Nije preterivanje niti marketinška floskula reći da je u Srbiji prošle godine zaživeo projekat koji je prava digitalna revolucija bankarstva u Srbiji.
Donedavno, izdavanje kredita je bio komplikovan i dugotrajan proces koji je zahtevao puno šetanja, strpljenja i vremena. Ali sada se to promenilo.
U okviru prvog projekta saradnje javnog i privatnog sektora, u ovom obimu, predstavljena je usluga eUprave „Moji podaci za banku“. Ova usluga omogućila je da sve papire koje smo do sada sakupljali „pešaka“ – dobijemo digitalno i u toj formi ih prosledimo banci po našem izboru, potpuno automatski. Svi potrebni podaci za izdavanje keš kredita, kartica ili odobrenje dozvoljenog minusa, prosleđuju se bez papira, bez čekanja u redovima i bez gubljenja vremena.
Preko eUprave do keš kredita
U prethodnih nekoliko meseci, otkako je usluga preko eUprave aktivna, gotovo 1.000 ljudi je digitalno poslalo svoje podatke u banku. Imajući u vidu da je u Mobi Banci do sada realizovano preko 100.000 onlajn keš kredita, broj od 1.000 građana ne zvuči impozantno, ali sa rastom broja registrovanih korisnika eUprave i ovaj broj će rasti.
Mi u Mobi Banci i naši savetnici aktivno radimo na povećanju broja korisnika eUprave. Za sada jedino kod Mobi Banka savetnika, pored Pošte i državnih organa, građani mogu da preuzmu parametre za registrovanje na eUpravu. U prethodna tri meseca, naši savetnici su izdali parametre za više od 1.200 građana. Verujem da je veliki broj ljudi svestan prednosti eUprave, ali i da postoje ljudi koji će tek otkriti da mogu da apliciraju za dozvolu, termin za dokumenta ili upišu dete u vrtić bez problema.
Uspeh ovog projekta u najvećoj meri dugujemo viziji i rešenosti Vlade Srbije i Narodne banke u sprovođenju agende digitalizacije u kojoj je naša zemlja umnogome ispred velikog broja drugih ne samo u Evropi, već i u svetu.
Budućnost mikrokreditiranja u Srbiji
Paralelno sa procesom digitalizacije bankarskog sektora, Narodna banka pokazala je viziju, efikasnost i brzinu i paketom privremenih COVID mera, uvedenih sa namerom da se pomogne građanima. Na našem primeru se pokazalo da je, pored moratorijuma, građanima od najveće pomoći mogućnost mikrokreditiranja.
Trenutno je omogućeno mikrokreditiranje do 90.000 dinara jednom od odluka iz COVID paketa. Zahvaljujući ovoj odluci, u saradnji sa Telenorom, samo u prethodnih godinu dana omogućili smo kupovinu preko 220.000 digitalnih uređaja na rate bez kamate.
Imajući u vidu da je prosečna bruto zarada u Srbiji oko 90.000 dinara, a da krediti za uređaje u najvećem broju slučajeva ne prelaze 200.000 dinara, verujemo da je, uz minimalne izmene postojeće regulative, moguće doći do dugoročnog rešenja za mikrokreditiranje.
Narodna banka Srbije nesumnjivo će imati ključnu ulogu u daljoj digitalizaciji, koja se pokazala kao neophodan odgovor na izazove budućnosti. Ali, i mi u privatnom sektoru imamo dužnost prema državi i građanima. Zato ne smemo biti pasivni posmatrači, već moramo biti okupljeni oko iste vizije. Samo zajedno možemo da stvorimo usluge po meri građana. Samo nadogradnjom svega što je učinjeno do sada, možemo da odemo korak dalje – da olakšamo život ljudima, ali i širom otvorimo vrata za novu nišu bankarstva koja sa sobom nosi manji rizik i dugoročnu održivost i stabilnost.