U poređenju sa svojim roditeljima, pripadnicima generacije Z su finansijske informacije mnogo pristupačnije, a pritom mladi imaju danas i veću slobodu kada biraju i odlučuju o karijeri.
Međutim, nisu svi optimistični u vezi sa njihovim finansijskim perspektivama. Novi izveštaji pokazuju da gotovo polovina mladih doživljava „novčanu dismorfiju“, prenosi NDTV.
Šta je novčana dismorfija?
Termin, „novčana dismorfija“ opisuje iskrivljen pogled na nečije finansije koji u SAD ima skoro jedna trećina mladih. Oni se loše osećaju kada svoju finansijsku situaciju upoređuju sa tuđom, što čini da se osećaju neadekvatno.
Generaciju Z čine oni rođeni između 1997. i 2012. i oni su generacija koja brine o štednji.
Ovo stanje finansijska terapeutkinja Amanda Klejman opisala je kao „negativnu i nerealističnu percepciju sopstvene finansijske dobrobiti ili finansijske pozicije“. Ona je za Biznis Insajder rekla da osobe koje previše razmišljaju o ovim stvarima, misle „da je novac nešto o čemu je veoma lako brinuti.“
Osim toga, kako je rekla, mladi prolaze kroz ozbiljne životne tranzicije kao što su venčanja, kupovina kuće, promene karijere, studiranje ili formiranje porodice. „Zapanjujućih 50 odsto“ pripadnika generacije Z tvrdi da zavisi od svojih roditelja, kako je rekla, samo da bi uštedeli novac za brak, osnivanje porodice ili kupovinu kuće.
Prema rečima Klejman, ove odluke su ranije generacije donosile u skroz drugačijem kontekstu, mnogo pre ere društvenih medija, kreditnih kartica i online plaćanja.
„Kada ste u kasnijoj fazi života, imate malo više informacija, a prethodne generacije su imale više iskustva i znale su kako da upravljaju novcem, što ih čini manje sklonim panici“, rekla je Klejman.
Instagram percepcija
Prema njenim rečima, nije neuobičajeno pretpostaviti da svi oko vas žive luksuzno, naravno nakon što provedete neko vreme pregledajući šta ima novo na Instagramu.
„Nikada ne možemo znati sve intimne detalje nečije finansijske situacije, a mi stvaramo obrazac koji priča priču na osnovu nepotpunih informacija koje prikupimo sa društvenih mreža,“ rekla je ona.
Klejman kaže da mladi sada o „penziji“ gotovo ne razmišljaju.
„Pokušaj da se osećamo bolje i da smanjimo nivo anksioznosti koju doživljavamo može biti rezultat pritiska na mlade da intenzivno štede“, rekla je Klejman.
Uber bogati: Ko su, koliko ih ima i gde investiraju?
Otprilike 43 odsto generacije Z i 41 odsto milenijalaca se bore sa poređenjem sa drugima i osećaju se finansijski zaostalim, barem u SAD.
Prema rečima finansijskog planera Kerolin MekKalahan, ovo je problem već duže vreme, ali su ga društvene mreže podigle na potpuno novi nivo.
Mnogi od onih koji dožive novčanu dismorfiju imaju natprosečne ušteđevine, ali su i opterećeni idejom da budu bogati, pokazuju istraživanja kompanije Credit Karma, koje prenosi NDTV.