U Službenom listu Grada Beograda objavljene su odluke koje se tiču javnog prevoza putnika, a koje su usvojene na sednici skupštine grada koja je održana sredinom aprila. Između ostalog se daje saglasnost na jednostrani raskid ugovora sa Kentkartom i definiše da lica starija od 65 godina i učenici srednjih škola do navršenih 19 godina ostvaruju uslugu besplatnog prevoza, vidi se u objavljenim dokumentima.
U Službenom listu Grada Beograda objavljena je 1. Odluka o izmenama i dopunama Odluke o javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda, kao i 2. Rešenje o davanju saglasnosti Sekretarijatu za javni prevoz da jednostrano, zbog javnog interesa, raskine Ugovor o javno-privatnom partnerstvu sa kompanijom Kentkart.
Šta se menja u odluci o javnom linijskom prevozu?
Prema izmenjenoj odluci o javnom linijskom prevozu putnika, lica starija od 65 godina ostvaruju uslugu prevoza bez naknade (besplatan prevoz), a najduže do kraja perioda važenja vozne isprave, uz odgovarajuću voznu ispravu.
Ranije su ta lica (starija od 65) bila među korisnicma koji su uslugu prevoza ostvarivali „sa popustom“.
Prema izmenama, i učenici srednjih škola do navršenih 19 godina su sada među korisnicima koju uslugu prevoza ostvaruju bez naknade (besplatan prevoz).
I to je promena u odnosu na prethodno rešenje koje je za učenike srednjih škola (samo tada do navršenih 20 godina) predviđalo „popust“.
Definisano je i da se izdavanje, prodaja i kontrola voznih isprava vrši u organizaciji „javnog komunalnog preduzeća osnovanog za objedinjenu naplatu prevozne usluge i kontrolu voznih isprava u javnom linijskom prevozu putnika na teritoriji grada Beograda“.
U pitanju je preduzeće „Naplata prevozne usluge Beograd“ koje je Grad osnovao krajem prošle godine sa ciljem da preuzme poslove napalte karata od Kentkarta.
Izmenjena je i definicija izraza „vozna isprava“, pa se sada predviđa da je to „svaki dokument, uređaj, kartica, legitimacija, odnosno druga vrsta isprave kojom se dokazuje status korisnika usluge“.
Prethodno se pod terminom vozna isprava podrazumevala „beskontaktna smart kartica u čiju memoriju se upisuje karta, mobilni telefon koji podržava NFC (Near Field Communication) tehnologiju i ima instaliranu odgovarajuću aplikaciju, beskontaktna platna kartica, papirna karta kupljena u vozilu kod vozača, posebna karta kupljena kod kontrolora, kao i legitimacija za posebne manifestacije“.
Takođe iz Odluke o javnom linijskom prevozu izbrisani tremini „validacija vozne isprave“ i „beskontaktna smart kartica“.
Iz dela odluke u kojem su bile ispisane dužnosti vozača, izbrisano je da je vozač „dužan da prodaje karte u vozilu“ i da „da prati validaciju voznih isprava putnika koji ulaze na prednja vrata“.
U izmenjenoj i dopunjenoj odluci će, umesto da kontrolu putnika obavlja kontrolor „opremljen prenosnim uređajem“, stajati da samo da kontrolu putnika obavlja kontrolor ili drugo ovlašćeno lice.
Definisano je i da tarifni sistem na teritoriji grada, posebnim aktom, donosi „preduzeće“, nakon prethodno pribavljene saglasnosti Gradskog veća Grada Beograd. Ranije je tarifni sistem donosila nadležna organizaciona jedinica.
Predviđa se i da se cena usluge prevoza utvrđuju posebnim aktom koji donosi gradonačelnik Beograda, na predlog peduzeća, po pribavljenom mišljenju organizacione jedinice Grada nadležne za poslove koji se odnose na cene u komunalnim i drugim delatnostima iz nadležnosti grada.
Šta bi sve Kentkart mogao da naplati Srbiji kroz arbitražu?
Objavljeno i rešenje kojim se daje saglasnost za raskid sa Kentkartom
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić od septembra 2022. godine najavljuje da će Grad raskinuti ugovor sa privatnom kompanijom Kentkart, koja je 2021. godine od Grada Beogarad dobila posao naplate karata u javnom prevozu.
Turska kompanija Kentkart Global je odbila sporazmni raskid ugovora, a odbornici Skupštine Beograda su prošle nedelje usvojili odluku o jednostranom raskidu ugovoru sa Kentkartom.
U rešenju koje je sada objavljeno u Službenom listu, piše da se ugovor raskida s obzirom da od početka njegove primene do danas, „ne dolazi ni približno do ostvarivanja očekivanih i projektovanih prihoda za Grad Beograd od napalte usluga javnog prevoza“, odnosno realizacija Ugovora „nije opravdala potrebe javnog interesa“.
Kako bi se doneto rešenje realizovalo, zadužuje se Sekretarijat za javni prevoz da kao javno telo preduzme sve radnje i aktivnosti predviđene zakonom.
Kentkartu i Srbiji šest meseci da mirno reše spor – u suprotnom međunarodna arbitraža