Oglašavanje preko TV reklama, bilborda i časopisa utiče na našu potrošačke odluke decenijama, toliko da teoretičari zavera idu dotle da tvrde da postoje i podsvesne poruke koje nas teraju da određene proizvode kupujemo čak na svoju štetu.
Merđutim, uprkos svemu tome, novi „kralj“ advertajzinga polako zauzima svoje mesto. To su društvene mreže.
Platforme kao što su Twitter, Facebook, Pinterest ili Instagram više nisu samo mesta na kojima možemo objaviti svoju fotografiju, lajkovati ili zapratiti ljude i zanimljive teme ili sakupiti omiljene stvari na virtuelnoj stranici. Kompanije zaista počinju da shvataju uticaj ovih virtuelnih mesta za socijalizaciju i to uticaj na gotovo sve aspekte naših života, uključujući i finansije.
Koliko stranica kompanija ili određenih proizvoda pratite na društvenim mrežama? Da li koristite društvene mreže da se informišete o najnovijim trendovima, gedžetima, ali i o tome koje proizvode koriste ili kupuju vaši prijatelji? Ako je tako, niste sami. Servis Socialmediatoday.com sakupio je statističke podatke koji precizno pokazuju koliko društvene mreže utiču na našu kupovinu:
– 71 odsto potrošača će verovatno kupiti neki predmet na osnovu preporuke sa društvenih mreža
– 81 procenat priznaje da je na njih uticala preporuka ili post o nekom proizvodu od strane prijatelja
– 78 odsto kaže da je na njihovu kupovinu nekada uticao post same kompanije
– 74 odsto ispitanika se oslanja na društvene mreže generalno prilikom odluke o kupovini
Načini na koje društvene mreže utiču na odluke o potrošnji
Iskorišćavanje mentaliteta mase
Mnogi od potrošača reaguju kupovinom nekog proizvoda i usluge kada vide da su „svi“ oko njih to već uradili. Ne žele da se osećaju izostavljeno, a do pojave društvenih mreža nismo imali toliku svest o tome šta drugi ljudi kupuju.
Profitiranje na uticaju prijatelja
Kao potrošači smo vremenom naučili da budemo hladni i sumnjičavi prema otvorenom marketingu ili nepoudanim izvorima preporuke, ali u velikoj meri verujemo prijateljima i porodici. To nije nužno loše sve dok se ne zanesete pa vođeni prijateljskim preporukama ne spiskate ceo budžet ili novac koji realno nemate.
Okupiranje pažnje ili sve je u oku posmatrača
Možda ste naučili da izbegavate reklame i ignorišete direktni adretajzing, ali preduzetnici koji vam priđu nekonvencionalno u okruženju društvenih mreža preko realnih fotografija, grafika i ranijih iskustava, vrlo lako mogu da vam zaokupe pažnju i izvuku još koji dinar iz džepova.
Dobra strana društvenih mreža u potrošačkim odlukama
Kompanije ne treba nužno shvatati kao „zle korporacije“ koje žele nešto da vam prodaju po svaku cenu. Štaviše, društvene mreže na tom planu možete posmatrati kao koristan alat i to na više načina.
Možete dosta naučiti o nekoj kompaniji, njenoj filozofiji i proizvodima
Prateći naloge kompanija na društvenim mrežama možete bez ikakvih pritisaka steći uvid u njihovu ponudu i poslovnu politiku. Sve dok koristite te informacije pametno i bazirate svoju kupovinu na svojim realnim potrebama i budžetu, stečene informacije će raditi u vašu korist.
Možete povratnim informacijama uticati na brendove koje volite
Ne samo da na društvenim mrežama kompanije i brendovi mogu uticati na vas. Možete uticati i vi na njih svojim mišljenjem, komentarima i iskustvom. To pomaže i drugim potrošačima i kompaniji, a može rezultirati i različitim pogodnostima koje vam kompanija može dati ukoliko ima sluha i zna kako da se ponaša na društvenim mrežama.
Možete uštedeti novac tako što ćete pratiti i iskoristiti promocije, popuste i rasprodaje
Osim što ćete biti informisani o aktuelnim pogodnostima, mnoge kompanije organizuju različite akcije isključivo za korisnike društvenih mreža. Ukoliko ste na pravom mestu u pravo vreme, do željenog proizvoda ili usluge možete doći po višestruko povoljnijim uslovima i cenama.