Vesti iz zemlje

30.01.2020. 17:08

Specijalno za Novu ekonomiju: PWC Srbija

Autor: Nova Ekonomija

U Srbiji 50 odsto više poreskih obaveza nego na globalnom nivou

 Veliki broj zemalja u svetu je omogućio pravnim licima da lakše izvršavaju poreske obaveze zahvaljujući primeni novih tehnologija, pokazuju rezultati izveštaja o radu poreskih uprava širom sveta pod nazivom Paying Taxes 2020 koji su pripremile kompanija PwC i Grupa Svetske banke. 

U 14. izdanju ovog izveštaja ističu se prednosti koje poreske uprave obezbeđuju poreskim obveznicima ukoliko prihvate nove tehnologije. Od svih zemalja regiona, uključujući Srbiju, Crnu Goru, Hrvatsku, Sloveniju, BiH i Makedoniju, Srbija je u proteklom periodu zabeležila najizraženiji pozitivan trend. 

Posmatrano na globalnom nivou, poreska disciplina privrede je u proseku bila relativno stabilna, mereno na osnovu četiri elementa koji se koriste za procenu lakoće izvršenja poreske obaveze, i to: roka za ispunjenje obaveze (234h); broja plaćanja (23.1); ukupne stope poreza i doprinosa (40,5%) i indeksa u vezi sa procedurom nakon roka za podnošenje poreske prijave (60,9 od 100). 

U proteklom periodu, Srbija je zabeležila iznadprosečni rezultat u vezi sa rokovima za ispunjenje obaveza (222.5h) u poređenju sa globalnim prosekom. Jedine zemlje u regionu, koje imaju bolje rezultate od Srbije su Makedonija (119h) i Hrvatska (206h).

Rezultati Slovenije (233h) su u skladu sa globalnim prosekom, dok Crna Gora (300h) i BiH (411h) značajnije odstupaju od globalnog proseka u poređenju sa ostalim zemljama iz regiona. 

U pogledu ukupnog broja plaćanja u proteklom periodu, rezultati Srbije (33) i BiH (33) su iznad globalnog proseka, dok za u Hrvatsku (12), Sloveniju (10), Crnu Goru (18) i Makedoniju (7) rezultati ovog pokazatelja bili ispod globalnog proseka. Što se tiče rezultata ukupne stope poreza i doprinosa, može se videti da su u svim zemljama regiona ovi rezultati ispod globalnog proseka: Srbija – 36.6%, Slovenija – 31%, BiH – 23.7%, Hrvatska – 20.5%, Crna Gora – 15.2%, Makedonija – 13%. 

Sagledavši period od 2012. godine do danas na globalnom nivou, prosečno vreme potrebno za ispunjenje poreskih obaveza, skraćeno je za 27 sati, i broj potrebnih plaćanja je u proseku manji za 4.4. Zahvaljujući tehnološkom napretku došlo je do poboljšanja situacije u ovoj oblasti, čak je i globalna ukupna stopa poreza i doprinosa smanjena sa 41,9% na 40,5% u istom periodu. 

Kada za pomenute države u proteklih deset godina rezimiramo prosečne rezultate za vreme ispunjenja poreskih obaveza, broj potrebnih plaćanja i ukupne stope poreza i doprinosa, možemo zaključiti da je u posmatranom periodu zabeleženo dosta značajnih promena u ovim domenima. Generalni utisak je, da se ide u pravcu smanjenja broja sati za ispunjenje poreskih obaveza i ukupna stopa poreza i doprinosa se smanjuje. 

Indeks koji se odnosi na proceduru nakon roka za podnošenje poreski prijave, a koji je uveden 2014. godine, porastao je na 60,9 u 2018. godini sa 58,9 na globalnom nivou, koliko je iznosio pre pet godina. 

U pogledu analizirane 2017. godine do danas, indeks se nije značajno menjao u svim pomenutim zemljama regiona, sem u Srbiji, gde možemo primetiti da je indeks zabeležio pozitivan trend rasta sa 91.1 na 93.2. 

Primena novih tehnologija daje poreskim upravama brojne mogućnosti koje plaćanje poreza čine efikasnijim i pomenute mogućnosti se stalno razvijaju. Važno je da poreske uprave idu u korak sa razvojem novih tehnologija, kao i da primenjuju nove tehnologije zarad svoje dobrobiti i dobrobiti poreskih obveznika. 

S druge strane, pravna lica bi trebalo bi da usvoje nove tehnologije za potrebe oporezivanja kako bi bila u mogućnosti da odgovore na sve veće zahteve poreskih uprava za dostavljanje podataka. Rezultati istraživanja jasno ukazuju na to da nove tehnologije menjaju način na koji se upravlja porezima i da je neophodno dalje ulaganje u modernizaciju poreske administracije, čija efikasnost bi trebalo da bude prioritet svake vlade. 

PROČITAJTE JOŠ: DUING POREZ LISTA
Plaćanje poreza predstavlja univerzalni i ujedno najčešći i moguće najsporniji vid saradnje između građana kao poreskih obveznika i organa države. Poreska politika može s jedne strane da utiče na to kako građani doživljavaju vladu, dok s druge strane percepcija građana o radu vlade može da utiče na kreiranje poreske politike.

Ukoliko je doživljaj poreskih obveznika, fizičkih i pravnih lica, da plaćanje poreza predstavlja jednostavan, jasan, objektivan i čvrsto utemeljen sistem, poreski obveznici će moći da povežu pomenute osobine sa radom vlade u širem smislu. 

Ako građani mogu da vide u koju svrhu se koriste porezi, odnosno ako mogu da prepoznaju vrednost koja se njihovom upotrebom stvara za društvo, veća je verovatnoća da će izvršavati svoje poreske obaveze. 

O izveštaju 
Izveštaj Paying Taxes 2020 je pripremljen na osnovu uporednog prikaza načina oporezivana pravnih lica u 190 zemalja u svetu. Izveštaj pomaže vladama i pravnim licima da steknu uvid u to da li poreski sistemi u njihovim zemljama idu u korak sa promenama na globalnom nivou, kao i da uče na osnovu iskustava drugih. Modeli oporezivanja pravnih lica prikazani u Izveštaju dati su na osnovu analize slučajeva kojom su obuhvaćena domaća preduzeća klasifikovana kao srednja po veličini.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.