Nastavljamo ulaganja u razvoj poslovanja i ljude
Zoran Daljević, direktor predstavništva Atlantic Grupe za Srbiju
Ove godine započinjemo sa realizacijom investicija u Štark kekse i napolitanke, što će omogućiti modernizaciju proizvodnje i pakovanja, kao i proširenje asortimana novim atraktivnim proizvodima...
Atlantic Grupa je u prvom polugodištu 2022. godine ostvarila značajan rast prihoda u odnosu na prethodnu godinu. U Srbiji beležite i rast profitabilnosti. Čemu dugujete taj rast u vrlo izazovnim okolnostima za poslovanje? Koji proizvodi su „povukli“ taj rast na tržištu Srbije?
Poslovanje Atlantic Grupe nije bilo pošteđeno posledica kriznog vremena koje je zahvatilo čitav svet. U ovu godinu smo ušli sa rekordnim rezultatima i kompanija je u onom prvom naletu izbegla snažan udarac krize koja je zahvatila lance nabavke, zahvaljujući ugovaranju nabavke materijala i sirovina unapred. Svetski nedostatak sirovina ni u jednom trenutku nije doveo do problema u proizvodnji i distribuciji Grupe. I dalje ostajemo izuzetno stabilna kompanija, ipak uz nešto niži nivo očekivane profitabilnosti ove godine u odnosu na prethodne zbog pritiska globalnih tokova usled sveprisutne krize i rata u Ukrajini, ali uz nesmanjena ulaganja u razvoj poslovanja i u ljude.
Uprkos svemu, i u prvoj polovini ove godine rast prihoda je ostvaren u svim poslovnim i distributivnim područjima zahvaljujući pre svega odličnim prodajnim rezultatima sopstvenih i principalskih brendova. U Srbiji to su Grand kafa, Najlepše želje, Štark napolitanke, Argeta, naš nov reindž Boom Box proizvoda na bazi zobi, Cedevita i Cockta u HoReCa i maloprodajnom kanalu, te Cedevite GO u segmentu pića. Među principalima se ističu Red Bull, Rauch i novi principal Intersnack. Također, rastu ovog područja pridoneo je i rast prodaje HoReCa kanala usled ukidanja mera za suzbijanje pandemije.
Suočavate se već neko vreme sa značajnim poskupljenjem ključnih sirovina i energenata. Šta se događa na tržištu sirove kafe, biljnih ulja i drugih vama važnih sirovina?
U zahtevnim uslovima koji su posledica pandemije, a sada i rata u Ukrajini , nabaviti, proizvesti i isporučiti proizvod koji će potrošač vrednovati kao potvrdu svog izbora postalo je izazovnije nego ikad. Poremećaji na svetskom tržištu repromaterijala, poskupljenje svih vrsta energenata, kao i distributivno-logistička ograničenja, dodatno su otežali ovaj zadatak. Primera radi, cena sirove kafe rasla je i 300 odsto, biljnih ulja preko 100 odsto, kao i cena aluminijumske ambalaže. Prošle godine smo uspeli da ispunimo ciljeve u potpuno novim okolnostima na tržištu, zahvaljujući dobrim delom našoj cenovnoj politici koja se zasnivala na sistematičnom praćenju tržišta i optimizovanom rukovođenju.
Inflacija ne posustaje. Kakva je dalja strategija kompanije kad je reč o podizanju cena proizvoda? Da li ćete se potrošačima podeliti teret rastuće inflacije i svesno se odreći dela profita?
Geopolitička neizvesnost i rast cena u nekim segmentima i enormno, ne znači da se Atlantic odriče primarnog imperativa, kao što je briga o potrošačima, ali i o svojim zaposlenima. Profitabilnost, iako važna, dolazi tek iza naših ljudi i brendova, koji u nesmanjenoj meri imaju naš najveći fokus. U drugoj polovini 2022. godine očekujemo nesmetani nastavak proizvodnje i kontinuiranog snabdevanja naših kupaca i potrošača, ali i nastavak snažnih inflatornih pritisaka čiji je rezultat i rast prodajnih cena.
Ali, kao i do sada, racionalnim poslovanjem, maksimalno ćemo se truditi da, koliko god je to moguće, kompenzujemo deo negativnih uticaja značajnih poskupljenja ključnih sirovina, materijala za pakovanje, energenata i usluga, a što je, što smo i najavili, već rezultiralo padom profitabilnosti. Ukratko, deo poskupljenja prebacujemo na nas.
Primenjujete strategiju dezinvestiraja manjih i non–core delatnosti. Nedavno ste prodali Palanački kiseljak, vlasnika poznatog brenda mineralne vode Karađorđe. Šta će biti ključni generatori rasta i temelj transformacije Atlantica u Srbiji?
Atlantic Grupa je, neposredno pre pandemije, zacrtala svoje strateške prioritete za naredni period od pet godina, a oni podrazumevaju jačanje temelje kompanije sa fokusom na naše najjače brendove. Suština je da te brendove dodatno poboljšamo i učinimo još važnijim. Tako da je dezinvestiranje manjih biznisa posledično deo ovakve postavke.
Nastavljamo da jačamo potrošačko iskustvo u ključnim kategorijama kafe, čokolade, slanih grickalica, bezalkoholnih napitaka sa ukusom voća i delikatesnih namaza. Da bi se obezbedio održiv rast i očekivani doprinos brendova koji počivaju na bogatoj tradiciji, povećaćemo ulaganja u njihovu konkurentnost, kao i u unapređenje proizvodnje i distribucije, uz digitalizaciju svih procesa.
Niste zaustavili planirane investicije u Štarku i postavljanje nove opreme u Beogradu i proizvodnom pogonu u Ljuboviji. O kakvim proizvodnim linijama je reč, šta ćete novo ponuditi ljubiteljima Štarkovih slatkiša?
Ulaganje u Štark brendove je još jedna potvrda strateške postavke daljeg investiranja u naše ključne kategorije. Prošle godine smo pustili u rad najsavremeniju liniju za proizvodnju čokolade, čime smo unapredili proizvodnju i kvalitet Atlanticovog portfolija u asortimanu čokolada, čija tradicija u Srbiji datira još od 1922. Danas je u tom segmentu generator našeg uspeha, naravno svima poznata, čokolada Najlepše želje, kao što je to Smoki u slanom programu. Ove godine započinjemo sa realizacijom investicije u keks i napolitanke, jer smo zaključili da imaju tržišni potencijal i da ih treba dalje razvijati, što će unaprediti kvalitet gotovih proizvoda i omogućiti inovacije, koje će potrošačima pružiti novo iskustvo u tim kategorijama.
U celom regionu je ovo vreme za pripremu zimnice, spremaju se ajvar i džemovi. Kako ste unapredili pakovanje, pa i kvalitet ajvara domaćeg brenda Bakina tajna?
Brend Bakina tajna gradimo na skladu tradicije, ali i modernih trendova. Zato smo osmislili nove etikete koje su ručno oslikane akvarelom i čije žive boje dočaravaju sklad s prirodom koji negujemo. Inače, Bakina tajna proizvodi dobili su i oznaku V label (vegan friendly), čime smo se približili dodatno kupcima koji neguju takav način života u 14 zemalja gde se trenutno plasira ovaj naš brend: Hrvatskoj, Srbiji, Sloveniji, BiH, Crnoj Gori, Holandiji, Nemačkoj, Francuskoj, Velikoj Britaniji, Austriji, Australiji, Americi, Kanadi i Rusiji.
Odnedavno ste na srpskom tržištu partner sa Intersnack Grupom, evropskim liderom u proizvodnji grickalica. Šta može da očekuje vaša konkurencija?
Zdrava konkurencija je uvek dobrodošla i stoga jer smo lideri u FMCG industriji, želimo da i dalje prepoznajemo i koristimo nove prilike na postojećim ključnim tržištima, što podrazumeva privlačenje novih principala u okvire Atlanticove distribucije, pogotovo ako je to komplementarno sa našim kategorijama. Ove godine nam se u Srbiji proširio portfolio distribucije, i to saradnjom s novim principalom Intersnack (Chio), kao i širenje uspešne saradnje s Red Bullom u Srbiji i na područje Severne Makedonije. Dokaz te uspešne saradnje je i Red Bull formula 1 spektakl koji je održan u Beogradu.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs