Vesti iz zemlje

18.10.2022. 10:05

VISA

Autor: New Moment

Žensko preduzetništvo – budućnost privrednog razvoja

Foto: VISA

She’s Next – Visa

 Tema koja je je bitna i vredi posvetiti joj pažnju jeste motivisanje žena da se upuste u preduzetničke vode. Ono što je nesumnjivo je da postoji mnoštvo prepreka i strahova, ali samim tim i prostora za napredak kao i načina da se buduće preduzetnice osnaže. Inicijativa She’s Next, empowered by Visa je tu da pruži praktične savete u vezi sa velikim brojem tema koje su relevantne za žene koje žele da ostvare neku svoju poslovnu ideju.

Za Novu ekonomiju, na temu trenutne zastupljenosti žena preduzetnica, ostvarenom napretku, mogućnostima za unapređenje i umrežavanju, govorile su Branislava Simanić, direktorka sektora za preduzetništvo Privredne komore Srbije, predsednica Udruženja poslovnih žena Srbije Sanja Popović Pantić  i Valentina Mihajlović, šefica istraživanja i razvoja asocijacije AFA – ekspertkinje koje su kao članice Veća žena She’s Next dale podršku inicijativi usmerenoj na unaprađenje i razvoj poslovanja preduzetnica i budućih preduzetnica u Srbiji.

Branislava Simanić, direktorka sektora za preduzetništvo Privredne komore SrbijeFoto: VISA

Branislava Simanić, direktorka sektora za preduzetništvo Privredne komore Srbije, iznela je zapažanja na temu zastupljenosti ženskog preduzetništva i njihovog ekonomskog osnaživanja u našoj zemlji.

“U Srbiji posluje 31% preduzeća u vlasništvu žena. Ono što je veoma bitno naglasiti je da skoro svaka treća žena u Srbiji smatra da je ženama teže u biznisu, za razliku od muških kolega. Privredna komora Srbije prepoznala je žensko  preduzetništvo kao snažan resurs novog zapošljavanja. Počevši od 2021. godine krenuo je poseban program finansijske podrške namenjen ženama preduzetnicama kroz koji one mogu da ostvare i značajan deo bespovratnih sredstava. U narednom periodu treba da nastavimo sa ovim aktivnostima kao i da još snažnije radimo na podizanju svesti o značaju ženskog preduzetnistva. Treba da radimo na promovisanju primera dobre prakse, podstičemo ženske biznise da budu što inovativniji.”

Još jedna od organizacija koja se svesrdno bavi temom poboljšanja u oblasti ženskog preduzetništva je Udruženje poslovnih žena Srbije. Predsednica ove nacionalne organizacije je Sanja Popović Pantić, smatra da je ovaj segment privrede sada u razvoju, i da treba motivisati još više žena da se odvaže na ovakav korak.

Sanja Popović Pantić, predsednica Udruženja poslovnih žena SrbijeFoto: VISA

“Pre 10 godina dominantan razlog za ulazak žena u preduzetničke vode je bila nužda, a sada je to šansa i potreba da se dokažu u samostalnom biznisu. Dok su ranije dominirale u oblasti trgovine, sada dominiraju u sektoru usluga zasnovanih na znanju. Ranije su bile mahom sa srednjom školom, a sada su u većoj meri fakultetski obrazovane. Prostor za poboljšanje u ovoj oblasti jeste oblast investiranja u inovacije, baš zbog velike korelacije sa opstankom biznisa. Veoma je mali procenat onih koje su izvozno orijentisane kao i procenat onih koje uvoze nove tehnologije i uvode tehnološke procese. Radije se odlučuju za finansijski manje zahtevne organizacione i marketinške inovacije kao i inovacije proizvoda i usluga. “

Samim tim, pojam networkinga je nešto što je bitna stavka za napredovanje u poslu i kreiranju novih ideja. Kroz kontakte sa drugim uspešnim ženama je lakše inspirisati se, pa i odvažiti na korak osnivanja svog preduzeća. Saveti i podrška kroz networking su neprocenjivi, u čemu se slaže i Valentina Mihajlović, šefica istraživanja i razvoja asocijacije AFA.

Valentina Mihajlović, šefica istraživanja i razvoja asocijacije AFAFoto: VISA

“U praksi, networking je svako upoznavanje, slučajni susret ili ciljano održavanje kontakta, bilo uživo ili virtuelno. U Srbiji nije toliko razvijena kultura networkinga kao što je slučaj u zapadnim zemljama, gde se više neguje individualizam i borba za sebe. Mi smo ovde više skloni da čekamo da drugi nešto urade za nas i da se „uprosečavamo“. To samim tim smanjuje potrebu i motiv za networkingom. Zbog nekada sporijeg tempa života u Srbiji, ljudi ovde nisu naviknuti na brze i česte nove kontakte, već pre na kreiranje i održavanje dubljih i prisnijih odnosa. Za poslovni networking je često neophodan „small talk“, za koji mi ovde ni nemamo izraz. Takođe, s obzirom da smo izrazito patrijarhalno društvo, žene kod nas obavljaju tri puta više neplaćenih poslova brige o deci i porodici, pa imaju i manje vremena i prilika za networking. Isto tako, networking aktivnosti su često više prilagođene „muškim“ afinitetima (npr. tim bilding u vidu fudbala ili odlazak na pivo u sportski pab), pa zbog svega toga žene imaju i manje „prakse“ u networkingu. Baš zato je važna podrška za jačanje kulture networkinga među ženama – i u smislu edukacije i u smislu kreiranja adekvatnih prilika.”, zaključuje Valentina Mihajlović.

Priliku za networking i otvoren razgovor doneće i veliki edukativni događaj She’s Next inicijative, u kom će učestvovati kako predstavnice relevantnih udruženja, tako i ostale ekspertkinje članice She’s Next veća. Takođe, u sklopu događaja biće organizovane interesantne radionice važne za poslovni razvoj, a znanja i poznanstva koja se ovim putem stiču su neprocenjiva. Zato pozivamo dame koje vode svoj biznis ili planiraju da ga pokrenu da se prijavite na linku, postanu članice inicijative Shes Next. Kao članice, biće obaveštene o održavanju velikog edukativnog događaja, na kom su učešće i edukacije iz oblasti influence marketinga, društvenih mreža, finansija i veštine networkinga potpuno besplatni.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.