Prethodnih meseci, nakon hakerskih napada na Elektroprivredu Srbije (EPS) i računima koji su kasnili, potroščima su na adrese počeli da stižu viši računi za struju nego inače. Potrošači u vezi s tim imaju mogućnost da se žale ukoliko smatraju da potrošnja tog meseca nije bila velika, i samim tim umanje svoj račun za struju.
Organizacija potrošača i udruženje bankarskih klijenata Efeketiva objavila je detaljno uputstvo na koji način potrošači mogu da reše ovaj problem.
Naime, ono što je do sada utvrđeno jeste da su uvećani računi za struju nastali po dva osnova.
Jedan je pogrešno očitavanje brojila koji se rešava tako što potrošač dostavi Elektroprivredi Srbije (EPS) pravo stanje, nakon čega račun mora da bude korigovan.
Drugi slučaj je da brojilo pokazuje drastično uvećanu potrošnju u kilovatasatima, iako je realno nije bilo.
Drugi slučaj predstavlja, kako je navela Efektiva, većinu žalbi potrošača i ovaj slučaj je teže dokazati.
Međutim, to bi moglo da se dokaže poređenjem potrošnje iz prethodnih meseci i godine.
Kako su naveli iz Efektive, najveći broj potrošača koji ima digitalna brojila se u ovom slučaju žalio na račune za struju.
Kako se žaliti?
Najpre treba uputiti EPS-u pisanu reklamaciju u kojoj potrošač treba da ospori visinu računa tako što će uporediti potrošnju sa prethodnim mesecom ili mesecima ili pak istim iz prošle godine. Takođe, potrošač može da navede i neke druge argumente koji mu idu u prilog.
U istom dopisu, potrošač treba da zatraži izveštaj o očitavanjima struje u poslednjih tri do šest meseci sa pitanjem kog datuma je vršeno očitavanje i koja su bila stanja kilovatsati na strujomeru.
Elektroprivreda Srbije ima rok od osam dana da odgovori na reklamaciju, a potrošač za to vreme može da uplati nesporni deo računa.
Ukoliko to uradi on na uplatnici OBAVEZNO mora da napiše da uplaćuje nesporni deo računa za mesec koji uplaćuje.
Sporni deo računa ostaje za rešavanje u okviru reklamacije, koju u slučaju odbijanja EPS dalje može da rešava samo sudskim putem, odnosno pokretanjem postupka naplate preko izvršitelja.
„Potrošač se u tom postupku brani prigovorom, a tokom sudskog procesa, EPS bi morao da dokaže osnov potraživanja, što verujemo da će biti nešto teže. Treba uzeti u obzir da za pokretanje ovog postupka, EPS mora da predujmi izvršitelju iznos od 5.000 din, pa se postavlja pitanje isplativosti, ako je sporni deo računa manjeg iznosa i za veliki broj potrošača“, navela je Efektiva.
Potrošači koji se odluče za ovu opciju svaki naredni račun treba da plate uplatnicom u koju će u svrhu uplate da upišu da plaćaju račun za taj mesec.
„Takvim načinom uplate, sporni dug prelazi u zonu zastarelog duga, istekom 12 meseci od njegovog nastanka i EPS gubi pravo prinudne naplate“, navela je Efektiva.
Ukoliko EPS ne odgovori na reklamaciju u roku od osam dana, narednog dana to treba prijaviti Tržišnoj inspekciji koja mora da kazni EPS.
Dobijemo odgovor- šta dalje?
Ako potrošač dobije odgovor i u njemu objašnjenje koje ukazuje na to da EPS nije vršio očitavanje struje u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača (obračunski period od maksimalno mesec dana) isti treba da se prosledi Tržišnoj inspekciji „koja izriče meru otklanjanja nepravilnosti“.
Ukoliko EPS odogovori da nije nadležan za slučaj i uputi potrošača na firmu koja je vršila merenje, potrošač nema obavezu da komunicira sa tom firmom.
„Takav odgovor bi predstavljao nepoštenu poslovnu praksu i to se takođe prijavljuje Tržišnoj inspekciji“, navela je Efektiva.
Takođe, ukoliko EPS odgovori, u odgovoru mora da stoji izjašnjenje, da li se reklamacija prihvata ili ne.
Ako se prihvata, račun mora da bude korigovan. Ako se odbija, EPS je slobodan da nadalje postupi prema Zakonu, bez mogućnosti da potrošaču isključi struju zbog tog duga.
Takođe, Tržišna inspekcija mora da postupi po Zakonu o zaštiti potrošača i inicira novčanu kaznu u iznosu od 50.000 dinara za svakog potrošača posebno.
„Dakle, ovo su zakonske odredbe koje štite pravo potrošača da ne plati sporni deo računa, dok ne dobije precizno objašnjenje kako je taj deo nastao. Ako objašnjenje ne dobije, proizilazi da nema obavezu plaćanja“,navela je Efektiva.
Iz udruženja su naveli da je nakon istog problema koji se desio u julu prošle godine, skoro polovina prigovora potrošača usvojeno i da su njihovi računi umanjeni.
Kako napisati prijavu tržišnoj inspekciji, može se pogledati na linku na sajtu Efektive
EPS na meti “kripto-hakerskog napada”
Tako sam u sred Avgusta pre 2 godine dobio račun 170.000 dinara, 10 puta veći nego inače, žalba, molba, dug narastao na 240.000 zbog kamata, sve zalbe i molbe odbijene izvoli plati još 70.000 bonus što si čekao.
Eps masovno krade i ti ne treba kriti, i bece da ispravi svoje greske. Ns racunu mi jr iskazao potrosnju 1100 KWH VECU NEGO STO JE STANJE NA BROJILU, SLIKAO SAM BROJILO, POSLAO PRIGOVOR, I NISTA. RRSZIO SAM DA NEKO IZADJE I PONOVO OČITA ISPRACNO STANJE, I NISTA. TO RADE BAHATO, NAMERNO, NESPRECENI OD OVE SLEPACKO KRIMINALNE DRZAVE U KOJOJ NIKO JIZADTS NE ODGOVARA, U KOJOJ LJUDI GUBE POSAO PREKO NOCI I PROTIVZAKONITO I JIKO NR ODGOVARA, U KOJOJ SU SUDIJE KORUMPIRANE I NIKO NE ODGOVARA, U KOJOJ NEMA POMOĆI ZA OŠTEĆENE LJUDE, U KOJOJ VLADA SAMO KRIMINAL.
Dobar dan nama je stigo nenormálna racun od 20 hiljada ovo je necuveno resavajte ovo kako umete i znate ili angazujem advokáta s postovanjem
Pri proveri kao obračuna preko Vašeg objavljenog kalkulatora uočio sam da strujomer koji ste ugradili za neke mjesec ne registruje jevtinu sreuju,tako da ima mjeseci da je potrošnja 0.Isti sam istestiro u periodu nje time struje uključivao velike potrošače stanje je ostalo nepromlneno,jer moram imati potrošnju jevtine struje sobzirom da imam više uređaja koji su bio stop uključeni bilježi kao skupu nepreebacuje na jeftinu ,tako da sam oštećen za više mjeseci Molim Vas dajte mi odgovor na vajbet telefona 065/454-7892 ili Majk sandicbg@gmal.com Spoštovanjem
Ovo jə strasno sta nam rade u eps Cajetina racune imam za struja kao da imam hotel Niko nezeli da pogleda o cemu se radi Köme da se obratim