Srbija

15.07.2022. 10:13

Nova ekonomija/Bogdan Petrović

Autor: Nova Ekonomija

Zašto možemo da očekujemo novu Vladu Srbije već krajem jula

Foto: FoNet

Srbija

15.07.2022. 10:13

Koliko god iz niza političkih razloga Vučiću odgovara da što kasnije dođe do formiranje vlade, to se neće dogoditi zbog ekonomske prinude. Vlast mora što pre da pristupi rebalansu budžeta i donošenju niza zakonskih rešenja kako bi se odgovorilo na izazove energetske krize kao i na problem naglog pada standarda stanovništva usled velike inflacije

Ako neko voli da oteže sa formiranjem vlade, to je Aleksandar Vučić, koji je čak i sa više nego ubedlјivom većinom 2020. godine otezao, sve do krajnjih ustavnih rokova. Do izlaska aktuelnog broja Nove ekonomije iz štampe još uvek nije okončan ni izborni proces, pa ne teku ni ustavni rokovi.

Krajnji rok bi teoretski mogao da bude u novembru. Ali takvu „sreću“ da opet oteže sa formiranjem vlade Vučiću kvari ekonomska situacija, odnosno potreba da se do septembra usvoji rebalans budžeta. On je neophodan zbog teške situacije u EPS-u i Srbijagasu, kojima država mora hitno da obezbedi za likvidnost bar milijardu evra, a to može samo preko rebalansa budžeta.

Uz to, rebalans je neophodan i zbog vanrednog povećanja penzija na jesen, koje je Vučić obećao penzionerima, njegovom najvernijem biračkom telu.

Rašomon u Bujanovcu

Zato je pogrešan zaklјučak da Vučiću odgovara rašomon sa višestrukim ponavlјanjem izbora na jednom biračkom mestu u Bujanovcu. Cela igranka se dešava zbog jednog mandata u Skupštini za Albance, koji „visi“.

Na trećim izborima u Velikom Trnovcu falilo je samo 12 glasova da Šaip Kamberi postane narodni poslanik i, po svoj prilici, zbog toga je došlo do namerne opstrukcije koja je dovela do novog ponavlјanja glasanja. Čak i da ne bude novih prigovora, konačni rezultati izbora ne mogu se objaviti pre početka jula. Da podsetimo, izbori su bili održani 3. aprila. 

Ovakva izborna zavrzlama, da nema ekonomske krize, savršeno bi odgovarala Aleksandru Vučiću. U ovom trenutku on je jedini faktor na političkoj sceni sa potpunim legitimitetom, jer je vlada u tehničkom mandatu, a Skupština još nije konstituisana. Funkcioneri SNS-a „zavise“ od njegove milosti, pošto sve do poslednjeg trenutka neće znati ko će sesti u najpoželјnije fotelјe u vladi i javnom sektoru. 

VUČIĆ IMA I DODATNE RAZLOGE ZA ODUGOVLAČENJE. SVE DOK POSLANICI NE SEDNU U KLUPE I PARLAMENT NE POČNE DA ZASEDA, NEMA MOGUĆNOSTI ZA OZBILЈNU POLITIČKU DEBATU U SRBIJI

Pored toga, Vučić ima i dodatne razloge za odugovlačenje. Sve dok poslanici ne sednu u klupe i parlament ne počne da zaseda, nema mogućnosti za ozbilјnu političku debatu u Srbiji. 

Već će i prva rasprava u Skupštini oko izbora predsednika i radnih tela biti neprijatna za vlast. To se videlo i prilikom konstituisanja Skupštine Beograda, kada se vodila žestoka diskusija uz vrlo primetan nastup opozicionih stranaka.

Veliki broj raznorodnih opozicionih stranaka u parlamentu dovešće do formiranja dvadesetak poslaničkih klubova. Po Poslovniku o radu, svaka poslanička grupa ima pravo na posebno vreme za raspravu, kao i posebno vreme za nastup šefa kluba; sve to će dovesti, dosad više nego osione, naprednjačke poslanike u ne baš lagodnu situaciju.

Ne treba zanemariti ni da će se u Skupštini pojaviti bar tri poslanička kluba koji će vlasti postavlјati najneprijatnija moguća pitanja oko odnosa sa Rusijom, položaja KiM, odnosa sa Republikom Srpskom i slično. Da pomenemo i da se etikete koje su naprednjaci koristili, tipa „Đilas koji je ukrao 619 miliona evra“, „Jeremić lopov i izdajnik“ i slično ne mogu prišiti nizu stranaka koje nisu proistekle iz „bivše“ vlasti.

Novi saziv Skupštine bi Vučić voleo da odloži i kao izgovor pred zapadnim pritiscima, pre svega zbog sankcija prema Rusiji. Svedoci smo da prilikom posete Beogradu nemački kancelar Šolc bez imalo uvijanja pred Vučića postavlјa teške uslove, a da ništa, baš ništa, nije ponudio zauzvrat.

U pitanju su najteže teme za bilo koju vladu; Šolc je javno rekao da Srbija „mora“ da prizna „Kosovo“, odnosno više ne važi formula o zaklјučivanju pravno obavezujućeg sporazuma. Mada, iskusne zapadne diplomate znaju da je odugovlačenje oko formiranja vlade prilično slab izgovor,  pošto Vučić lako može da formira vlast bilo sa SPS-om, bilo sa nekom od prozapadnih stranaka  (čitaocima je jasno ko će tu biti prvi kandidat, pošto se sam javio). 

Zašto do odlaganja ipak neće doći?

Koliko god iz niza političkih razloga Vučiću odgovara da što kasnije dođe do formiranje vlade, to se neće dogoditi zbog ekonomske prinude. Vlast mora što pre da pristupi rebalansu budžeta i donošenju niza zakonskih rešenja kako bi se odgovorilo na izazove energetske krize kao i na problem naglog pada standarda stanovništva usled velike inflacije.

BEZ REBALANSA BUDŽETA DRŽAVA NE MOŽE DA OBEZBEDI BAR MILIJARDU EVRA KOLIKO JE POTREBNO SAMO ZA LIKVIDNOST EPS-U I SRBIJAGASU

Ako se vlada ne formira do prvih dana avgusta, nastupiće bar tri nedelјe u kojima nije realno da se sazove Skupština zbog odmora, koliko god Vučić oštro napadao „brčkanje u toploj vodi“ i pretio da ti koji se kupaju rizikuju hladnu vodu zimi.

To bi pomerilo i tako potrebno usvajanje rebalansa za kraj septembra odnosno početak oktobra, uz veoma teške posledice po EPS i Srbijagas.

Bez rebalansa država ne može da obezbedi bar milijardu evra koliko je potrebno samo za likvidnost EPS-u i Srbijagasu. EPS je krajem prošle i početkom ove godine povukao nekoliko stotina miliona evra za likvidnost od domaćih banaka radi finansiranja uvoza struje.

Po rečima ministarke Zorane Mihajlović, uvoz je koštao oko 520 miliona evra (struja se i dalјe uvozi jer je proizvodnja nedovolјna). EPS ima male prihode zbog male proizvodnje struje, a ujedno obavlјa remonte koji moraju da se plate; još mora da plati i uvoz uglјa i mazuta za rat elektrana.

Pošto je završio poslovnu godinu sa gubitkom od 150 miliona evra, banke više (i da žele) ne mogu da mu daju kredite zbog obaveze da rezervišu sredstva. Bez hitne finansijske injekcije, EPS može doživeti finansijski kolaps već krajem leta. 

Ni Srbijagas nije u mnogo bolјoj situaciji pošto mora da plaća gas skuplјe nego prošle godine, uz nepromenjene cene za potrošače.

Bez rebalansa neće moći ni da se obezbedi povišica za penzionere. Oni su posebno pogođeni velikom inflacijom jer su im primanja porasla samo za 5,5 odsto od januara, a već sada je inflacija na godišnjem nivou 10,4 odsto (osnovne životne namirnice su poskupele i za više od 20 odsto). Penzioneri su najvernije biračko telo Aleksandra Vučića i on je svestan da je njima u ovoj situaciji najteže, pa je zato i obećao vanredno povećanje od 9 odsto, mimo zakonom predviđene „švajcarske formule“ i to već od oktobra.

„Brzi Gonzales“ oko vlade u julu?

Konstituisanje Skupštine će se održati po svoj prilici sredinom jula. Predsednik Vučić bi potom ubrzano obavio konsultacije sa liderima stranaka oko mandatara, koga bi mogao imenovati bukvalno odmah posle poslednjeg razgovora.

Imenovanjem mandatara bi se stvorili uslovi da se do kraja jula zakaže sednica Skupštine radi izbora vlade.

Ako se tako dogovori, Vučić će po brzini formiranja vlade (posle utvrđivanja konačnih rezultata izbora) postaviti rekord u parlamentarnoj istoriji Srbije. 

Bogdan Petrović

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.