Srbija

23.04.2018. 10:15

B92

Autor: Nova Ekonomija

Uskoro uz pomoć telefona sve o poreklu proizvoda

Srbija

23.04.2018. 10:15

Potrošači u Srbiji će uskoro imati mogućnost da mobilnim telefonima očitaju tagove na namirnicama.

Tako će na jednostavan i brz način dobiti informacije o tome kako su proizvedene, od kakvih sirovina, kakvog su porekla i kako su dospele do rafova.

Sistem zasnovan na savremenoj identifikacionoj tehnologiji koji će umnogome doprineti bezbednosti hrane na našem tržištu i sigurnosti kupaca trenutno se testira u kompanijama „Zdravo organik“ u Selenči, „Zdravo produkt“ u Somboru i „Suncokret“ u Hajdukovu, a deo je inovativnog projekta novosadskog Kreativnog edukativnog centra (KEC) i Centra za organsku proizvodnju Selenča (COPS). 

Projekat „Upotreba savremenih identifikacionih tehnologija u procesu praćenja proizvoda“ podržava Razvojna agencija Srbije, a osim potrošačima, biće značajan i za organske proizvođače, one u procesu konverzije i konvencionalne, koji žele da unaprede proizvodnju i poziciju na tržištu, saopšteno je iz COPS-a. 

Model koji se za sada primenjuje, odnosno testira u prerađivačkim pogonima organske hrane tri pomenute kompanije predstavljače za potrošače jednostavan način da prilikom kupovine dobiju što više informacija o namirnicama, za sada organskim proizvodima, od njihovog uzgoja do isporuke. 

U okviru testiranja primenjuje se RFID tehnologija, to jest identifikacija radio frekvencijom, uz sistem očitavanja RFID tagova kojim bi bili obeleženi proizvodi na ulazu u sistem, a na kome bi se nalazile sve relevantne informacije o samom proizvodu i tretmanu koji je prethodio. Na proizvod bi bili stavljani NFC tagovi koji na sebi imaju i QR kod, koji kupci mogu očitavati uz pomoć mobilnog telefona. 

Tako razvijeni model sistema primene identifikacionih tehnologija u svrhu praćenja treba da omogući unapređenje sledljivosti proizvoda kroz ceo proizvodni i preradni ciklus i povećanu efikasnost rada i optimizaciju logističkih procesa, naglašvaju u projektnom timu KEC-a. 

U okviru projekta već je realizovano istraživanje potrošača i njihovih stavova o dostupnosti informacija o kvalitetu i poreklu tih namirnica, te spremnosti na upotrebu savremenih identifikacionih tehnologija. Učestvovalo je 200 ispitanika, od kojih je 35,7 odsto reklo da kupuje organske proizvode, 49,7 odsto da ih pazari ponekad, a 14 odsto nikako. 

Na pitanje da li trenutna ponuda organskih proizvoda daje dovoljno informacija o poreklu, sastavu i načinu uzgoja organskih proizvoda, više od plovine ispitanika je odgovorilo da se ne slaže s tim u potpunosti ili delimično. 

Takođe, 66 odsto ispitanika je odgovorilo da je skeptično po pitanju oznake „organsko“, a 31 odsto da delimčno sumnjaju u označavanje. 

Istraživanje je pokazalo da kupci i sami prepoznaju značaj dostupnosti informacija o proizvodima koji im se nude i da im je u većoj meri važno da budu informisani o svakom koraku u procesu proizvodnje.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.