Pandemija korona virusa je značajno uticala na nas i naš svakodnevni život. Usled promena navika potrošača, došlo je do promena potreba, a i uslova samog tržišta. Pored ubrzane digitalizacije veoma je evidentan i porast broja malih preduzeća, odnosno rast preduzetništva. Međutim, iako u porastu, i u Srbiji ali i globalno, žensko preduzetništvo je i dalje na veoma niskom nivou. Podaci pokazuju da kod nas u zemlji posluje nešto malo više od 100.000 preduzetnica. One su većinski aktivne u sektoru usluga i trgovine i uglavnom posluju samo na domaćem tržištu. O ženskom preduzetništvu i She’s Next inicijativi koja se već drugu godinu zaredom realizuje u Srbiji, a ima za cilja da osnaži i ohrabri preduzetnice, razgovarali smo sa Vladimirom Đorđevićem, generalnim direktorom kompanije Visa za Jugoistočnu Evropu.
Zašto je kompanija Visa rešila da kroz projekat ovog tipa podrži žensko preduzetništvo?
U kompaniji Visa verujemo, ali i gradimo kulturu rodne ravnopravnosti i jednakog pristupa za sve. Želeći da tu svoju korporativnu kulturu prenesemo i na naše okruženje u kome živimo i radimo, odlučili smo da kreiramo program She’s Next Empowered by Visa. Još 2020. u Srbiji smo organizovali prve onlajn edukativne seminare i sproveli veliko istraživanje o ženskom preduzetništvu kod nas, a nakon svojevrsnog zatišja usled pandemije, došao je trenutak da aktivnosti u okviru She’s Next inicijative podignemo na viši nivo. To smo i učinili, pre svega slušajući pažljivo informacije koje dolaze iz zajednice poslovnih žena.
U fazi razvoja je She’s Next kartica, koja će biti namenjena isključivo preduzetnicama, a koja će sa sobom doneti niz pogodnosti
Preduzetnice često kažu da je novac potreban za otpočinjanje posla glavna brana. Da li je baš sve u parama? Koja su to znanja i veštine koje su možda već sada lakše dostupne ženama koje razmišljaju da rade za sebe?
Istraživanje o poziciji žena preduzetnica i procesima donošenja odluka o pokretanju sopstvenog biznisa pokazalo je da su glavne prepreke pri započinjanju biznisa bile strah od neuspeha i pravljenja značajnih finansijskih gubitaka, nedostatak znanja o finansijama i knjigovodstvu, nedostatak znanja o zakonima i propisima, kao i nedovoljno razvijene strategije. Neke ispitanice izjavile su da je njihova početna ideja bila vrlo apstraktna i široka i da nisu znale kako da je operacionalizuju. Plašile su se da će im trebati mnogo preciznija ideja i strategija da bi uspele. Imajući ovo na umu, rešili smo da im u okviru She’s Next kampanje omogućimo da se bolje upoznaju sa svim temama koje ih potencijalno sputavaju, ali i da im omogućimo da steknu specifična znanja koja će im pomoći da se lakše snađu u svetu preduzetništva.
Osnaživanje i podrška ženama treba da postane deo naše kulture i naših vrednosti
Koje sve aktivnosti članice She’s Next inicijative mogu očekivati i kako se za njih prijavljuju?
Ovogodišnje aktivnosti započeli smo razgovorom sa 12 uspešnih žena koje su sa nama podelile svoje iskustvo, svoju priču i još važnije, pomogle nam da razumemo koji vid podrške je najkorisniji preduzetnicama. Osnovali smo svojevrsno She’s Next Veće žena koje čine Svetlana Drinjaković, direktorka produkcijske kuće Smart Media, Milica Čalija, direktorka firme Anđeli, Marija Ilić, predsednica Upravnog odbora Asocijacije industrije video-igara Srbije, Nina Milović, kreativna direktorka i suosnivačica Wannabe Magazine, Nađa Jokanović, direktorka marketinga i suosnivačica Wannabe Magazine, Marija Kilibarda, osnivačica KI Brenda, Aleksandra Bezmarević, vlasnica digital agencije Dream Maker, Branislava Simanić, direktorka Sektora za preduzetništvo Privredne komore Srbije, Valentina Čolić Mihajlović, šefica istraživanja i razvoja u udruženju All for All (AFA), Biljana Stepanović, osnivačica i generalna direktorka Business Info Group, Sanja Popović Pantić, predsednica Udruženja poslovnih žena Srbije i Iva Radić, osnivačica i generalna direktorka portala Journal Srbija.
Iskoristili bismo ovu priliku i da im zahvalimo za sve značajne uvide i za posvećenost ovoj, sada već našoj, zajedničkoj misiji. Na osnovu njihovih inputa, a u saradnji sa ekspertima, delićemo vrlo korisne i edukativne besplatne materijale. Na zainteresovanima je samo da se prijave na sajtu visa.rs, a kao deo naše She’s Next zajednice biće pozvane i na veliki događaj koji organizujemo u oktobru u Beogradu, gde će moći da upoznaju članice našeg Veća žena, kao i da sa njima uživo razmene svoj brige i dobiju konkretne i vredne savete.
Da li se sa okončanjem edukativnog događaja završava Vizina podrška ženama? Koje pogodnosti još mogu očekivati?
Kao što sam na početku pomenuo, osnaživanje i podrška ženama treba da postane deo naše kulture i naših vrednosti. Baš tako i mi ovu inicijativu vidimo kao platformu gde ćemo aktivnosti prilagođavati potrebama i uvidima članica naše zajednice. Zato smo počeli sa edukacijom, a za naredni period pripremamo i druge vidove podrške. Tako je u fazi razvoja She’s Next kartica, koja će biti namenjena isključivo preduzetnicama, a koja će sa sobom doneti niz pogodnosti. U narednom periodu ostajemo otvoreni za sugestije kako graditi našu zajednicu i zato se nadamo da ćemo na velikom edukativnom događaju biti u prilici da od preduzetnica saznamo još više o izazovima sa kojima se suočavaju, kako bismo nastavili da budemo uz njih dok ostvaruju svoje ideje i razvijaju svoje poslovanje.