Vesti iz izdanja

01.04.2024. 04:54

Metalac

Autor: Nova ekonomija

I sa 65 godina Metalac sve mlađi i uspešniji

INTERVJU Radmila Trifunović, generalna direktorka Metalca a. d.

Foto: Metalac

Nije čudo da berza voli ovakve kompanije – finansijski zdrave, okrenute budućnosti  i društveno odgovorne. Samo u poslednjih pet veoma izazovnih godina uvećali su konsolidovani prihod za 43 odsto, dostigli 55 odsto veći profit i investirali čak 22 miliona evra

NE logo za pitanje u intervjuu Metalac je veliko i kompleksno preduzeće sa izuzetno dugom tradicijom, 65 godina postojanja. Šta prepoznajete kao prelomne trenutke za opstanak i današnji uspeh kompanije?

Najbolji odgovor na ovo pitanje dao bi predsednik kompanije Dragoljub Vukadinović, koji je na čelu Metalca 35 godina, kojima sam i sama svedočila. To su vlasnička transformacija, nezavisna uprava sa stručnjacima za razne oblasti, diversifikacija proizvodnog programa, sistem kvaliteta, fokus na izvozna tržišta, stalno investiranje, specifična poslovna kultura, oslanjanje na interne snage, posvećenost ljudima i lokalnoj zajednici. Iznad svega, atmosfera zajedništva i sloge.

NE logo za pitanje u intervjuu Kompanije iz Srbije su pogođene ratom u Ukrajini, koji traje već dve godine, poslovanje je poremećeno ne samo zbog problema sa izvozom, već i sa uvozom repromaterijala. Kako su te promene uticale na vaše poslovanje na ruskom i ukrajinskom tržištu i kako ste prilago dili svoje poslovanje novim uslovima na tržištu? 

Ne samo rat u Ukrajini, imajući na umu da i u Moskvi i u Kijevu imamo svoja preduzeća,  već i pandemija, istorijski rast cena sirovina, transporta, energije, inflacija… Važno je da nismo dozvolili da nam bilo šta od toga oduzima energiju i fokus na budućnost. Neka dešavanja na globalnom nivou su nas pokrenula da shvatimo da ne možemo na isti način dalje. Bila su potrebna brza rešenja i njih smo tražili unutar sopstvenih resursa – kod svakog radnog mesta i svakog zaposlenog, svakog procesa i projekta. Sa druge strane, ulazili smo u ozbiljne projekte koji nam garantuju efekte u budućnosti.

Kako smo se prilagodili svim tim nedaćama potvrđuju rezultati za poslednjih pet godina. Uspeli smo da održimo prisustvo i konkurentnost na skoro svim tržištima, pre svega zahvaljujući našoj  odlučnosti da se oslonimo na interne rezerve i fokusiramo na prilagođavanje novim pravilima i navikama potrošača. Naš konsolidovani prihod u 2023. godini je 133 miliona evra, što je 43 odsto više u odnosu na 2018. godinu, a konsolidovana dobit veća za 55 odsto.

Sa druge strane, zvuči zaista impozantno za naše poslovanje sa niskom profitnom stopom da smo investirali čak 22 miliona evra u proteklih pet godina. Ulaganja su bila tako raspoređena da i proizvodnja i trgovina idu u korak sa vremenom. U nove objekte i rekonstrukciju postojećih objekata u domaćim trgovinama uloženo je četiri miliona evra. Najveće investicije od 11 miliona evra bile su usmerene na kupovinu opreme u proizvodnim društvima. Izdvojila bih izgradnju solarne elektrane i rekonstrukciju sistema grejanja, vrednosti tri miliona evra, a još toliko uloženo je u informacione tehnologije, logistički centar, WMS, BI.

NE logo za pitanje u intervjuu Danas kompanije imaju dodatne troškove koji proizlaze iz zalaganja za borbu protiv klimatskih promena, uvođenje novih ekoloških standarda u poslovanje. Kako ste unapredili svoje poslovanje u pogledu smanjenja emisije gasova sa efektom staklene bašte i gde vidite benefite „zelenijeg“ poslovanja? 

Osim što smo samo uložili tri miliona evra u solarnu elektranu i rekonstrukciju grejanja, dugi niz godina takođe ulažemo u čistiju proizvodnju, preradu otpada i svega što se tek sada nameće kao obavezno. Metalac spremno dočekuje nove zahteve zahvaljujući pre svega svom odgovornom odnosu, ali i ulaganju više od dva miliona evra u čistu proizvodnju i zdravo okruženje u poslednjih pet godina. Zelena agenda je jedan od dva naša prioriteta za budućnost, kako kad je reč o ulaganju u obnovljive izvore energije, tako i kad je reč o ulaganju u zajednicu i okruženje u kome živimo.

Od 2006. do danas iz Fondacije Metalac za akciju „Za budućnost rastemo zajedno“ investirali smo milion evra u podsticanje mladih da stvaraju porodicu i rađaju decu
NE logo za pitanje u intervjuu Trka za digitalizacijom poslovanja, uvođenjem robotike i veštačke inteligencije u poslovanje sve je prisutnija i neki stručnjaci smatraju da bez ulaganja u te segmente, kompanije, dugoročno posmatrano, neće uspeti da opstanu. Kako gledate na te trendove?

To je drugi prioritet za budućnost u koji smo dosta davno krenuli. Veštačka inteligencija je postala sadašnjost. Zahvaljujući dosadašnjim aktivnostima i planovima, moderan Metalac kakvom težimo će imati pristup svim podacima sa tržišta, koji će opredeljivati naše ponašanje i odluke. Istovremeno, nastavljamo sa automatizacijom i digitalnom transformacijom, što će svakako uticati na promenu određenih poslovnih procesa i profila. Metalac, naime,  ima preko 2.000 zaposlenih i mi smo rešeni da na jedan human i dostojanstven način idemo ka smanjenju, pre svega prirodnim odlivom i uz pomoć automatizacije pojedinih procesa, koji će takođe doprineti poboljšanju i humanizaciji uslova rada. Za poslednjih pet godina broj zaposlenih je smanjen za 150 ljudi i sa tim trendom nastavljamo.

Takav pristup daje šansu Metalcu da ostane zdrava kompanija, moderna i poželjna za zaposlene i investitore. Naravno, pritom imamo nadu da neće biti ekstremnih globalnih političkih poremećaja.

NE logo za pitanje u intervjuu Korporativna društvena odgovornost i sagledavanje šireg društvenog interesa danas je deo savremenog poslovanja. Čime se rukovodite u usmeravanju donacija kompanije?

Metalac je u svemu ostao dosledan epitetu društveno odgovorne kompanije. U skladu sa našim strateškim opredeljenjem da budemo okrenuti lokalnoj zajednici, našim sugrađanima, deci i omladini – za proteklih pet godina uloženo je više od tri miliona evra u zdravstvo, kulturu, sport, natalitet. Naravno, ne mogu da ne pomenem da smo od 2006. do danas iz Fondacije Metalac za akciju „Za budućnost rastemo zajedno“ investirali milion evra u podsticanje mladih da stvaraju porodicu i rađaju decu.

NE logo za pitanje u intervjuu Imate preko 2.000 zaposlenih u kompaniji. Kako biste definisali korporativnu kulturu Metalca i na koji način vodite računa o blagostanju i dobrobiti zaposlenih?

Kao i uvek, briga o ljudima nam je prioritet. Nije to lako u metalskom kompleksu. Ipak,  kada inflacija postaje dvocifrena i ozbiljno ugrožava kućni budžet,  zaradu smo ponekad povećavali i dva puta godišnje, a zaključno sa krajem 2023. godine naš platni fond je veći za skoro 50 odsto, bez obzira na smanjenje broja zaposlenih. I još uvek nismo zadovoljni i radićemo na tome.

Nastavili smo da stimulišemo zaposlene, ulažemo u dobrovoljni penzijski fond, stipendiramo decu naših radnika, pomažemo u teškim slučajevima bolesti i lečenja, kao i svim vidovima rekreativnih aktivnosti. Primera radi, trenutno je dobrovoljnim penzijskom fondom obuhvaćeno više od 600 radnika. Sveukupno i najvažnije, najveći broj zaposlenih u Metalcu je prepoznao sve benefite jedne sigurne porodice i sačuvali smo dovoljno dobru bazu na koju možemo da računamo.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.