Vesti iz zemlje

11.04.2023. 15:05

Nova ekonomija

Autor: Nevena Petaković

Kentkartu i Srbiji šest meseci da mirno reše spor – u suprotnom međunarodna arbitraža

Medija centar Beograd

Turska kompanija Kentkart Global uputila je 20. marta republičkim organima obaveštenje o nameri pokretanja postupka protiv Srbije, a nakon toga i još dva dopisa u kojem je ukazala na „grubo kršenje standarda zaštite“ od strane gradnonačelnika Beograda Aleksandar Šapić, naveo je na konferenciji za medije direktor Kentkarta Veljko Vlahović. 

Navodno prekršeni standardi tiču se Sporazuma o zaštiti  stranih investicija koji je potpisan između Srbije i Turske, što potencijalno znači pokretanje međunarodne arbitraže. 

Vlahović je na vanrednoj konferenciji za štampu, koju je kompanija Kentkart održala povodom Šapićeve najave da će Grad Beograd jednostrano raskinuti ugovor sa turskom kompanijom, kazao da „povratnu informaciju od republičkih organa za sada nije dobili“.

Prema njegovim rečima, od upućivanja prvobitnog obaveštenja 20. marta, je počeo da ističe rok od šest meseci, tokom kog će zainteresovane strane mirnim putem pokušati da reše problem.

Srbija i Turska imaju potpisani bilateralni sporazum o zaštiti stranih investcija, na osnovu koga je predviđeno da ukoliko dođe do kršenja ugovora strani investitor o tome treba da obavesti nadležne organe.

U  okviru perioda od šest meseci, putem pregovora i konsultacija, strane spor treba da pokušaju da reše spor mirnim putem (pre pokretanja međunarodne arbitraže). 

Kompanija Kenktart Global sa sedištem u Turskoj, većinski vlasnik firme Kentkart Southeast Europe, a koja se bavi naplatom i kontrolom karata u beogradskom prevozu, obaveštenje je uputila kabinetu premijerke, kabinetu predsednika i Ministarstvu finansija, kao i kabinetu gradonačelnika, rekao je Vlahović.

„U okviru standarda zaštite koje taj sporazum (između Srbije i Turske) propisuje predviđeno je da ugovorne strane treba u dobroj veri da pristupe rešavanju spora. Suprotno tome (nakon što je strani investitor podneo obaveštenje organima Srbije) došlo je do određenih izjava gradonačelnika, što je kulminiralo njegovom konferenicjom za medije i najavom da će suprotno svemu ovome, staviti pred odbornike predlog o jednostranom raskidu ugovora“, rekao je Vlahović.

Vlahović navodi da je od strane gradonačelnika u više navrata došlo do kršenja „mirnog perioda“, pa je firma Kentkart uputila još dva dopisa republičkim institucijama.

„Mi smo uputili još dva dopisa svim republičkim institucijama, a poslednji je bio juče, u kojem smo skrenuli pažnju na grubo kršenje standarda zaštite po sporazumu,  kao i na našu potrebu da sazovemo konferenciju da odgovrimo na stvari koje smataramo grubim kršenjem ugovora i iznošenjem neistinih informacija“, rekao je Vlahović.

Obaveštenja i dopise koji su upućeni državnim organima je uputio strani investitor, Kentkart Global, jer na to ima prava na osnovu sporazuma između Srbije i Turske.

I sam (potencijalni) arbitražni spor pokreće strani investitor (Kentkart Global), dok će firma iz Beograda (Kentkart Southeast Europe) „u skladu sa tim što se bude dešavalo“ razmatrati da pokrene iste sporove i pred sudovima u Srbiji, objašnjava Vlahović.

Neznanje, regulativa i politički uticaj

Redžaj Kolaj, direktor Kentkarta za operecije u inostranstvu, rekao je na konferenciji da sistem u Beogradu funckioniše „veoma dobro“ i da kompanija od Grada Beograda do sada nije dobila nikakvo zvanično pismo/dopis sa žalbama u vezi sa funkcionisanjem sistema u skladu sa ugovorom.

„Iz nekog razloga koji nismo razumeli, predstavnici grada su krenuli da se žale na sistem kroz medije i tražili su da okončamo ugovor“, rekao je Kolaj navodeći da se nikada i nigde u svetu do sada nisu suočili sa takvom situacijom.

„Kada smo pitali o našoj investiciji, rekli su da će pokušati da nam obezbede novi ugovor nakon okončanja ovog. Znamo da nema legalnog načina da se to uradi. Nije moguće da ignorišu našu investiciju okončanjem ugovora bez legalnog razloga i nadonkade“, navodi Kolaj.

Nakon najave o raskidu ipak novi ugovor za Kentkart?

Sekretarijat za javni prevoz  je početkom 2021. godine firmi Kentkart dodelio ugovor o javno-privatnom partnerstvu vredan 10,5 milijardi dinara, za poslove naplate karata u javnom prevozu u narednih 13 godina.

Ugovor toj firmi je dodeljen u postupku javne nabavke pod nazivom „Eksploatacija i održavanje sistema za naplatu karata i upravljanje vozilima u javnom linijskom prevozu putnika u Beogradu“.

Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić od septembra 2022. godine najavljuje da će Grad da raskid ugovora sa Kentkartom, jer nije zadovoljan naplatom karata u javnom prevozu. Posao naplate i kontrole, prema njegovim najavama u medijima, treba da preuzme Grad Beograd.

Grad je u cilju preuzimanja posla napate i kontrole karata u oktobru osnovao novo javno preduzeće „Naplata prevozne usluge Beograd“. U odluci o osnivanju piše da to preduzeće najkasnije za godinu treba da preuzme poslove naplate karata u javnom prevozu.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Komentar(1)

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.