Uprkos krizi u automobilskom sektoru, Srbija je najpoželjnija destinacija u regionu za ulaganja stranih automobilskih kompanija, navodi se u izveštaju SeeNews, distributera poslovnih vesti i tržišnih informacija, koji prenosi Nemačka organizacija za međunarodnu saradnju (GIZ).
Izveštaj je objavljen tokom onlajn konferencije o razvoju automobilske industrije „SEE Automotive – Connect & Supply“, koju je organizovao Automobilski klaster Srbije, uz podršku projekta Razvoj privatnog sektora u Srbiji (PSD).
U virtuelnom prostoru 14 predstavnika ove industrije govorilo je na temu uticaja krize prouzrokovane COVID-19 i budućih trendova.
Procene SeeNews-a pokazuju da bi samo kriza u automobilskom sektoru mogla da utiče na dva odsto ukupne radne snage u nacionalnim ekonomijama Jugoistočne Evrope, a gubici u čitavom regionu mogli bi da budu veći od osam milijardi evra.
„Međutim, postoji optimizam, posebno kada je reč o Srbiji. Srbija je očigledno najpoželjnija destinacija u regionu za ulaganja stranih automobilskih kompanija. Samo od marta 2019. do marta 2020. godine, ulaganje u automobilski sektor Srbije iznosi 790 miliona evra i nema podataka da će biti promene ovih investicionih planova zbog krize“, izjavila je Lilia Goranova iz SeeNews-a.
„Na globalnom nivou jedan od uticaja krize prouzrokovane COVID-19 virusom biće manjak investicija u inovacije u okviru automobilske industrijeKriza će odložiti razvoj autonomnih automobila čak do 2035. godine, a možda se to nikad neće ni desiti“, saopštio je Džej Nejgl, specijalista za istraživanje i razvoj iz Odeljenja za međunarodnu trgovinu iz Velike Britanije.
Ipak, on je dodao da je dobra vest da se nastavlja rad na projektima razvoja električnih automobila za 2021/2022, budući da se potreba za električnim automobilima neće smanjiti, što su pozitivne posledice pandemije, koja je i sama doprinela kvalitetu vazduha.
U saopštenju se navodi da će automobilski sektor biti među gubitnicima usred pandemije i ekonomske krize koju je izazvala, a oporavak zavisi od mera koje će preduzeti nacionalne vlade. Ekonomska budućnost i razvoj Srbije zavise i od globalne situacije u autoindustrije.
„Ova industrija se trenutno se suočava sa mnogim izazovima, kao što su zatvaranje proizvodnih pogona i prekid globalnog lanca snabdevanja, što preti ekonomskom razvoju Srbije, koja ima godišnji obrt od tri milijarde evra u autoindustriji. Deo naše podrške je posvećen Automobilskom klasteru u Srbiji, koji organizuje konferencije i druge događaje za potrebe ove industrije, a jedan od glavnih ciljeva AC Srbija je digitalizacija autoindustrije koju je ova kriza učinila još bitnijom“, ocenio je Aleksandar Bec iz GIZ-a.
Kontinuiranu podršku razvoju automobilske industrije u Srbiji pruža Nemačko-srpska razvojna saradnja, koju implementira GIZ kroz različite projekte, a ove godine obeležava se 20 godina ove saradnje.
„Kada je počela pandemija virusa Covid 19 razmatrali smo sa našim partnerima iz Srbije koji pristup da zauzmemo u aktuelnoj situaciji, u cilju definisanja mera koje će ublažiti efekte krize. Zajedno sa Centrom za digitalnu transformaciju u okviru Privredne komore Srbije razvili smo program za podršku poslovanju u vanrednoj situaciji za MMSP. Program nudi dvodnevnu besplatnu podršku konsultanata za digitalnu transformaciju za kompanije iz svih industrija, za koji se u prvih nekoliko dana prijavilo 120 kompanija“, dodao je Bec.