Srbija

27.01.2022. 11:56

Nova ekonomija, Čedomir Savković

Autor: Nova Ekonomija

Banke moraju da objasne troškove za usluge koje naplaćuju, tvrdi Efektiva

Vrhovni kasacioni sud pogrešno tumači presudu Evropskog suda pravde u vezi sa troškovima obrade kreditaDijana Marković Bajalović, profesorPosled meseci za trroškove obrade kredita interesovanje za tužbe, sudovi usvaja...

Foto: Pixabay

Srbija

27.01.2022. 11:56

Vrhovni kasacioni sud nepravilno je tumačio presudu Evropskog suda pravde kada je odlučio da banke klijentima nisu dužne da objasne zašto naplaćuju troškove obrade kredita, kažu učesnici konferencije udruženja za zaštitu potrošača Efektiva. Sa druge strane, kako kažu predstavnici Efektive, banke gube sudski spor ako nemaju formular u kome su klijentu objasnile zašto naplaćuju neku uslugu pri obradi kredita.

„Postoje desetine hiljade sporova u kojima banke do sada nisu uspele da pokažu šta je ustvari trošak obrade kredita. Ako banka nije dokazala šta čini strukturu tih troškova, obrada kredita je nezakonita“, kaže predstavnik Efektive, Dejan Gavrilović.

Prema njegovim rečima, pred srpskim sudovima vođeno je preko 200.000 sudskih sporova u kojima su klijenti tužili banke i to je verovatno do tada nezabeležen slučaj i u svetu i u Srbiji.

Gubeći sporove, banke su, kako objašnjava, vraćale novac od naplate nezakonitih troškova, sa kamatom, plaćale troškove svog i dužničkog advokata, pa su shvatile kako im takva situacija ne odgovara i počele da lobiraju sa ciljem da se taj problem reši u njihovu korist.

Prvi pokušaj da se situacija reši prošle godine je bio kada se pokušalo sa izmenom Zakona o parničnom postupku i na taj način spreče masovne tužbe protiv banaka. Međutim, taj predlog nije prošao, kao ni izmene zakona o obligacijama i zakona o korisnicima bankarskih usluga.

Na kraju je kako podseća svoje mišljenje o tim problemima izneo Vrhovni kasacioni sud, dopunivši svoj prethodni stav o bankarskim kreditima.

U toj novoj dopuni kasacioni sud je, kako kaže univerzitetska profesorka prava Dijana Marković-Bajalović, utvrdio da banke nisu dužne da upoznaju klijente sa specifikacijom troškova (sa tim šta sve ulazi u te troškove).

Ističe rok za povlačenje tužbi protiv banaka, advokati nezadovoljni

Kasacioni sud tada se, kako dodaje, pozvao na tumačenje Evropskog suda pravde koje se odnosilo na slučajeve koje je u koris bankarskih klijenata pred sudom u Poljskoj vodila institucija Profi kredit Poljska.

Do tada su kako kaže Gavrilović, banke u Srbiji morale da dokažu strukturu svojih troškova, a od odluke kasacionog suda ne moraju. Isto se kako napominje dogodilo i sa troškom osiguranjem kredita kod nacionalne korporacije kao i sa troškom garantovanog snabdevača koji naplaćuje Elektro-privreda Srbije (EPS).

Gavrilović kaže da banke u Srbiji i dalje uglavnom gube sporove od strane klijenata zbog naplate troškova obrede kredita jer Kasacioni sud smatra da banka mora da objasni svoje troškove klijentu kroz odgovarajući formular. Ukoliko ima taj formular, ona dobija spor, ukoliko ga nema, spor se rešava u korist klijenta.

Marković-Bajalović podseća da je naknada za obradu troškova kredita ugovarana u procentnom iznosu i zavisila je od iznosa kredita. U našem pravosudnom sistemu, kako podseća, relativno je nova pojava da se neki sud poziva na tumačenje Evropskog suda pravde.

ADVOKATI NAJAVILI DVODNEVNU OBUSTAVU RADA

Ranije se kako kaže dešavalo suprotno i sudovi su se pravdali kako presude tog evropskog suda za njih nisu obavezujuće. Tako je blo je kada se kasacioni sud izjašnjavao upravo o ugovorima o kreditima indeksiranim u švajcarskim francima.

Marković-Bajalović podseća i da presude Evropskog suda pravde imaju veliki uticaj na članice Evropske unije i na kandidate za EU članstvo. Podseća da Evropska direktiva o nepoštenim odredbama zahteva da ugovori budu zaključeni tako da potrošaču bude jasno na koje odredbe pristaje.

DEO ADVOKATA TRAŽI POTPUNU OBUSTAVU RADA DO ISPUNJENJA ZAHTEVA

„Sve mora da bude objašnjeno jednostavnim jezikom, da se predvidi koliko će potrošač morati da plati za ono što dobija. Usluga koja se naplaćuje mora da bude razumljiva, ili o njoj mora da se izvede jasan zaključak iz ugovora„, naglašava Marković-Bajalović.

Potrošač treba da utvrdi da nema preklapanja između različitih ugovora i troškova, to je sasvim drugačije tumačenje od onoga kako je o kreditima tumačio Vrhovni kasacioni sud, naglasila je profesorka Marković-Bajalović.

Zbog odluke Vrhovnog kasacionog suda prošle godine u više navrata štrajkovali su i advokati. Na konferenciji Efektive o tome je govorio advokat Miroslav Živković. Više informacija o tome dostupno je na sledećem LINKU.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.