Tech

03.04.2025. 15:46

Nova ekonomija

Autor: Dunja Marić

Svakog dana obavimo 225.000 onlajn kupovina, ali samo deset odsto sajtova nudi plaćanje karticom

Osoba unosi podatke sa kartice u mobilni telefon radi plaćanja robe preko interneta

Foto: Dealdrop.com preko Flickr-a

Tech

03.04.2025. 15:46

Podaci Narodne banke Srbije pokazuju da je tokom 2024. goddine obavljeno rekordnih 82,4 miliona internet kupovina u Srbiji, 225.000 svakog dana, što je povećanje od 39,2 odsto u odnosu na prethodnu godinu. Međutim, veliki broj firmi i dalje ne koristi vebsajt, a tek svaki deseti nudi opciju plaćanja karticom.

Nešto više od polovine (54 odsto) preduzetnika u Srbiji i oko 20 odsto preduzeća u svom poslovanju ne koristi veb-sajt, pokazalo je istraživanje Registra nacionalnog internet domena Srbije (RNIDS), a navodi se u tekstu njihovog savetnika za marketing i komunikacije Predraga Milićevića.

To znači da u Srbiji više od 200.000 privrednih subjekata nema svoj veb-sajt. Pritom, na svega 30 odsto sajtova je omogućena prodaja proizvoda ili usluga, a samo deset odsto sajtova omogućava plaćanje karticama. Uprkos tome, internet kupovina u Srbiji je sve popularnija.

Ona od 2020. godine beleži kumulativan rast od 288,5 odsto.

Od ukupnog broja onlajn kupovina koje su obavljene u 2024. godini, više od dve trećine (68,5 odsto) realizovano je u domaćoj valuti.

Dinarske kupovine u 2024. godini beleže rast od 39,6 odsto u odnosu na 2023. Pri tome, vrednost tih kupovina uvećana je za 41,9 odsto. Dinarskih kupovina je tokom prošle godine bilo 56,5 miliona, u vrednosti od 162,3 milijarde dinara, navela je Narodna banka Srbije.

Dakle, kupci u Srbiji ne samo da kupuju sve više, nego i troše sve više u onlajn kupovini.

Treba imati u vidu i da, ovi podaci ne obuhvataju one onlajn kupovine kod kojih je roba plaćena pouzećem, odnosno, po preuzimanju robe.

Prema podacima NBS, na kraju 2024. godine broj domaćih internet prodavnica porastao je na 4.726, što je 17,9 odsto više nego na kraju 2023, a 134,8 odsto nego na kraju 2020.

Analiza RNIDS-a pokazala je da 84,5 odsto veb-prodavnica isporuku vrši samo na teritoriji Srbije.

Prema ovoj analizi, skoro dve trećine e-prodavnica (62,67 odsto) omogućava plaćanje karticama.

Pomenuta analiza došla i do podataka da 14,7 odsto veb-prodavnica ne objavljuje ili samo delimično objavljuje podatke o pravnom licu koje je vlasnik sajta. Iako su sve prodavnice iz istraživanja zakonite, neisticanje takvog podatka može značajno da utiče na percepciju kupca i učini da mu veb-prodavnica deluje sumnjivo.

Takođe, jedna trećina domena (33,47 odsto) nije registrovana na pravno lice koje je vlasnik sajta.

Uz to, čak 66,53 odsto sajtova ima loše rezultate u smislu brzine otvaranja sajta na uređajima.

Inače, RNIDS-ova analiza 1.500 e-prodavnica sprovedena je u periodu od jula do oktobra 2024. godine i obuhvatila je sajtove domaćih pravnih lica koja su proverena u APR-u, čime je isključena mogućnost da istraživanjem budu obuhvaćene nelegalne prodavnice.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.