Pokrenuti svoj biznis, a da je uz to inovativan i „do sada neviđen“ – nije lako. Naročito kada krećete ispočetka, bez iskustva u preduzetništvu. To kažu gotovo svi koji danas vode uspešne kompanije, a krenuli su kao i svi drugi – od ideje.
Jedan od njih je i Vedran Rašić, osnivač i direktor startapa Lead Delta koji je u 2022. proglašen za najbolji novi SaaS proizvod. Reč je o kompaniji koja kreira alate za bolje upravljanje LinkedIn-om i jačanje brenda.
Rašić je prethodnu deceniju proveo baveći se startapom i ima deset važnih saveta za sve koji su na početku ili su krenuli, ali imaju nedoumice i poteškoće. Njih je podelio za blog Naučno-tehnološkog parka Beograd, čiji je deo zajednice i ovaj startap.
1. Naviknite se na nelagodu
Morate da naučite da je rad u startapu konstantan izlazak iz „zone komfora„. Važno je da naučite da se nosite sa osećajem neprijatnosti i koristiti ga kao motivaciju za napredak.
2. Budite brzi u učenju, odlučivanju i ponovnom učenju
Promene u startap industriji su veoma brze, te zahtevaju da vi budete još brži kako biste ih ispratili. Kako znanja mogu za nekoliko meseci postati netačna, morate sticati nova i menjati način razmišljanja. Učite u kontinuitetu. Budite spremni da kažete „Ovo više ne ide, koje su mi sledeće opcije?“.
3. Brzo implementirajte
Učenje ne znači ništa bez praktične primene naučenog. Testirajte nova znanja jer od teoretisanja nema ništa. Čuli ste da vam neka nova alatka može pomoći? Testirajte.
4. Uvek koristite polugu
Poluga je princip korišćenja male količine snage za postizanje velikih promena. Suština startapa jeste da su mali, da nemaju mnogo resursa, ali korišćenje i tih malih resursa može dovesti do velikog uspeha. Važno je da razmišljate strateški o svemu što imate na raspolaganju.
5. Budite spremni da promenite pravac
Imate ideju, krenuli ste u akciju, i posle nekog vremena shvatili da stvari ne idu u očekivanom pravcu? Dve su opcije: odustajanje ili promena pravca. Morate biti spremni da se prilagodite novim okolnostima. Prednost kod startapa je što su mali i mogu da pretrpe promene pravca.
6. Uvek zapošljavajte
Nikada ne znate ko će vam biti potreban za posao. Zapošljavajte. Pravo vreme, pravi posao i pravu osobu teško je uklopiti. Zato je neophodno da izgradite mrežu ljudi – od inžinjera, do marketara, prodavaca… Budite otvoreni za nove ljude koji vam mogu pomoći da ostvarite ciljeve.
7. Naučite da slušate
Najuspešniji startapi nastali su slušajući probleme ljudi i pokušajima da te probleme reše. Takođe, dok gradite startap svi će imati različita mišljenja u kom pravcu treba da idete, kako sve to treba da izgleda, u šta treba ulagati… Na vama je da donesete finalnu odluku, a to počinje aktivnim slušanjem. Postavljajte pitanja koja navode sagovornika da priča kako inače koristi određeni prozivod ili kako izvršava određenu radnju sada ili u prošlosti. Izbegavajte da pitate za mišljenja.
8. Naučite da prodajete
Dolazak do prvih korisnika, zaposlenih i investicija stvar je prodaje. Prodaja je širok pojam, od marketinga, preko prodaje, do održavanja korisnika, a morate poznavati svaki deo procesa.
9. Budite realni
Preduzetnici imaju velike snove, ideje i ciljeve, a to vas može navesti da verujete u nerealne rezultate, rast ili budućnost. To može da paralizuje. Pre postavljanja ciljeva, analizirajte prošlost i trenutno stanje. Uzmite sve faktore u obzir i napravite dva plana – realan i optimističan.
10. Fokus!
Mašta nas može odvesti ka novim idejama i ciljevima, ali nas može navesti na sto strana. Fokusirajte se na zadate ciljeve i ne dopustite da vas ometanja odvedu na pogrešnu stranu.