Tech

24.06.2025. 18:29

Autor: Nova Ekonomija

Tesla pokrenula uslugu robotaksija – autonomni automobili prevoze putnike u Teksasu

Wikimedia/Daniel Oberhaus

Tech

24.06.2025. 18:29

Posle više od decenije kako Ilon Mask najavljuje da će samovozeći automobili napraviti revolucionarni iskorak „sledeće godine“, Teslini „taksiji bez vozača“ počeli su prošlog vikenda da voze ulicama Ostina u Teksasu.

Proizvođač električnih vozila po prvi put je u nedelju pustio u upotrebu desetak „robotaksija“, a Mask predviđa da bi ovaj broj u narednih nekoliko meseci mogao da poraste na 1.000 vozila u više gradova.

Šta je i kako radi samovozeći taksi?


„Robotaksi“ je autonomno vozilo koje nema vozača, a za upravljanje koristi veštačku inteligenciju.

Razvoj tehnologija veštačke inteligencije, mašinskog i dubokog učenja omogućili su značajan napredak automobila koji samostalno donose odluke o tome kako da se ponašaju u saobraćaju poslednjih godina.

Ideja je da putnici preko posebne aplikacije mogu da pozovu Tesline taksije, plate vožnju čija je fiksna cena trenutno 4,20 dolara i prevezu se do željene destinacije bez da iko sedne za volan.

Fajnenšel tajms ističe da je prednost Teslinog dizajna u odnosu na konkurenciju to što se oslanja na kamere postavljene u vozilu za analiziranje okoline, za razliku od konkurencije koja koristi skupe pakete radara i senzora.

Mask veruje da će moći da ponudi jeftinije i konkurentnije usluge, tvrdeći da će Teslin specijalno dizajnirani „Sajberkeb“ (Cybercab) – autonomno taksi vozilo, koštati manje od 30.000 dolara. Nasuprot tome, Vejmo (Waymo), koji već ima 1.500 autonomnih taksija u četiri američka grada, koristi Jaguare čija je početna cena preko 70.000 dolara, a potom ih dodatno oprema senzorima koji koštaju desetine hiljada dolara.

Skromni početak

Iako je Mask pre šest godina najavio milion „robotaksija“ do 2020. godine, u nedelju se Ostinom vozilo desetak ovakvih automobila.

Zvanični Teslin nalog je na Tviteru podelio video snimke u kojima se izabrani analitičari, influenseri i akcionari voze „robotaksijima“.

Kompanija je više puta istakla značaj bezbednosti i trenutno se na suvozačkim mestima tokom vožnje nalaze operateri spremni da preuzmu kontrolu u slučaju problema.

Iz Tesle nisu objavili koliko često su tokom testiranja vozači morali da intervenišu kada su automobili u autonomnom režimu.

Rad ovih vozila je u početnoj fazi ograničen na određene delove grada kako bi se izbegle najkomplikovanije raskrsnice, i za sada će saobraćati samo od šest ujutru do ponoći.

Ipak, prvi radni dan nije prošao bez problema. Kako se vidi na snimcima koji su kružili internetom, jedan „robotaksi“ je primećen kako se kreće niz put u pogrešnom smeru, dok je drugi kočio usred saobraćaja, reagujući na policijska vozila parkirana van kolovoza.

Kako prenosi Rojters, Nacionalna uprava za bezbednost saobraćaja na autoputevima tražila je od Tesle dodatne informacije nakon što je pregledala snimke na kojima se navodno vidi robotaksi koji koristi pogrešnu traku i prebrzo vozi pored drugog vozila bez vozača.

Američka agencija za bezbednost saobraćaja saopštila je da je „upoznata sa pomenutim incidentima i da je u kontaktu sa proizvođačem kako bi prikupila dodatne informacije.“

Tesla će takođe morati da se prilagodi novom zakonu koji stupa na snagu u Teksasu 1. septembra i predviđa da „samovozeći“ automobili moraju da dobiju državnu dozvolu.

Tesline akcije skočile za više od devet odsto

Ipak, projekat je imao pozitivne posledice po kompaniju, kojoj su akcije skočile za više od devet odsto u ponedeljak, posle testiranja, kako je pisao Rojters.

Ako se pozitivan odgovor od ponedeljka održi, Tesla će dodati 100 milijardi dolara svojoj tržišnoj vrednosti od oko bilion dolara.

Od početka ove godine Tesline akcije su pale za oko 12 odsto, pod pritiskom zabrinutosti zbog potražnje i Maskovih kontroverznih stavova i odluka, naklonjenosti desničarima u Evropi, kao i prijateljstvu, pa raskolu sa Donaldom Trampom.

 

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.