
Kolumna Biljane Stepanović
Patriotske grudi i prepuni džepovi
Broj 84, oktobar 2021.
U državi u kojoj njen predsednik može, pred TV kamerama i okupljenim ljudima, u nekom selu da zove telefonom ministra finansija, nađe ga na plaži i...
Broj 84, oktobar 2021.
Mateja Agatonović
0 komentara
Da li ćemo se voziti brzim prugama ako ne bude imao ko da ih održava? Rade se pruge za vozove od 200 kilometara na sat, a železničari žive na minimalcu
Razdvajanje Železnica Srbije na četiri celine 2015. godine povećalo je probleme u radu celokupnog železničkog sistema, tvrde predstavnici sindikata za Novu ekonomiju. Prema rečima zastupnika zaposlenih, kreiranje izdvojenih preduzeća nije problem samo zbog poslovanja, već i zbog funkcionalnosti pružnog sistema. Rečeno srpski, radovi na prugama često nisu u skladu sa standardima ili da su veoma loše izvedeni, objašnjavaju sindikalci.
Podelu srpske železnice na akcionarska društva - holding „Železnice Srbije“ koji je preuzeo deo dugova i viška radnika, Infrastrukturu koja održava pruge, Srbija voz koji prevozi putnike, i Kargo koji transportuje robu - logično je pratilo i povećanje administracije.
Svaka uprava morala je da oformi svoj menadžment, tako da smo od jednog generalnog direktora dobili četiri, od dva izvršna direktora njih osmoro, računovodstvo se povećalo četiri puta... Plate zaposlenih koji rade na konkretnim poslovima su, s druge strane, sve bliže „minimalcu“.
Iako se reforma nekadašnjeg JP Železnice Srbije često navodi kao uspešan primer uvođenja reda u javna preduzeća zbog nominalnog povećanja produktivnosti, sindikalci ukazuju da njihove kolege napuštaju sistem uprkos tome što otpremnine više ne postoje. Odliv radne snage će se tek odraziti na poslovanje, tvrde zaposleni, koji se pitaju i čemu će nam služiti brze pruge ako ne budemo imali inženjere koji će ih održavati.
Niko neće u železnicu
Saša Jocić, predsednik Regionalnog granskog sindikata Železnica Srbije za Novu ekonomiju ocenjuje da je razdvajanje preduzeća na više celina sprovedeno „izuzetno loše, a da se u radu krše zakonski propisi i norme kao nikada pre“. Prema njegovim rečima, problemi su mnogostruki, mnogo toga ne funkcioniše, a i finansijski gubici su uvećani.
„Od (četiri celine), holding je već trebalo da prestane sa postojanjem, a živeće još ko zna koliko. Nije unapređeno poslovanje, naprotiv, unazađeno je za dugi niz godina. Svako akcionarsko društvo misli da je u pravu, a nesporazumi i gubici u poslovanju se gomilaju, iako je broj zaposlenih smanjen za 5.000 do 6.000 ljudi“, kazao je Jocić.
Enormno smanjenje broja zaposlenih najviše se odrazilo na izvršne službe, što je prema njegovoj oceni ugrozilo bezbednost železničkog saobraćaja. S druge strane, u pojedinim društvima je čak povećana administracija, kao i broj direktora.
„Fali nam mnogo mašinovođa, otpravnika, skretničara... Ali zato imamo primljene zaposlene na privremeno-povremenim poslovima sa ogromnim primanjima, za koje se i ne zna šta rade. Upravljanje železničkim društvima treba da se prepusti železničarima, a ne političarima i kadrovima stranaka. Oni rukovode kako hoće, a ne kako treba i mora. Imamo v. d. generalnog direktora dugi niz godina, čime su prekršene sve zakonske norme.“
Ko kome šta duguje
Jocić dodaje i da su odnosi među novoformiranim preduzećima pogoršani time što se „ne zna ko kome i šta duguje“, kao i zato što se ne poštuju tržišni principi rada. Prema njegovim rečima, iako su novi sistemi formalno u potpunosti nezavisni u poslovanju, verovatno dolazi do međusobnog „prelivanja novca“.
„Nije okončana podela imovine i ne očekujemo je uskoro, kako se loše radi. Sporova ima i tek će ih biti, jer mnoga pitanja nisu ni otvorena. Ugasiće oni još (pruga), i ovo što imamo je u veoma lošem stanju, a radovi koji se izvode na revitalizaciji nisu često u skladu sa standardima ili su veoma loše izvedeni“, smatra Jocić.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs
Broj 84, oktobar 2021.
U državi u kojoj njen predsednik može, pred TV kamerama i okupljenim ljudima, u nekom selu da zove telefonom ministra finansija, nađe ga na plaži i...
Broj 84, oktobar 2021.
Igrom slučaja, u roku od samo par dana, dve misije evropskih „posrednika“ u Beogradu doživele su potpuni debakl. Miroslav Lajčak se kiselio tri da...
Broj 84, oktobar 2021.
Nacionalizam je ovih dana u Srbiji u punom gasu. Ujedinjuje se srpski svet, brani se ćirilica, slavi se zastava. Da li smo iznenađeni? Ako jesmo, ...
Broj 84, oktobar 2021.
Od onih koji odu na školovanje na neki od stranih fakulteta 50 do 60 odsto se vrati, što je otprilike svetski prosek. Mislim i da reč „odliv mozgov...
Broj 84, oktobar 2021.
Pola procenta svetske populacije nema noge. Hteo sam drugačije ortopedsko pomagalo, da pokažem i sebe i osobe sa invaliditetom na drugi način, da t...
Broj 84, oktobar 2021.
Mnogi smatraju da je rudna renta u nas nedopustivo niska, pa je i to, između ostalog, povod da se ekološke grupe obruše na projekte koji se izvode ...
Broj 84, oktobar 2021.
U poslednje vreme Ši Đinping je počeo da „obuzdava“ najmoćnije kapitaliste u Kini. Samo u proteklih godinu dana u Kini je doneto više od 100 različ...
Broj 84, oktobar 2021.
Srpska prestonica, odavno slušamo, zaslužila je Muzej koji će u punom svetlu prikazati život na ovom prostoru kroz vekove. Novi dom kolekcija koje ...
Broj 84, oktobar 2021.
Dramatične promene u energetskom sektoru zahtevaju da država utvrdi jasnu strategiju i da odredi pravac razvoja u narednim godinama. Do kraja 2050....
Broj 84, oktobar 2021.
Ljudi na srpske slave nose strana pića čak i lošijeg kvaliteta od domaće rakije, a sad će tek biti ohrabreni cenom. Država mora da se uključi u bre...
Broj 84, oktobar 2021.
Umesto države, pomogla mu je porodica. Iako je 2005. započela podrška, ona je prekinuta promenom vlade tri godine kasnije, bez bilo kakvog obrazlož...
Broj 84, oktobar 2021.
Jedan protest bio je dovoljan da napravi remiks od izveštaja novinarke Studija B Barbare, a deset dana karantina bilo je dovoljno da napravi isto t...
Broj 84, oktobar 2021.
Ako se o svim spornim pitanjima u društvu ne priča na konstruktivan način, koji za cilj ima traženje najboljeg rešenja za opštu dobrobit, već se sv...
Broj 84, oktobar 2021.
Zašto se srpski jezik u javnom govoru toliko uništava uvođenjem engleskih interpretacija, ličnih kreacija autora i besmislenih iskaza, da se poneka...
Broj 84, oktobar 2021.
Knjige daju nova i šire stara znanja, ali time često i negiraju i preinačavaju ona koja smo imali, razarajući predrasude, stereotipe i prećutkivanj...
Broj 84, oktobar 2021.
U trci za što zanimljivijim gedžetima, zasad vodi kompanija Facebook. Oni su lansirali pametne naočare, a u saradnji sa Ray Ban-om, potrudili su se...
Broj 84, oktobar 2021.
Ukoliko se bavite prodajom, neka vaše prostorije mirišu na lavandu. Njen miris opušta, smiruje čula, umanjuje nemir i razdražljivost. Ako se bavite...
Broj 84, oktobar 2021.
Šta se u muškoj glavi događa, kad je on u ulozi zavodnika, ne znam. Da znam, verovatno bih bila srećno udata. Puštala bih još prvog da se pomalo ku...
Broj 84, oktobar 2021.
Met Gala ili kako je još zovu „zabava godine“ je dobrotvorno veče Instituta za umetnički kostim Metropolitan muzeja u Njujorku, organizovano radi ...
Broj 84, oktobar 2021.
„Profesionalni model uvek deluje kao da je napunjen slamom, dok su one... one su žive“, govorio je plemić opčinjen kabaretskim životom o svojim pri...
Broj 84, oktobar 2021.
Ako ste ovih dana bili u Parizu, tačnije u periodu od 18. septembra do 3. oktobra ove godine, obavezno jde trebalo prošetati do Trijumfalne kapije....
Nema komentara