E-biznis

E-commerce inovacije se slave i u godini pandemije

U petak 11.juna, u dvorištu jednog beogradskog lokala, proslavljen je prvi rođendan inovativnog internet portala prodajadelova.rs. Iako je ovaj portal je pokrenut u jeku pandemije prošle godine, godinama unazad je pripremano njegovo lansiranje. Tako, nakon godinu dana dobro postavljenog biznis modela, mogli su da proslave uspeh sa svojim partnerima, dobavljačima, saradnicima, prijateljima! Format ovog druženja bio je dosta neobičan jer je spojio druženje uz ukusne zalogaje i kraft pivo nakon radne nedelje, sa izuzetno korisnim i zanimljivim prezentacijama relevantnih partnera iz oblasti e-commerce-a, logistike i medija, te je ovaj događaj imao veću vrednost za čitav ekosistem ove industrije. Pored domaćina, mladog osnivača ovog portala Nikole Đurovića, zvanicama su se obratili i Aleksandar Zarić, USAID-ov Projekat saradnje za ekonomski razvoj, Ivan Novaković, City Express i Natalija Delić, SAT Media Group. Aleksandar Zarić je predstavio rezultate istraživanja i trendove digitalizacije poslovanja i elektronske trgovine u Srbiji. Pored istaknutog trenda rasta elektronske trgovine sa velikim porastom u pandemiji, istakao je da postoji izuzetno pozitivan trend i percepcije, gde preko polovina privrednika u Srbiji veruje da će elektronska trgovina još rasti. Ono što je još zanimljivije - čak 82% ispitanika ocenjuje web shop jednako važnim ili čak i važnijim od tradicionalnog kanala prodaje. Preduzetnici saglasni: Veb-sajt neophodan za razvoj poslovanjaDirektor USAID Srbija: Za 20 godina Srbija najviše unapredila poslovno okruženje Razvoj logistike je jedan od najvažnijih segmenata u bilo kom online poslovanju obzirom da je cilj svakog web shop-a da poručeno stigne do kupca u što kraćem roku, istakao je Ivan Novaković iz City Express-a. Takođe je dodato, da je vidljiv porast online kupovine tokom pandemije – da kupovina jednom ili više puta nedeljno raste za čak 22% u odnosu na prethodnu godinu. Iako su dugo prisutni na tržištu i jedan su od lidera, razvoj online kupovine je i ovaj segment industrije naterao na unapređenja procesa, koja su potpuno usmerena samo na zadovoljstvo kupaca poput sms notifikacija ili pick up lokacija koje je prepoznao upravo portal za prodaju auto delova čiji se rođendan slavio. Zanimljivu prezentaciju imala je Natalija Delić iz SAT Media grupe jer se osvrnula na važnost edukacije i transparentnosti ka vlasnicima automobila, a kroz redovno održavanje vozila obzirom da se u Srbiji prevashodno voze polovni automobili, te se popravke svode na zamenu sklopa ili delova. Pojava Internet portala za prodaju auto delova, je doprinela ne samo većoj trasparentnosti na tržištu po pitanju dostupnih brendova i cena, već je omogućila vlasnicima automobila da se na pravi, nezavistan način edukuju o mogućnostima za njihov automobil. Saradnja SAT Media Grupe sa portalom prodajadelova.rs se produbila sjajnim projektom gde se ovaj portal tokom emisije koristio za pretragu delova konkretnog vozila koji se pregledao u emisiji. Na taj način želeli smo da ohrabrimo vozače da mogu da se sa lakoćom i brzinom informišu i pronađu sve što treba. Ispred Prodajadelova.rs obratio se Nikola Đurović, sumirajući kako su svi ovi pozitivni trendovi koje su njegovi sagovornici izneli doprineli da njegov porodični biznis raste u jednoj od najtežih godina za ekonomiju u svetu. Istakao je da primera uspešnih transformacija tradicionalnih industrija u online sferu ima dosta, ali da su kupci i briga o kupcima najvažniji za održavanje tog uspeha. Ovaj inovativni portal može da se ponosi konstantnim rastom broja korisnika, kupaca koji se vraćaju, ali i brojem porudžbina iz meseca u mesec. Pored toga, konstantno rade na unapređenju softvera i procesa rada korisničkog servisa. Mogu da se pohvale i najvećim brojem dostupnih artikla u online radnji koji raste iz meseca u mesec zahvaljujući partnerstvima sa distributerima, kao sistemom podrške kupcima kroz stručan korisnički servis putem chat-a, telefona, društvenih mreža i sl. Nikola je predstavio i neke buduće planove za rast i proširenje poslovanja, ali sa konstantnim fokusom na potrebe kupaca. Bilo je zanimljivo čuti sve ove trendove, zaključke i najave i svakako ohrabruje način na koji uspešni online portali pristupaju potrebama kupaca.

E-biznis

Pet razloga zbog kojih bi trebalo da plaćate telefonima

Zaboravite novčanike - Evo zašto je plaćanje mobilnim telefonima jednostavnije i bezbednije Većina nas napušta kuću noseći tri stvari: ključeve, novčanik i pametni telefon. Ali za odlazak u trgovinu, ovaj trio je dodatno pojednostavljen razvojem digitalnih plaćanja, te za kupovinu danas su vam potrebni samo ključevi i pametni telefon. Kako, prema nekim istraživanjima, četvrtinu budnog vremena provodimo na telefonima , nije iznenađenje da upotreba mobilnih telefona u cilju plaćanja, postaje sve popularnija u celom svetu. Možda izgleda futuristički, ali sada lako možete videti kako vam svakodnevne aktivnosti postaju malo jednostavnije obavljanjem sigurnih, brzih, beskontaktnih plaćanja pametnim telefonom. Stoga, evo pet razloga zašto da novčanike ostavite kod kuće i razmotrite plaćanje mobilnim telefonima. 1. Plaćanje bez dodira Kako je pandemija koronavirusa promenila potrošačke navike širom sveta, jedan od razloga zašto da razmislite o plaćanju pametnim telefonom, jeste smanjenje fizičkog kontakta. Naime, plaćanje mobilnim telefonom vam omogućava da izbegnete dodirivanje bilo čega, osim svog telefona, jer ne morate tipkati PIN na POS terminalu, već je dovoljno samo prisloniti mobilni čitaču. Iz tog razloga je tokom pandemije značajan broj građana u Srbiji, Bosni i Hercegovini, Crnoj Gori, Severnoj Makedoniji i Albaniji probao mobilno plaćanje. Prema podacima regionalnog istraživanja, koje je kompanija Visa sprovela početkom ove godine, u proseku od oko 25 odsto ispitanika počelo je da koristi mobilne telefone za plaćanje tokom pandemije. 2. Mobilni novčanici su brži Mobilni novčanici su brži način plaćanja. Nećete trošiti vreme na traženje gotovine po novčaniku. Mobilni telefoni omogućiće brzinu koju poznajemo iz razmene tekstualnih poruka. Da biste koristili uslugu mobilnog plaćanja, potrebno je da proverite sa svojom bankom da li podržava neki od digitalnih novčanika, a potom da u digitalni novčanik svog telefona dodate željenu karticu, ukucavanjem podataka ili fotografisanjem kartice.   Jednom kada postavite mobilni novčanik na svom pametnom uređaju, spremni ste za plaćanje. Kompanija Visa u saradnji sa bankama već godinama pruža uslugu mobilnog plaćanja na Android uređajima u Srbiji, a od prethodne godine je omogućena i korisnicima iPhone pametnih uređaja.  3. Pogodno i jednostavno Još jedna prednost mobilnog plaćanja je da sve što vam je potrebno imate na telefonu - čak ni novčanik ne treba da imate kod sebe. Ovo može biti korisno ako hoćete da svratite do neke radnje ili ako samo želite da torbu ili novčanik ostavite kod kuće. Takođe, mobilni novčanik za razliku od stvarnog, fizičkog novčanika, nema ograničenja u pogledu broja kartica koje može „poneti“. 4. Bezbedno je Mobilno plaćanje ne samo da je lakše, već što je najvažnije – sigurnije je od plaćanja gotovinom. Naime, kreditne kartice su šifrovane i „skrivene“ iza zaključanog ekrana telefona. Kada registrujete svoju karticu za plaćanja na mobilnom telefonu, vaši osetljivi podaci se zamenjuju virtuelnim brojem računa, sigurno uskladištenim „u oblaku“. Lični podaci kao i podaci o transakciji ne prosleđuju se drugim licima, čak ni telekomunikacioni provajder ne zna podatke o vašoj kartici. Sigurnosna tehnologija tokenizacije, koju koristi Visa, zamenjuje poverljive informacije poput 16-cifrenog broja računa, jedinstvenim digitalnim identifikatorom koji se naziva token. Kada bi neko presreo token, on ne bi mogao da se iskoristi na drugom mestu, servisu ili uređaju, jer predstavlja jedinstveni niz cifara koji nastaje pri svakoj transakciji. Dodatno, PIN broj na mnogim uređajima kao i biometrija - poput vašeg Face ID-a ili Touch ID-a - pruža dodatni nivo sigurnosti mobilnim plaćanjima. U slučaju da dođe do krađe telefona, biometrijski podaci su neodvojivi od korisnika. To znači da niko osim vas, ne može autorizovati transakciju. 5. Možete plaćati gotovo svuda Nije važno da li ste ispred trgovca u marketu, restoranu ili naručujete hranu od kuće, plaćanje mobilnim telefonima danas je moguće na sve više mesta.   Ukoliko niste sigurni da li trgovac podržava plaćanje mobilnim uređajem, potražite na terminalu simbol za beskontaktna plaćanja, koji se pojavljuje kao bočni Wi-Fi logo, ponekad sa rukom koja drži karticu pored njega.  Jednom kada počnete da tražite ovaj logo, videćete ga gotovo svuda. Zato, prilikom sledeće kupovine, bez obzira da li pokušavate da izbegnete dodirivanje POS terminala ili jednostavno ne želite više da nosite gotovinu sa sobom, isprobajte plaćanje vašim pametnim telefonom. Novčanici će vam možda postati prošlost. Inovacije bazirane na veštačkoj inteligenciji za pametnija plaćanja