Američki telekomunikacijski gigant AT&T je postigao dogovor o kupovini medijskog konglomerata Time Warnera, vlasnika kanala CNN, HBO i Cartoon network i filmskog studija Warner Bross za 85,4 milijarde dolara, što je dogovor koji bi umnogome mogao da promeni medijsku scenu.
Telekomunikacioni gigant će platiti 107,5 dolara po deonici, 20 odsto više nego što su one vredele u petak u vreme zatvaranja berzi, po pola u deonicama, a pola u gotovini. Kompanije očekuju da dogovor bude realizovan do kraja 2017. Tajm Vorner je pristao da plati penale od 1,7 milijardi dolara ukoliko neka kompanija nadmaši ponudu AT&T, dok će AT&T platiti 500 miliona ukoliko dogovor iz bude blokiran.
Na čelu nove kompanije biće Rendal Stefenson, izvršni direktor AT&T, dok će Džef Bjuks, izvršni direktor Tajm Vornera ostati na dosadašnjem mestu tokom prelaznog perioda do okonačanja realizacije dogovora kako bi pomogao u tranziciji, piše Vol strit džernal.
Tržišna vrednost Time Warnera procenjena je na 69,6 milijardi dolara a AT&T-a na 230,6 milijardi dolara. Spajanje dva medijska diva vredna zajedno više od 300 milijardi dolara biće obavljeno nakon što antimonopolska i regulatorna tela daju svoje mišljenje o tome.
Domino efekat
Analitičari smatraju da bi ova transakcija mogla izazvati druga velika spajanja medijskih kompanija.
AT&T koji nema nema prehodnih iskustava s medijima, preuzeće CNN, jednu od najvećih medijskih kuća u svetu. Bjuks kaže da CNN ima najveći budžet u industriji vesti i najveći udeo u globalnim vestima, a oba ta faktora govore o uspehu ove kuće. Povodom spekulacija o budućnosti te kuće, Stefenson je rekao da je CNN „američki simbol nezavisnog novinarstva i prvog amandmana koji se odnosi na slobodu govora”.
– Mi u potpunosti cenimo i priznajemo tu nezavisnost. Mislim da biste počeli da uništavate brend kao što je CNN, ako bi pokušali da utičete na njenu nezavnost. Verujem da je Džef (izvršni direktor Tajm Vornera Džef Bjuks) postavio savršen model funkcionisanja, nadgledanja i upravljanja brendom kakav je CNN – rekao je stefenson za „CNN novac”.
CNN je naveo da se izjave više predstavnika novog vlasnika ove kuće mogu sažeti u sledeće poruke: „Nastavite da radite kao i dosad” i „uložite više u digitalni video”.
Zajednički posao će predstavljati kombinaciju miliona internet i pretplatnika za plaćenu televiziju, s medijskim sadžajima Tajm Vornera koji uključuju mreže CNN, TNT, kanal HBO i Vorner Bros filmski i TV studio. To je u skladu s nastojanjima AT&T da TV i video mogu pospešiti rast na internet tržištu.
– Premijum sadržaj uvek pobeđuje. To se pokazalo na velikim ekranima, potom na tv ekranima i sada eto na ekranima mobilnih aparata – kaže Stefenson.
AT&T najavljuje da će biti prvi bežični provajder unutar SAD koja će se širom SAD nadmetati s kablovskim kompanijama u obezbeđivanju onlajn video sadržaja nalik tradicionalnim plaćenim TV paketima.
– To će poremetiti tradicionalni model zabave i pomeriti granice i dostupnost mobilnih sadržaja u koristi kupaca – kažu iz AT&T.
Eliminacija konkurencije
Ključno pitanje je da li će regulatori biti spremni da odobre još jedno veliko spajanje u medijskoj industriji. Nekadašnji zvaničnici regulatorne kompanije tvrde da bi u najmanju ruku takvo spajanje trebalo da prate određeni ograničavajući uslovi.
Stefenson je na konferenciji za novinare na kojoj su obelodanjeni planovi o spajanju tvrdio da AT&T ne eliminiše konkurenciju, već pre kupuje „snabdevača sadržajem”, što je tip ujedinjavanja koji propisi ne ograničavaju.
– Ne radi se o horizontalnom, već o vertikalnom proširivanju delatnosti i teško je naći primer da su takvi dogovori osporeni – uveren je on.
Razgovori o prodaji su počeli u avgustu kada je Stefenson posetio Bjuksa.
– Došao je da bismo razgovarali o mojoj viziji budućnosti distribucije. Onda je rekao: Konceptualno, ima logike da naše firme rade zajedno. Moramo to istražiti – rekao je Bjuks.
Prva prepreka je bila da se Tajm Vorner zainteresuje da proda kompaniju. Dvojica direktora su nastavila da razgovaraju međusobno, ali i sa svojim upravnim odborima i zaključili da spajanje kompanija ima smisla jer se mnogo više sadržaja emituje preko mobilinh uređaja, pa su prodaju podržala jednoglasno oba odbora.
Bjuks tvrdi da za razlilku od vremena kada se dešavao slučaj s AOL-om sada se „mnogo više video sadržaja emituje preko mobilnih uređaja”.
Dogovor će AT&T pomoći da potencijalno pronađe nova područja za rast.
U svakom slučaju tu je više od 130 miliona korisnika mobilne telefone i 25 miliona pretplatnika Dajrekt TV koji su u vlasništvu AT&T.
Tajm Vorner je vlasnik filmskih franšiza Hari Poter i Betmen, kanala HBO, CNN, Cartoon network, a AT &T će sada osim distribucije imati i vlasništo nad sadržajima za distribuciju. Kako je rekao Stefenson, korisnici će moći na mobilnim uređajima da gledaju medisjke sadržaje što je naročito važno u vreme kada mnogi mladi ljudi odustaju od plaćanja televizije.
Do sporazuma dolazi u vreme kada mnoge telekomunikacione kompanije nastoje da kupe zabavne sadržaje kako bi se razlikovali od konkurencije i odmakli se od stereotima po kome su ovakve kompanije samo „cevi” kroz se emituju sadržaji drugih. Plan AT&T je da do kraja godine lansira video servis koji će korisnicima omogućiti da programe gledaju onlajn, bez potrebe za satelitskim antenama.
Pojednostavljeo rečeno – ukoliko stanovnik SAD želi da gleda Igru prestola, Hari Potera, utakmicu NBA lige, crtane na Cartoon network, vesti na CNN ubuduće će morati da ima veze sa AT&T.
Trampove optužbe
Republikanski kandidat za predsednika Donald Tramp obećao je da će sprečiti spajanje ako postane predsednik navevši ga kao primer „strukture moći” usmerenog protiv njega i glasača.
„Kao primer strukture moći protiv koje se borim AT&T kupuje Time Warner, a time i CNN, što je pogodba koju nećemo odobriti u mojoj administraciji jer je to prevelika koncentracija moći u rukama malog broja ljudi”, rekao je Tramp.
Šta je AT&T?
AT&T je multinacionalni konglomera sa sedištem u Dalasu (Teksas). Drugi je po veličini provajder usluga mobilne telefonije u SAD i prvi u uslugama fiksne telefonije. Takođe omogućuje i pretlatu na tv servise kroz Dajrekt TV. Po veličini ne treća kompanija u Teksau (prva koja nije iz oblasti naftne indistrije).
Podaci iz maja 2014. govore da je ta kompanija bila 23 na svetu po profitu i tržišnoj vrednosti, a ove godine je obeležena kao16. po veličini svetski mobili operater sa 139 miliona mobilnih pretplatnika. Kompanija je osnovana 1983. na ostacima Američke telefonske i telegrafske kompanija (osnovane 1885).