Priče i analize

01.02.2017. 12:54

Nova ekonomija

Autor: Nova Ekonomija

Istraživanje: Srbi bi se rado vozili u automobilima budućnosti (AV) koji nemaju vozača

Tehnologija u nastajanju nam omogućava da uđemo u auto, unesemo odredište, zavalimo se u sedište i budemo opušteni dok se vožnja ne završi. Ovako bi mogla da izgleda budućnost kretanja autonomnim vozilima (AV), a kompanija Goodyear sada pomaže vozačima da razmišljaju unapred o putevima sutrašnjice.

Kao jedan od najvećih svetskih proizvođača guma, kompanija Goodyear u saradnji sa LSE (London School of Economics and Political Science) sprovela je istraživanje o mišljenjima vozača o autonomnim vozilima, odnosno automobilima bez vozača. 

Istraživanje je sprovedeno kombinacijom socioloških alatki fokus-grupa koje su sprovedene u četiri evropske zemlje i onlajn anketa u 11 zemljaEvrope sa oko 12.000 ispitanika u sklopu platforme ThinkGood Mobility.

Rezultati su pokazali značajne razlike u mišljenjima stanovnika različitih evropskih zemalja, a u jednoj kategoriji Srbi su bili dominantni. 

Na pitanje da li bi se osećali prijatno prilikom upotrebe automobila bez vozača, odnosno AV umesto tradicionalnog automobila današnjice, Srbi su dali najveći procenat pozitivnih odgovora i time zauzeli prvo mesto od 11 zemalja Evrope – 28% njih bi se osećalo prijatno, a 30% njih se ne bi se osećalo prijatno. 

U poređenju sa ostalim zemljama Evrope koje su odgovarale na isto pitanje, Španija je zauzela drugo, a Poljska treće mesto.

A na pitanje kako bi se osećali da dele put sa AV-om, Srbi su zauzeli treće mesto – 28% srpskih ispitanika odgovorilo je kako bi se osećalo prijatno u ovakvoj situaciji, a 32 % njih ne bi se osećalo prijatno. 

Stanovnici Poljske su, odgovorima na isto pitanje, zauzeli prvo mesto.

Ispitanici srpske nacionalnosti su na prvom mestu, među zemljama u kojima je sprovedena anketa, po uverenju da bi vožnja autonomnih vozila bila lakša od upravljanja njihovim sopstvenim, sa čime se složilo njih 43%. I, možda u vezi s tim, ispitanici srpske nacionalnosti pokazali su najniži nivo nelagodnosti u slučaju da ne upravljaju svojim vozilom – samo je 56% ispitanika reklo da bi osećali nelagodnost u slučaju da nemaju kontrolu.

Srpski ispitanici su na trećem mestu po svojoj otvorenosti prema AV, a ovaj proračun je napravljen na osnovu odgovora u vezi sa argumentima za i protiv AV. Čak 48% Srba smatra da je najveći broj saobraćajnih nesreća prouzrokovan ljudskom greškom i iz tog razloga se AV smatra bezbednijom opcijom. Pored toga, 50% naših sugrađana  misli da bi se AV predvidljivije ponašalo u saobraćaju za razliku od čoveka za volanom, dok se 41% složilo sa činjenicom da mašine nemaju emocije, pa iz tog razloga mogu biti bolji vozači od ljudi – čime zauzimamo četvrto mesto u poređenju sa ostalim zemljama.

Ostale zemlje u kojima su se ispitanici visoko rangirali po pitanju slaganja sa činjenicom da mašine nemaju emocije i da je to razlog zbog kog su bolji vozači od ljudi, su stanovnici Poljske, Francuske i Velike Britanije koje su zauzele prvo, drugo i treće mesto.

Karlos Cipoliti (Carlos Cipollitti), generalni direktor Centra za inovacije kompanije Goodyear u Luksemburgu, je ovako prokomentarisao rezultate istraživanja:

„AV dolaze. Od suštinskog značaja je razumeti kako vozači doživljavaju putovanje danas i kako po njima AV treba da se uklope. Kompanija Goodyear istražuje neke od ključnih oblasti koje oblikuju budućnost mobilnosti. Nadamo se da će uvid koji ovo istraživanje pruža pomoći svim važnim zainteresovanim stranama da zajedno rade na uspešnom uvođenju AV“, istakao je.

Istraživanje je sprovedeno u saradnji sa Londonskom školom ekonomije (London School of Economics and Political Science), a učestvovale su Španija, Češka, Nemačka, Italija, Srbija, Francuska, Poljska, Belgija, Holandija, Švedska i Velika Britanija.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.