
Požar na gradilištu kod naselja West 65
Na gradilištu kod naselja West 65 na Novom Beogradu danas oko 15 časova izbio je požar, objavio je N1.Naseljem se širio gust dim. Kako prenosi televizija, radnici su protivpožarnim aparatima pokušavali d...
Oko retko kojeg pitanja među ekonomistima postoji tako visok stepen saglasnosti, kao što je to slučaj u pogledu značaja investicija (u fiksnu imovinu) za budući privredni rast.
Tako i teorijski modeli, rezultati brojnih empirijskih istraživanja ukazuju da investicije imaju snažan pozitivan uticaj na budući privredni rast, naročito u zemljama u razvoju.
Podaci za zemlje Centralne i Istočne Evrope (CIE) pokazuju da su one u periodu brzog privrednog rasta, kada su ostvarile osetnije približavanje razvijenim evropskim zemljama, imale visoke stope investicija od oko 25% BDP-a. Kina, kao i zemlje istočne Azije, koje su u poslednjih par decenija ostvarile veliki privredni rast, su u tom periodu takođe imale vrlo visoke stope investicija, od 30 do 40% BDP-a.
Nasuprot tome, Srbija je svoj model privrednog rasta u prethodnih 18 godina uglavnom zasnivala na rastu lične i državne potrošnje, a u pojedinim periodima i na rastu izvoza, dok su investicije uglavnom bile niske. Iako je u prvoj fazi tranzicije, od 2001. do 2008. godine, privredni rast bio dominantno zasnovan na rastu potrošnje, ukupne investicije su u tom periodu ipak rasle, sa oko 14% BDP-a (2001. godine) na 23,7% BDP-a (2008. godine), da bi od 2009. godine celu narednu deceniju one bile vrlo niske i kretale se u rasponu od 16% do 20% BDP-a.
PROČITAJTE JOŠ: Zašto nam je mali privredni rast?
Iako je od 2009. godine došlo do pada investicija i u drugim zemljama EU, CIE i Zapadnog Balkana, u tim zemljama su se one u čitavoj prethodnoj deceniji (2009-2018.) godine kretale u rasponu od 20% do 24% BDP-a. To znači da se uticajem svetske ekonomske krize, a zatim i krize Evro zone, može samo delimično objasniti nizak nivo investicija u Srbiji, dok se veći deo objašnjenja ipak nalazi u unutrašnjim faktorima, povezanim sa karakteristikama privrede Srbije, njenog instiucionalnog sistema i kvaliteta javnih politika.
Da bi se identifikovali uzroci niskih investicija u Srbiji, fokusiraćemo se posebno na petogodišnji period od 2013. do 2017. godine, u kojem su ukupne investicije u Srbiji bile naročito niske i iznosile ispod 17% BDP-a, što je za petinu manje u odnosu na zemlje CIE, a za čak četvrtinu manje u odnosu na prosek zemalja Zapadnog Balkana.
Ukupne investicije se prema izvorima mogu podeliti na javne (državne) i privatne, koje se sastoje od domaćih i stranih investicija. Tako su u Srbiji javne investicije u tom periodu iznosile oko 2,8% BDP-a, što je u odnosu na zemlje CIE i Zapadnog Balkana manje za oko 30-40%. Posledično, nivo javnog kapitala (vrednost infrastrukture i druge imovine države) po glavi stanovnika u Srbiji je za oko 80% manji u odnosu na Evropski prosek. Slično tome, i domaće privatne investicije, koje su u Srbiji u tom periodu iznosile ispod 9% BDP-a, su bile za 30-45% manje nego u zemljama CIE i Zapadnog Balkana.
Jedina kategorija investicija, u kojoj je Srbija u prethodnom periodu ostvarivala dobre rezultate su privatne strane investicije, koje su u proseku iznosile oko 5% BDP-a, što je slično rezultatu drugih zemalja Zapadnog Balkana, a više nego u zemljama CIE.
Shodno navedenom, može se zaključiti da su ukupne investicije u Srbiji male, zbog niskih javnih i domaćih privatnih investicija. Nizak nivo javnih investicija u Srbiji, samo delimično predstavlja posledicu sprovođenja fiskalne konsolidacije od 2014. godine, što potvrđuju i podaci da su javne investicije bile niske i u godinama koje su prethodile konsolidaciji.
Nizak nivo javnih investicija u Srbiji, u značajnoj meri predstavlja posledicu kratkovidosti u vođenju fiskalne politike, budući da se prioritet, na strani rashoda budžeta, daje izdvajanjima za povećanje plata i penzija, kao i za subvencije, koje u kratkom roku utiču na političku podršku, za razliku od investicija, čiji se uticaj na rast privrede, zarada i zaposlenosti ostvaruje nakon nekoliko godina.
Osim toga, nizak nivo javnih investicija u Srbiji predstavlja i posledicu neefikasnosti države u planiranju i realizaciji investicionih projekata, što može biti uzrokovano sve većom zastupljenošću nekompetentnih kadrova, sa diplomama sumnjivog kvaliteta na srednjim i višim nivoima upravljanja, a verovatno nije zanemarljiv ni uticaj korupcije.
S druge strane, nivo privatnih investicija određen je nivoom prinosa i rizika na ulaganje.
Na prinos od ulaganja direktno utiču troškovi kamata i poreza. Troškovi kamata u Srbiji, kao i u većini evropskih zemalja, u prethodnim godinama su na rekordno niskom nivou.
Troškovi poreza na dobit preduzeća i na dohodak od dividendi u Srbiji su ispod evropskog proseka. To znači da se nizak nivo domaćih privatnih investicija u Srbiji ne može objasniti ovim neposrednim faktorima. Budući da su u Srbiji niske upravo domaće privatne investicije, koje se prevashodno finansiraju iz domaće štednje, potencijalni uzrok niskih investicija se može tražiti u ovom pravcu.
Tako je bruto domaća štednja u Srbiji u prethodnih pet godina iznosila svega 9,3% BDP-a, što je 2,5 puta manje od proseka zemalja CIE i EU, a 3,5 puta manje od zemalja istočne Azije. Niska domaća štednja u Srbiji se ne može objasniti niskim nivoom dohotka, budući da zemlje sa sličnim dohotkom po glavi stanovnika (npr. Rumunija i Bugarska) imaju višestruko veću domaću štednju.
Mogući uzrok niske domaće štednje u Srbiji nalaze se u dugogodišnjoj neadekvatnoj politici dohodaka, koja je po pravilu podrazumevala brži rast dohodaka od rasta investicija i produktivnosti. Osim toga, bitan uzrok niske štednje predstavlja i nerazvijenost finansijskog sistema, usled čega je građanima na raspolaganju mali broj instrumenata štednje.
Na odluku preduzeća i građana o štednji i investiranju utiče i ekonomska politika, tako što makroekonomska stabilnost podsticajno deluje na investicije. U Srbiji je do 2014. godine uticaj makroekonomskih faktora na investicije bio negativan, da bi nakon toga, usled ostvarene makroekonomske stabilizacije (smanjenje fiskalnog deficita i javnog duga, niska inflacija, stabilnost kursa i dr.) taj negativni uticaj bio smanjen.
Ipak, i nakon ostvarene makroekonomske stabilizacije, strukturne karakteristike ekonomske politike su i dalje negativne – zakoni se često menjaju, po ubrzanoj proceduri i bez javne rasprave, ulaganja u saobraćajnu, komunikacionu, energetsku i ekološku infrastrukturu su niska, u 2018. zarade u javnom sektoru rastu brže od rasta privrede i td.
Osim ekonomske politike i finansijskog sistema, na nizak nivo domaćih privatnih investicija utiču i slabe institucije. Prema većini međunarodnih istraživanja, Srbija se prema efikasnosti institucija i kvalitetu upravljanja nalazi na evropskom začelju, pri čemu su od nje slabije rangirane samo BiH, Severna Makedonija i Moldavija.
Slabe institucije povećavaju tzv. nekomercijalne rizike poslovanja. Tako visoki rizici u pogledu zaštite svojine i ugovora (neefikasnost sudstva i administracije), nepredvidivosti propisa, komplikovanih birokratskih procedura, visoke korupcije, neravnopravnosti učesnika na tržištu, visoke sive ekonomije i dr. povećavaju troškove investiranja u Srbiji, što direktno utiče na manji obim investicija.
Osim toga, slabe institucije podstiču preduzetnika da umesto u produktivne aktivnosti (investiranje, razvoj inovacija i novih tržišta i sl.) veliki deo vremena i resursa troše na traganje za vezama, lobiranje, podmićivanje, budući da na taj način mogu ostvariti ekonomske koristi relativno brzo.
Navedeni faktori čine opšte okruženje u kojem posluju i domaći i inostrani investitori. Ipak, negativan uticaj ovih faktora na strane investicije je manji, jer strani investitori često dobijaju posebnu administrativnu podršku države, koja im pomaže da prođu kroz složene birokratske procedure i smanjuje rizik njihove izloženosti koruptivnim zahtevima.
Iako su strane investicije nesumnjivo neophodne i pozitivne, za podsticanje rasta ukupnih investicija i privrednog rasta, neophodno je unaprediti opšte uslove poslovanja, čime bi se potreba za pružanjem posebne podrške pojedinim kategorijama investitora smanjila.
Izvor: Kvartalni monitor (Ekonomski fakultet Univerziteta u Beogradu)
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Na gradilištu kod naselja West 65 na Novom Beogradu danas oko 15 časova izbio je požar, objavio je N1.Naseljem se širio gust dim. Kako prenosi televizija, radnici su protivpožarnim aparatima pokušavali d...
Nisu tačne tvrdnje vlasti da su ekonomske štete od blokada ogromne i da je srpski turizam u prva tri meseca "uništen", ocenio je ekonomista Dragovan Milićević, prenosi Beta."Srbiju je ove godine posetilo...
Grad Beograd dodelio je posao obezbeđenja objekata Gradske uprave, vredan 150 miliona dinara bez PDV-a (1,27 miliona evra) firmama T&M group solutions, Sparta Security i TE group, koje su i ranije obavlj...
Srbija Republički geodetski zavod
Republički geodetski zavod odgovorio je pismeno na tekst koji je Nova ekonomija objavila a koji se tiče izveštaja Saveta za borbu protiv korupcije o novcu koji je RGZ dobio u poslednje dve decenije za svoj r...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE