Srbija

25.08.2024. 11:40

Autor: Katarina Pantelić

Šta je Temu, kako funkcioniše i da li plaćamo carinu za porudžbine preko ove platforme?

Ekran telefona viri iz džepa sa Temu aplikacijom na njemu

Foto: Focal Foto, Flickr

Srbija

25.08.2024. 11:40

Kinez Kolin Huang, osnivač kineske grupe PDD Holdings i vlasnik platforme za e-trgovinu „Temu“, najbogatija je osoba u Kini prema rang listi milijardera. Aplikacija za trgovinu Temu praktično preko noći osvojila je kako svetsko, tako i srpsko tržište, a marketinška ofanziva u Srbiji otišla je toliko daleko da se čini da nema sajta na kom posetiocu neće svaki dan iskočiti oglas za ovu platformu.

Kako Temu radi?

Za razliku od, recimo, Aliekspresa, Temu funkcioniše skoro isključivo preko aplikacije za telefon.

U Temu aplikaciji se posle preuzimanja na Play prodavnici ili AppStoru korisnik loguje ostavljajući svoju mejl adresu. Pretraga aplikacije nakon toga može da počne.

Temu prodaje nebrojeno mnogo proizvoda namenjenih krajnjim potrošačima, odnosno građanima, ali treba znati da postoji minimalan iznos porudžbine koji je trenutno 1.700 dinara, dok je poštarina besplatna.

Sve se plaća karticom.  Podaci koji se ostavljaju pri kupovini su zemlja u kojoj se nalazite, ime, prezime, broj telefona, adresa i grad. Kada se ta polja popune i plati porudžbina karticom, kupovina je gotova.

Putem aplikacije se određuje broj dana koji je potreban da porudžbina dospe do kupca, a to zavisi i od samog obima porudžbine i obično je oko dve nedelje. Na sajtu Temu-a navodi se da za neke proizvode može biti potrebno više vremena za obradu porudžbina iz različitih razloga, uključujući, na primer, skladištenje u različitim skladištima.

Na sajtu Temu nalaze se odgovori na neka od najčešće postavljenih pitanja u vezi sa dostavom, pa se tako navodi da, ukoliko ona kasni, onaj ko naručuje proizvode dobija i „naknadu za zakasnelu isporuku“ u vidu novca kao popust za sledeću kupovinu.

Iz Temu-a upozoravaju da neke porudžbine mogu biti i podeljene na dva paketa ukoliko ukupna kombinovana težina premašuje ograničenja težine dostavljača.

Plaćamo li carinu?

Temu je u Srbiju došao u maju 2023. godine, ali je u poslednje vreme doživeo ekspanziju i na društvenim mrežama. Reklame konstantno „iskaču“, a tiktokeri žurno otvaraju nove pakete robe koje su poručili preko aplikacije. Iako sve deluje tako lagano, nekim korisnicima aplikacije nije bilo lako da pored cene robe plate i carinu, koju mnogi od njih nisu očekivali.

Kako u Upravi carina kažu za Novu ekonomiju, vrednost robe iznad koje se naplaćuje carina iznosi 50 evra kada je u pitanju kupovina preko interneta. Dakle, za robu koja vredi manje od 50 evra ne plaća se carina, ali se plaća porez na dodatu vrednost.

„U slučaju kada fizičko lice kupuje robu preko interneta od pravnog lica (na sajtovima poput AliExpress, Ebay ili nekom sličnom) ili od drugog fizičkog lica, na vrednost robe se plaća carina u iznosu od 10 odsto i PDV u iznosu od 20 odsto. Carina se ne naplaćuje na pošiljke male vrednosti (do 50 evra) kupljene preko interneta, već se u tom slučaju na vrednost robe obračunava jedino PDV u iznosu od 20 odsto (na primer, ako kupite stvar koja košta 10 evra, na nju ćete platiti 20 odsto PDV, što je dva evra)“, naveli su iz Uprave carina.

Obim trgovine koja se obavlja putem interneta se tokom nekoliko prethodnih godina višestruko uvećao, a posebno od izbijanja pandemije korona virusa, tvrde iz Uprave carina.

Preko interneta iz inostranstva sada poručuju i stari i mladi, što znači da se može očekivati da broj pošiljaka nastavi da raste u godinama koje su pred nama. Tim pre što pošiljke stižu kako putem Pošte, tako i preko pet različitih kurirskih službi, a otvaranje svake nove aplikacije za elektronsku trgovinu budi interesovanje javnosti i neminovno utiče na povećanje njihovog broja“, dodali su u Carini.

Iz kompanije koja vodi aplikaciju Temu naveli su za Novu ekonomiju da Temu koristi kombinaciju kopnenog, vazdušnog i pomorskog prevoza za isporuku proizvoda, kao i da izbor metode dostave zavisi od faktora kao što su vrsta robe i lokacija kupca.

„Ovaj pristup ima za cilj da optimizuje efikasnost našeg procesa dostave“, naveli su iz Temu-a.

Na pitanje da li kompanija ima skladište u Mađarskoj ili nekoj drugoj zemlji koja je blizu Srbije ili se nalazi bilo gde u Evropi, iz kompanije su odgovorili da „za sada nemaju informacije na ovu temu koje bi podelili sa nama“.

Kako TikTokeri zarađuju od haul-a?

Klipovi na kojima se vidi kako ljudi probaju, ali i otpakuju kupljene proizvode u radnjama i aplikacijama postali su popularni na društvenim mrežama.

Tiktokeri sa dosta pratilaca gotovo jednom nedeljno imaju takozvani „haul“ u kojem prikazuju šta su sve kupili u radnjama. Neki od njih neretko ostavljaju i linkove ka proizvodima, ali i one sa kodovima za popust. Međutim, to ne rade „za džabe“.

Naime, na sajtu Temu-a postoji odeljak koji služi da se influenseri povežu sa kompanijom. Na taj način, kako se navodi, oni dobijaju od 10 do 30 odsto popusta na provizije i „obilje kredita“ za dodatne povlastice.

„Temu program za saradnike vam omogućava da ostvarite prihod usmeravanjem potencijalnih korisnika ka kompaniji Temu putem jedinstvenih linkova za saradnike i promotivnih materijala. Ovaj program nudi način da imate finansijske beneficije od svojih pratilaca ili publike primanjem provizija za svakog novog korisnika kog upoznate sa kompanijom Temu“, navodi se na sajtu.

Možemo li da vratimo proizvode?

Na sajtu Temu-a navodi se da novac od proizvoda koje smo naručili, a ne odgovaraju nam, možemo da povratimo.

Temu ne nudi zamene veličine proizvoda ukoliko je na primer odeća u pitanju, ali se proizvod može vratiti.

„Skoro svi proizvodi imaju pravo na povraćaj novca u roku od 90 dana od datuma kupovine, osim za odevne predmete koji su iznošeni, oprani, oštećeni ili sa kojih su uklonjene oznake, ambalaža ili higijenske nalepnice, ili su deo nepotpunog seta, kao i za proizvode koji su posebno označeni kao nepovratni i neke besplatne poklone“, navodi se na sajtu.

Kako Temu koristi naše podatke?

U odgovoru za Novu ekonomiju iz kompanije Temu naveli su da prikupljaju podatke od korisnika „kako bi unapredili svoje usluge“ bez detalja o tome koje sve podatke prikupljaju i kako ih tačno koriste.

Međutim, u kompaniji kažu da primenjuju najbolje prakse za zaštitu podataka korisnika, koristeći šifrovane linkove za plaćanje koji su u skladu sa Standardom bezbednosti podataka za platne kartice kao i da sarađuju sa globalnim provajderima plaćanja i da se pridržavaju njihovih bezbednosnih protokola.

„Naša aplikacija je sertifikovana od strane laboratorije odobrene od strane Google-a u skladu sa standardom Mobile Application Security Assessment“, dodali su iz Temu-a o bezbednosti aplikacije.

Kompanija je, kako dodaju, i član Anti-Phishing Working Group-a, međunarodne koalicije kompanija, istraživača i agencija za sprovođenje zakona koja se bavi borbom protiv krađe identiteta i sajber kriminala.

Deca leptiri će uskoro dobiti lekove, okvirni sporazum dobio Ino-pharm

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentari(4)

  1. Kada jednom kod njih nešto kuliš posle ne možeš da ih se rešiš…stalno neko kolo sreće (stvarno se vrti) i uvek dobiješ isti bonus u procentima. Posle toga postaju dosadni i stalno ti nešto nude na popust ili za poklon (nema džabe ručka Reko Milan Panić onomad). Stvari na slici i kada ih otpakuješ su te iste stvari….samo malo drugačije….pošto stvari „slikaju“ profesionalci….to znači koliko para toliko muzike….poz iz Bayerna

  2. Zasto ne pisete o tome kako dostavljaci iz poste Srbije ne zele da dostavljaju pakete sa temua? Cekate ih ceo dan, ne javljaju se kad ih zovete, i na kraju stigne poruka da sami preuzmemo u posti, gde se ipak placa cena dostave koja nije ispunjena do kraja. Nepostovanje korisnika, bezobrazluk dostavljaca.

    1. Druze, Pošta je ušla nespremna u ovu utakmicu, bez logistike, sa nedovoljnim brojem radnika…dostavljači mogu da iznesu 60-80 adresa, do juče su to PE paketi, sada i TEMU paketi… Tovare dostavljače sa 150 adresa, na koje ne može, fizički, da se ode…onda paket ide u dostavnu poštu, gde može da se podigne. Svi bi oni da podignu promet, prihod pošte, svoja primanja, benefite od Vlade, ali… NA NAŠIM PLEĆIMA, plećima radnika kojih je malo a posla sve više…i sve više parazita po kancelarijama! Izvinjavamo se, svakako, mi, radnici pošte, sa najniže lestvice, Vama, našim korisnicima, ali niko neće da radi za ovu platu, niko novi neće da dodje, te zato dolazi do pada kvaliteta usluga.

    2. Demanti, demanti….podizanje paketa na šalteru pošte se ne naplaćuje, ako pričamo o TEMU paketu! Radim u pošti a i paket sam podigao pre neki dan na šalteru, te zato molim gospodina da…ne laže.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.