E-biznis

Uspeh digitalizacije i budućnost mikrokreditiranja u Srbiji

Nije preterivanje niti marketinška floskula reći da je u Srbiji prošle godine zaživeo projekat koji je prava digitalna revolucija bankarstva u Srbiji. Donedavno, izdavanje kredita je bio komplikovan i dugotrajan proces koji je zahtevao puno šetanja, strpljenja i vre- mena. Ali sada se to promenilo. U okviru prvog projekta saradnje javnog i privatnog sektora, u ovom obimu, pred- stavljena je usluga eUprave „Moji podaci za banku“. Ova usluga omogućila je da sve papire koje smo do sada sakupljali „pešaka“ - dobijemo digitalno i u toj formi ih prosledimo banci po našem izboru, potpuno automatski. Svi potrebni podaci za izdavanje keš kredita, kartica ili odobrenje dozvoljenog minusa, prosleđuju se bez papira, bez čekanja u redovima i bez gubljenja vremena. Preko eUprave do keš kredita U prethodnih nekoliko meseci, otkako je usluga preko eUprave aktivna, gotovo 1.000 ljudi je digitalno poslalo svoje po- datke u banku. Imajući u vidu da je u Mobi Banci do sada realizovano preko 100.000 onlajn keš kredita, broj od 1.000 građana ne zvuči impozantno, ali sa rastom broja registrovanih korisnika eUprave i ovaj broj će rasti. Mi u Mobi Banci i naši savetnici aktivno radimo na povećanju broja korisnika eUprave. Za sada jedino kod Mobi Banka savetnika, pored Pošte i državnih organa, građani mogu da preuzmu parametre za registrovanje na eUpravu. U prethodna tri meseca, naši savetnici su izdali para- metre za više od 1.200 građana. Verujem da je veliki broj ljudi svestan prednosti eUprave, ali i da postoje ljudi koji će tek otkriti da mogu da apliciraju za dozvolu, termin za dokumenta ili upišu dete u vrtić bez problema. Uspeh ovog projekta u najvećoj meri dugujemo viziji i rešenosti Vlade Srbije i Narodne banke u sprovođenju agende digitalizacije u kojoj je naša zemlja umnogome ispred velikog broja drugih ne samo u Evropi, već i u svetu. Budućnost mikrokreditiranja u Srbiji Paralelno sa procesom digitalizacije bankarskog sektora, Narodna banka poka- zala je viziju, efikasnost i brzinu i paketom privremenih COVID mera, uvedenih sa namerom da se pomogne građanima. Na našem primeru se pokazalo da je, pored moratorijuma, građanima od najveće pomoći mogućnost mikrokreditiranja. Trenutno je omogućeno mikrokreditiranje do 90.000 dinara jednom od odluka iz COVID paketa. Zahvaljujući ovoj odluci, u saradnji sa Telenorom, samo u prethodnih godinu dana omogućili smo kupovinu preko 220.000 digitalnih uređaja na rate bez kamate. Imajući u vidu da je prosečna bruto zarada u Srbiji oko 90.000 dinara, a da krediti za uređaje u najvećem broju slučajeva ne prelaze 200.000 dinara, verujemo da je, uz minimalne izmene postojeće regulative, moguće doći do dugoročnog rešenja za mikrokreditiranje. Narodna banka Srbije nesumnjivo će imati ključnu ulogu u daljoj digitalizaciji, koja se pokazala kao neophodan odgovor na izazove budućnosti. Ali, i mi u privatnom sektoru imamo dužnost prema državi i građanima. Zato ne smemo biti pasivni posmatrači, već moramo biti okupljeni oko iste vizije. Samo zajedno možemo da stvorimo usluge po meri građana. Samo nadogradnjom svega što je učinjeno do sada, možemo da odemo korak dalje – da olakšamo život ljudima, ali i širom otvorimo vrata za novu nišu bankarstva koja sa sobom nosi manji rizik i dugoročnu održivost i stabilnost.

E-biznis

Srbija po prvi put bira najbolje e-Commerce kompanije

Sve više kompanija u Srbiji svoje poslovanje bazira, ili značajnim delom realizuje kroz eCommerce, odnosno elektronsku trgovinu. Koliko su u tome uspešne, u kojim branšama, koje su od njih otišle korak ispred ostalih i nametnule se kao lideri – saznaćemo u decembru. eCommerce Asocijacija Srbije, koja okuplja sve činioce digitalnog ekosistema i aktivno radi na promociji elektronskog poslovanja u zemlji, po prvi put organizuje dodelu godišnjih nagrada najboljim kompanijama – HotSpot eCommerce Awards 2021. Pravo na prijavu imaju sve kompanije koje posluju u okvirima eCommerce industrije u Srbiji, bez obzira na polje delovanja. U okviru 3 kategorije biće dodeljena ukupno 21 nagrada najuspešnijim firmama u različitim oblastima. Sve kompanije koje se prijave direktno se kandiduju i za osvajanje glavne nagrade – eCommerce Champion 2021. Prijave su potpuno besplatne i podnose se putem sajta hotspotawards.com, po vrlo jednostavnom principu, zaključno sa 30.novembrom. Sistem glasanja je jedinstven - pored glasova žirija visoko se vrednuju i glasovi publike. Svečana dodela HotSpot eCommerce nagrada održaće se 15. Decembra 2021. u klubu Lafayette u Beogradu

E-biznis

E-commerce inovacije se slave i u godini pandemije

U petak 11.juna, u dvorištu jednog beogradskog lokala, proslavljen je prvi rođendan inovativnog internet portala prodajadelova.rs. Iako je ovaj portal je pokrenut u jeku pandemije prošle godine, godinama unazad je pripremano njegovo lansiranje. Tako, nakon godinu dana dobro postavljenog biznis modela, mogli su da proslave uspeh sa svojim partnerima, dobavljačima, saradnicima, prijateljima! Format ovog druženja bio je dosta neobičan jer je spojio druženje uz ukusne zalogaje i kraft pivo nakon radne nedelje, sa izuzetno korisnim i zanimljivim prezentacijama relevantnih partnera iz oblasti e-commerce-a, logistike i medija, te je ovaj događaj imao veću vrednost za čitav ekosistem ove industrije. Pored domaćina, mladog osnivača ovog portala Nikole Đurovića, zvanicama su se obratili i Aleksandar Zarić, USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj, Ivan Novaković, City Express i Natalija Delić, SAT Media Group. Aleksandar Zarić je predstavio rezultate istraživanja i trendove digitalizacije poslovanja i elektronske trgovine u Srbiji. Pored istaknutog trenda rasta elektronske trgovine sa velikim porastom u pandemiji, istakao je da postoji izuzetno pozitivan trend i percepcije, gde preko polovina privrednika u Srbiji veruje da će elektronska trgovina još rasti. Ono što je još zanimljivije - čak 82% ispitanika ocenjuje web shop jednako važnim ili čak i važnijim od tradicionalnog kanala prodaje. Preduzetnici saglasni: Veb-sajt neophodan za razvoj poslovanjaDirektor USAID Srbija: Za 20 godina Srbija najviše unapredila poslovno okruženje Razvoj logistike je jedan od najvažnijih segmenata u bilo kom online poslovanju obzirom da je cilj svakog web shop-a da poručeno stigne do kupca u što kraćem roku, istakao je Ivan Novaković iz City Express-a. Takođe je dodato, da je vidljiv porast online kupovine tokom pandemije – da kupovina jednom ili više puta nedeljno raste za čak 22% u odnosu na prethodnu godinu. Iako su dugo prisutni na tržištu i jedan su od lidera, razvoj online kupovine je i ovaj segment industrije naterao na unapređenja procesa, koja su potpuno usmerena samo na zadovoljstvo kupaca poput sms notifikacija ili pick up lokacija koje je prepoznao upravo portal za prodaju auto delova čiji se rođendan slavio. Zanimljivu prezentaciju imala je Natalija Delić iz SAT Media grupe jer se osvrnula na važnost edukacije i transparentnosti ka vlasnicima automobila, a kroz redovno održavanje vozila obzirom da se u Srbiji prevashodno voze polovni automobili, te se popravke svode na zamenu sklopa ili delova. Pojava Internet portala za prodaju auto delova, je doprinela ne samo većoj trasparentnosti na tržištu po pitanju dostupnih brendova i cena, već je omogućila vlasnicima automobila da se na pravi, nezavistan način edukuju o mogućnostima za njihov automobil. Saradnja SAT Media Grupe sa portalom prodajadelova.rs se produbila sjajnim projektom gde se ovaj portal tokom emisije koristio za pretragu delova konkretnog vozila koji se pregledao u emisiji. Na taj način želeli smo da ohrabrimo vozače da mogu da se sa lakoćom i brzinom informišu i pronađu sve što treba. Ispred Prodajadelova.rs obratio se Nikola Đurović, sumirajući kako su svi ovi pozitivni trendovi koje su njegovi sagovornici izneli doprineli da njegov porodični biznis raste u jednoj od najtežih godina za ekonomiju u svetu. Istakao je da primera uspešnih transformacija tradicionalnih industrija u online sferu ima dosta, ali da su kupci i briga o kupcima najvažniji za održavanje tog uspeha. Ovaj inovativni portal može da se ponosi konstantnim rastom broja korisnika, kupaca koji se vraćaju, ali i brojem porudžbina iz meseca u mesec. Pored toga, konstantno rade na unapređenju softvera i procesa rada korisničkog servisa. Mogu da se pohvale i najvećim brojem dostupnih artikla u online radnji koji raste iz meseca u mesec zahvaljujući partnerstvima sa distributerima, kao sistemom podrške kupcima kroz stručan korisnički servis putem chat-a, telefona, društvenih mreža i sl. Nikola je predstavio i neke buduće planove za rast i proširenje poslovanja, ali sa konstantnim fokusom na potrebe kupaca. Bilo je zanimljivo čuti sve ove trendove, zaključke i najave i svakako ohrabruje način na koji uspešni online portali pristupaju potrebama kupaca.