Vesti iz zemlje

30.04.2024. 15:24

Saopštenje

Autor: Nova ekonomija

Sve manje Srba želi da radi u inostranstvu

Opada interesovanje radnika iz Srbije za rad u drugim državama

Foto: Pixabay

Spremnost za rad u inostranstvu tokom proteklih godina u Srbiji opada, pokazala je analiza koju je Infostud sproveo u saradnji sa The Network (globalno udruženja portala za zapošljavanje) i The Stepstone Group. U 2018. godini, 20 odsto ispitanika izrazilo je spremnost da radi u inostranstvu, ta brojka je u 2020. godine opala na 15 odsto, a u prošloj godini je samo 11 odsto ispitanika navelo da je rešeno da radi van zemlje.

U anketi je učestvovalo 3.439 ispitanika iz Srbije, među kojima je više od 50 odsto zaposleno za stalno, 20 odsto je nezaposleno, dok 17 odsto čine studenti.

Veliko online istraživanje “Decoding Global Talent 2024” sprovedeno je od oktobra do decembra 2023. godine, uz učešće više od 150.000 ispitanika iz čak 188 zemalja širom sveta.

Istraživanje jasno pokazuje da ispitanike iz Srbije najviše interesuje „pečalba“ u nekoliko oblasti, uključujući: zelene poslove i održivost, digitalizaciju, nauku o podacima i veštačku inteligenciju, zanatske poslove, ručne i fizičke poslove, kao i inženjering i tehničke profesije.

Srpski državljani posebno žele da rade u Austriji, Nemačkoj, Švajcarskoj i Sjedinjenim Američkim Državama (SAD). Takođe, što se tiče zemalja iz regiona, Slovenija se izdvaja kao popularna destinacija za potencijalno zapošljavanje među radnicima iz Srbije.

Kada se radi o očekivanjima od inostranih poslodavaca, posebno se ističu: smeštaj, podrška oko papirologije, vize i pravnih pitanja, kao i organizovanje obuke za jezik i finansijske savete.

Što se tiče planiranja trajanja boravka, ispitanici iz Srbije imaju različite preferencije. Na primer, 36 odsto njih planira dugoročni boravak, dok je 28 odsto neodlučno. Takođe, postoje oni koji preferiraju srednjeročni (17 odsto), kratkoročni (11 odsto), ili privremeni boravak (osam odsto).

Razlozi za napuštanje Srbije su raznovrsni, ali većina ispitanika, njih 83 odsto, ističe finansijske i ekonomske faktore kao primarni motiv. Takođe, 70 odsto navodi bolji kvalitet života kao ključni osnov.

Ponuda konkretnog posla opredeljuje 55 odsto ispitanika, dok je 53 odsto naglasilo bolji društveni sistem i zdravstveno osiguranje. Pored toga, 40 odsto anketiranih vidi bolje karijerne mogućnosti kao razlog za napuštanje zemlje.

Sa druge strane, razlozi za ostajanje u Srbiji su nemogućnost odlaska članova porodice ili partnera, emotivna vezanost za domovinu i nedostatak poznavanja stranih jezika.

Golabalni rezultati

Analiza podataka celokupnog istraživanja ukazuje na to da je London i dalje najprivlačniji grad za preseljenje, što se delom može pripisati engleskom jeziku i izuzetnoj globalnoj poslovnoj mreži koju nudi.

Na drugom mestu se nalazi Amsterdam, a zatim sledi Dubai. Osim toga, uočeno je da svaki četvrti ispitanik aktivno razmatra mogućnosti zapošljavanja u inostranstvu.

Podaci o spremnosti ispitanika da se presele u inostranstvo zbog posla dosta su se promenili tokom godina. Dok je 2018. zabeležena ukupna spremnost na odlazak iz zemlje i preseljene u drugu državu od čak 78 odsto, u 2020. godini ta brojka je pala na 66 odsto.

Međutim, prema najnovijim podacima iz 2023, zadržao se i dalje visok nivo spremnosti od 63 odsto.

U globalu, Srbija se ove godine rangira na 106. mestu po atraktivnosti zemalja, dok se Beograd kao glavni grad nalazi na 101. mestu. Zanimljivo je i to, da najveći broj ljudi, koji bi razmatrali doseljenje u Srbiju radi posla, dolazi iz regiona, iz zemalja kao što su Slovenija i Bosna i Hercegovina.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.