Met Gala ili kako je još zovu „zabava godine“ je dobrotvorno veče Instituta za umetnički kostim Metropolitan muzeja u Njujorku, organizovano radi prikupljanja novčanih sredstava za modno odeljenje Instituta, koje jedino u okviru ove institucije može da se samofinansira.
Ovaj spektakl se obično održava prvog ponedeljka u maju, ali ove godine događaj je zbog već poznatih razloga pomeren za 13. septembar, pao je usred njujorške nedelje mode, tako da je ulog za crveni tepih bio posebno veliki.
Met Gala je tematsko veče, svake godine za ovaj događaj se bira posebna tema. Odabir teme je odavanje počasti američkoj modi zbog toga što „američka modna zajednica već 75 godina, otkako postoji Institut za umetnički kostim, verno podržava njen rad, ali i kako bi se zajedno iznova prisetili američke modne istorije i proslavili njen značaj“.
Ovogodišnja svečana tema bila je „American Independence“, to jest „američka nezavisnost“ koja je prisutnima dala široku mogućnost ideja za kostimiranje, od citata i aluzija na osnivače američke države, sve sa perikama i haljinama prepunim zvezdica, do kostima Lady Liberty i naravno svega crvenog, belog i plavog. Asocijacija na Ameriku je bilo i kroz ikonografiju Merilin Monro, džinsa, kaubojskih čizama, mamuza i šešira, američkog fudbala, ali generalno američkih dizajnera je bilo mnogo manje nego dizajnera iz Evrope, diktat mode hteli to ili ne ipak dolazi odavde, a bleštavost i „over the top outfit“ je i ovaj put prepušten njima.
Izložbu koja prati događaj pod vođstvom Ane Vintur, stogodišnje urednice američkog izdanja časopisa Vogue, čini stotinak eksponata američkih dizajnera, od četrdesetih godina do danas, kada se moda zvanično etablirala u ovo društvo.
Ono što privlači više pažnje od same izložbe su poznate ličnosti iz društvenog života, ko će se na crvenom tepihu pojaviti i, još važnije, šta će obući pred armijom spremnih fotografa kako bi ih sutra svi društveni mediji stavili na „stručnu“ analizu modnih poznavalaca. Za razliku od drugih dobrotvornih manifestacija, na Met Gala mogu da dođu samo oni koji su pozvani, postoji i lista čekanja, i to dugogodišnja. Bitno je da ste „in“, da ste nešto značajno postigli u životu ili da ste prosto lepi, mnogo više od toga koliko imate novca. Ove godine, zbog pandemijskih razloga, broj gostiju je mnogo manji nego obično, ali iznenađenje je bilo i kada je lista zvanica takođe bila „nešto drugačija“.
S obzirom na to da su oko 70 odsto učesnika izložbe mladi američki dizajneri, od kojih većina nikada pre ovoga nije bila pozvana na neki svečani događaj, a kamoli prikazana u muzeju, na spisku gostiju se našlo dosta predstavnika takozvane „Z generacije“ uključujući mladog glumca Timotija Čalameta, Bili Eiliš koja je sa 19 godina pravi muzički fenomen, Amandu Gorman, pesnikinju i aktivistkinju i Naomi Osake, 23-godišnju tenisku zvezdu koja je između ostalog pokrenula rasprave o važnosti mentalnog zdravlja u sportu. No, mladi ljudi u usponu svojih karijera i nisu bili toliko sporni, iznenađenje je bio broj influensera, TikTok i YouTube zvezda i pitanje ne gubi li Met Gala svoj renome, glamur i ekskluzivnost i znači li to da danas svako može dobiti pozivnicu, koja je nekad bila simbol da si neko i nešto u svetu slavnih. Ili je to samo smena generacije?
Crveni tepih Met Gala ima istoriju stvaranja nezaboravnih odevnih kombinacija po sistemu ko će luđe i duže biti zapamćen. Tako je bilo i ove godine.
Puno teatralnosti, golih leđa, travestije i svega providnog, opere, zlata i oklopa, kao i poruka o jednakosti i ženskim pravima, oporezivanju bogataša… Sa druge strane, bilo je i onih koji su došli u „običnim“ smokinzima i svečanim haljinama kao i replikama toaleta iz prethodnih godina koje su nosile zvezde poput Bjanke Džeger, Odri Hepbern, Hedi Lamar, Tvigi… Možda je jedna osoba ipak pokupila najviše reakcija i PR pažnje.
Kim Kardašijan, rijaliti zvezda, svoje pojavljivanje na ovogodišnjoj plejadi toaleta je shvatila ozbiljno. Od 2013. godine od kada se pojavljuje na ovom crvenom tepihu, stalno je preterivala u svojim izborima. Crveni tepisi i služe tome da slavne osobe istaknu svoje najbolje lice, ali šta se dešava kada im uopšte ne vidite lice?
Kim se pojavila u Balensijaga dizajnu, potpuno prekrivena crnom tkaninom, od glave do pete, sa dugačkim repom koji joj je izlazio iz neprozirnog prekrivača na glavi.
Potpuno skrivajući njene crte lica i nadasve čuvenu građu, ovaj kostim je rijaliti zvezdi dao nešto što dugo nije imala – anonimnost. Bez ikakvih oznaka i logotipa, bez boja, bez lica, dok su svi znali da je to ona, kao neki novi izraz o supkulturi i modi. Ako ništa drugo, poprilično samopouzdanje, nema šta.
Reakcija je bilo naodmet, negativnih da ona prosto više ne zna na koji način da skrene pažnju na sebe, do aplauza o hrabrosti i povlačenju paralela i skretanje pažnje na aktuelne događaje u Avganistanu.
Kako god i šta god, Met Gala je najveća kostimirana zabava na svetu, modni događaj sa ogromnim budžetom koji privlači veliku medijsku pažnju, savršena prilika za samopromociju na kojoj se svi preterano trude.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs