Vesti iz zemlje

24.08.2020. 14:14

Netokracija

Autor: Nova Ekonomija

Za razvoj onlajn trgovine neophodna je digitalizacija carinskih propisa

Situacija u vezi sa nedostavljanjem pošiljki naručenih preko Aliexpressa zadnjih meseci navela je korisnike da preispitaju valjanost čitavog sistema, od avio saobraćaja do pošte, piše u svom autorskom tekstu za portal Netokrac...

Foto: Pixabay

Situacija u vezi sa nedostavljanjem pošiljki naručenih preko Aliexpressa zadnjih meseci navela je korisnike da preispitaju valjanost čitavog sistema, od avio-saobraćaja do pošte, piše u svom autorskom tekstu za portal Netokracija pravnik Nebojša Jovanović. 

Kako naglašava, korisnicima tih usluga jasno je dosta toga, za razliku od onih ljudi koji uređuju sistem.

Smatra da u pozadini cele priče postoji niz pravnih, finansijskih i logističkih „začkoljica“.

Sve to dovodi do toga da roba koja je ispravno naručena, jednostavno ne stigne na adresu.

Prema Jovanovićevim rečima najčešća objašnjenja za takav razvoj događaja  su da je globalna kriza izazvana pandemijom COVID-19 donela dosta problema.

Opao je globlani avio saobraćaj, poštanski operatori (Pošta Srbije) su preopterećeni, pojačane su kontrole na granicama, a prednost na carini ima zaštitna oprema (PPE proizvodi, maske, rukavice).

PREPREKE NA CARINI KOČE I DOMAĆU PRIVREDU

Kao neke od prepreka u uvozno-izvoznom carinjenju su, prema saznanjima Nebojše Jovanovića, carinske procedure i količina dokumentacije koja mora da se priloži.

U prepreke spada i dostavljanje dokumentacije u papirnom obliku, pečatiranje na carini, obaveza njenog čuvanja i gomilanja.

Teškoće nastaju i zbog podnošenja zahteva, kamata zbog kašnjenja u plaćanju.

Tu su i nesrazmerni troškovi carine za domaće firme i fizička lica kada se radi pošiljkama relativno male vrednosti, koji se kreću od 100 do 150 evra.

Zbog toga su neophodne promene i stvaranje zdravijeg privrednog okruženja u oblasti carina.

Jovanović podseća da je godinu dana nakon usvajanja novog Carinskog zakona jedino digitalizovan carinski postupak za tranzit.

Zbog toga što u onlajn trgovini učestvuju uglavnom fizička lica, rizik od neplaćanja dažbina značajno je manji u odnosu na komercijalne transakcije.

„Promenom zakonskog okvira bi se mogao predvideti poseban carinski tretman robe iz e-commerce transakcija (npr. izdvojena brzoprometna skladišta, pojednostavljena, standardizovana dokumentacija za ponovljene poslove i primena OPS instituta u ovom domenu carinskog poslovanja i sl.)“.

Dodaje da je problem i u povraćaju prethodno izvezene robe iz inostranstva, jer je Zakonom o zaštiti potrošača predviđeno pravo kupca da odustane od kupovine, bez nekog jasnog razloga.

„Ovde bi trebalo razmisliti o uvođenju određena vrste izuzetka, praktično oslobođenja od uvoznih dažbina i PDV-a pri uvozu, kako domaći trgovci ne bi snosili i ovaj, slobodno govoreći nepravedan trošak“, savetuje Jovanović.

AMAZON ZAPOŠLJAVA 100.000 LJUDI ZBOG RASTA ONLINE KUPOVINE

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.