Vesti iz zemlje

01.11.2023. 09:09

Nova ekonomija

Autor: Nevena Petaković

Vlada odredila pogodnosti prilikom gradnje objekata od „posebnog značaja“

FOTO: Pixabay

Zakonom o planiranju i izgradnji (koji je izmenjen ovog leta) za projekte izgradnje objekta od „značaja“ ili „posebnog značaja“ za Srbiju su predviđene ubrzane procedure, ali i određene pogodnosti koje se tiču obaveze plaćanja doprinosa. Na primer, naknada za promenu namene poljoprivrednog i šumskog u građevinsko zemljište se ne plaća prilikom izgradnje objekata od značaja, odnosno od posebnog značaja za Srbiju, kaže zakon.

Pošto u zakonu nije detaljno razrađeno šta može da bude projekat od značaja ili posebnog značaja, Vlada je sada donela podzakonski akt, odnosno Uredbu o uslovima, kriterijumima i sadržaju dokumentacije za utvrđivanje projekta za izgradnju objekta od značaja, odnosno od posebnog značaja za Srbiju.

„Izmenjeni zakon o planiranju i izgradnji predvideo je da se za pojedine projekte od posebnog značaja za Srbiju sprovode ubrzane procedure, kao i pojedine pogodnosti za investitore takvih objekata u vezi sa plaćanjem doprinosa sa uređenje građevinskog zemljišta i konverziju namene zemljišta“, rekao je za Novu ekonomiju programski direktor Transparetnosti Srbija Nemanja Nenadić.

Ono što (sada) Uredba reguliše, prema rečima Nenadića, su kriterijumi na osnovu kojih se uređuje da li neki projekat ispunjava uslove da se smatra projektom od posebnog značaja za Srbiju.

Takođe, u uredbi je propisano da inicijativu za utvrđivanje projekta od značaja, odnosno od posebnog značaja podnosi nadležni organ Srbije, autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, odnosno ovlašćeno lice privrednog društva.

U Uredbi koja je nedavno objavljena, utvrđeni su uslovi, odnosno kriterijumi koje bi projekat izgradnje nekog objekta morao da ispuni da bi bio utvrđen kao projekat od značaja za Srbiju. Takođe propisani su uslovi, odnosno kriterijumi koje projekat izgradnje nekog objekta mora da ispuni da bi bio utvrđen kao projekat od posebnog značaja za Srbiju. U uredbi je dato nekoliko kriterijuma, a dovoljno je da projekat ispuni jedan od uslova, odnosno kriterijuma, da bi bio proglašen za projekat od značaja, odnosno od posebnog značaja.

Koji uslov mora da ispuni projekat da bi bio od „posebnog značaja“ za Srbiju?

Vlada, na predlog Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture utvrđuje da je projekat za izgradnju objekta projekat od „posebnog značaja“ za Srbiju, ako je ispunjen jedan od sledećih uslova, odnosno kriterijuma:

1.  da je objekat u funkciji realizacije investicionog projekta kojim se unapređuje lokalni ekonomski razvoj,

 2. da je objekat u funkciji unapređenja i zaštite životne sredine,

3. da objekat doprinosi energetskoj sigurnosti i bezbednosti,

4. da je objekat koji je u funkciji obavljanja komunalne delatnosti,

5. da je objekat namenjen za socijalno stanovanje, u skladu sa zakonom kojim se uređuje socijalno stanovanje ili izgradnju objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa, odnosno organa autonomne pokrajine ili organa jedinice lokalne samouprave, objekata u obaveznoj javnoj svojini, kada je investitor tog objekta Srbija, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave ili objekata za rešavanje stambenih potreba određene kategorije lica koju određuje Vlada,

6. da objekat doprinosi saobraćajnoj povezanosti Srbije sa drugim državama ili unapređuje saobraćajnu povezanost dva i više regiona,

7. da je objekat čijom se izgradnjom unapređuje turistički potencijal na teritoriji jedne ili više jedinica lokalne samouprave.

A šta može da bude projekat od „značaja“?

Kada se radi o utvrđivanju projekata izgradnje objekata od značaja, uredba propisuje da Vlada, na predlog Ministarstva, utvrđuje da je projekat za izgradnju objekta projekat od „značaja“ za Srbiju, ako je ispunjen jedan od sledećih uslova, odnosno kriterijuma:

1. da je objekat u funkciji realizacije investicionog projekta kojim se unapređuje lokalni, regionalni ili republički ekonomski razvoj,

2. da je objekat u funkciji unapređenja i zaštite životne sredine,

3.  da objekat doprinosi energetskoj sigurnosti i bezbednosti,

4. da je objekat u funkciji unapređenja energetske efikasnosti i korišćenja obnovljivih izvora energije,

5. da je objekat namenjen za socijalno stanovanje, u skladu sa zakonom kojim se uređuje socijalno stanovanje ili izgradnju objekata za potrebe obavljanja poslova iz nadležnosti državnih organa, odnosno organa autonomne pokrajine ili organa jedinice lokalne samouprave, objekata u obaveznoj javnoj svojini, kada je investitor tog objekta Srbija, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave ili objekata za rešavanje stambenih potreba određene kategorije lica,

6. da je objekat čijom se izgradnjom unapređuje turistički potencijal na teritoriji jedne ili više jedinica lokalne samouprave.

Nenadić ocenjuje da neki od ovih kriterijuma nisu dovoljno jasno formulisani, tako da se uredba može tumačiti na razne načine, a može se postaviti i pitanje da li bi na kraju krajeva primena tog (nekog) kriterijuma bila opravdana. 

„Na primer, čini mi se da nije dovoljno jasan kriterijum po kome to mogu biti objekti koji su u funkciji unapređenja i zaštite životne sredine ili da objekat dopronosi energetskoj bezbednosti i sigurnosti  – da li bilo koji objekat te vrste može biti zaista takav da opravdava primenu posebnih pravila“, rekao je Nenadić.

Nenadić je naveo i da se posebno može problematizovati kriterijum „da je objekat čijom se izgradnjom unapređuje turistički potencijal na teritoriji jedne ili više jedinica lokalne samouprave“.

„Po svojoj prirodi turistički potencijal se može unapređivati i kroz izgradnju nekih objekata koji su čisto komercijalne svrhe i koji ne moraju predstavljati razvoj opštinske ili republičke infrastrukture, već aktivnost koju sprovode privatni investitori. Može se postaviti pitanje da li je jedna takva privatna investicija nešto sto država treba da stimuliše primenom ubrzanih pravila, a ako treba zašto je odabran baš sektor turizma, a ne i investicije koje se tiču drugih oblasti“, rekao je Nenadić.

Posebna pravila za EXPO 2027 i Nacionalni stadion

U uredbi se definiše i da je inicijativa za utvrđivanje projekta od značaja, odnosno od posebnog značaja za Srbiju pisani zahtev zainteresovanog lica, odnosno budućeg investitora. 

Inicijativu podnosi nadležni organ Srbije, autonomne pokrajine ili jedinice lokalne samouprave, odnosno ovlašćeno lice privrednog društva.

Inicijativa za utvrđivanje projekata za izgradnju objekata od značaja, odnosno posebnog značaja za Srbiju, treba da sadrži podatke o podnosiocu inicijative, investitoru izgradnje objekta (ukoliko investitor nije Republika Srbija, odnosno grad/opština), očekivanim ekonomskim efektima realizacije projekta, očekivanim efektima na povećanje energetske bezbednosti, odnosno uticaju na životnu sredinu, roku okončanja realizacije projekta, uticaju realizacije projekta na sveukupan razvoj jedinice lokalne samouprave, regiona, odnosno Srbije.

Takođe, uz inicijativu se dostavljaju podaci o jedinici lokalne samouprave na čijoj teritoriji će se objekat graditi, lokaciji na kojoj se projekat realizuje (popis katastarskih parcela, planski osnov, podaci iz planskog dokumenta, procenu tržišne vrednosti zemljišta, odnosno procenu investicione vrednosti projekta), a izuzetno od ovoga ako se radi o izgradnji linijskih infrastrukturnih objekata u inicijativi se dostavlja spisak jedinica lokalnih samouprava kroz koje se prostire infrastrukturni objekat.

Uz inicijativu se, prema uredbi, dostavlja informacija o lokaciji, procena tržišne vrednosti nepokretnosti izdata od strane nadležnog organa poreske uprave, odnosno procena investicione vrednosti projekta (osim za linijske infrastrukturne objekte), pregled podsticajnih mera i sredstava koje Srbija, autonomna pokrajina, odnosno jedinica lokalne samouprave obezbeđuje za realizaciju projekta, odnosno investicije.

Srbija je ove godine ukinula Zakon o posebnim postupcima radi realizacije projekata izgradnje i rekonstrukcije linijskih infrastrukturnih objekata od posebnog značaja za Srbiju (puteva, železnica, aerodorma, metroa) koji je omogućavao izuzimanje projekata od „posebnog značaja“ od primene pravila javnih nabavki.

Prethodno je, Evropska unija u nekoliko navrata upozoravala da veliki broj izuzetaka od primene Zakona o javnim nabavkama predstavlja ozbiljan rizik od korupcije u javnim nabavkama.

Pored ukidanja tog Zakona, Skupština je usvojila izmene i dopune Zakona o planiranju i izgradnji.

Zakonom (o planiranju i izgradnji) je propisano da Vlada, na predlog ministarstva nadležnog za poslove građevinarstva, utvrđuje projekte za izgradnju objekata od značaja, odnosno od posebnog značaja za Srbiju, kao i da se po utvrđivanju tih projekata svi postupci kojima se realizuju ovi projekti smatraju hitnim.

Zakon propisuje i da se naknada za promenu namene poljoprivrednog i šumskog u građevinsko zemljište ne plaća prilikom izgradnje objekata od značaja, odnosno od posebnog značaja za Srbiju.

Takođe u delu zakona koji reguliše doprinos za uređivanje građevinskog zemljišta (koji plaća investitor), kao i način određivanja tog doprinosa, pogodnosti u vezi plaćanja, umanjenje doprinosa, predviđena je mogućnost da Skupština jedinice lokalne samouprave svojim pojedinačnim aktom predvidi „dodatne pogodnosti“ za plaćanje doprinosa za objekte od posebnog značaja za razvoj jedinice lokalne samouprave.

Takođe, zakon propisuje i da se na projekte izgradnje i rekonstrukcije linijskih infrastrukturnih objekata, koji su utvrđeni kao projekti od posebnog značaja za Srbiju, ne primenjuje se predimplementaciona faza projektnog ciklusa definisana propisom o upravljanju kapitalnim ulaganjima.

Inače, Vlada Srbije donela je u septembru Uredbu u kapitalnim projektima, ali se u njoj ne spomnje „predimplementaciona faza“ projektnog ciklusa, već pripremna faza i faza realizacije projekta.

Pripremna faza obuhvata predselekciju projektne ideje, analizu predloga projekta, pripremu projekta, ocenu spremnosti projekta i selekciju.

Projekat za izgradnju objekata od značaja za Srbiju jeste izgradnja objekata sa pratećom infrastrukturom u njihovoj funkciji, koje na predlog ministarstva nadležnog za poslove građevinarstva utvrđuje Vlada, piše u Zakonu o planiranju i izgradnji.

U istom zakonu piše da je projekat za izgradnju objekata od „posebnog značaja“ za Srbiju skup radnji koji obuhvata planiranje, pribavljanje zemljišta i rešavanje imovinsko-pravnih odnosa, finansiranje, izradu i kontrolu planske i tehničke dokumentacije, izbor i dodelu ugovora za projektovanje, nadzor, upravljanje projektom ili delom projekta, izvođenje radova koji obuhvataju izgradnju, rekonstrukciju, rehabilitaciju, održavanje, obnovu, modernizaciju i druge radove, pribavljanje potrebnih saglasnosti, uslova i dozvola, kao i tehnički pregled objekta, sa pratećom infrastrukturom u njihovoj funkciji.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Tema:

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.