Vesti iz izdanja

30.04.2024. 06:22

A1 Srbija

Autor: Nova ekonomija

Najčešći uzrok uspešnih sajber napada je ljudska greška

INTERVJU: Aleksandra Tasić, Senior Corporate Communications Expert, A1 Srbija

Foto: A1 Srbija

Zaštita ličnih podataka korisnika je jedan od najvećih prioriteta telekomunikacionih kompanija, međutim ne postoje sistemi i rešenja koja mogu da pruže zaštitu u situacijama kada ljudi iz nepažnje ili neznanja proslede svoje lične podatke. Najčešći uzrok uspešnih sajber napada bude upravo ljudska greška.

Shvatili smo da ljudi sajber bezbednost doživljavaju kao apstraktnu temu i nešto što se njima neće desiti. Želeli smo da iniciramo promenu navika i ponašanja, tako da počnu da razmišljaju o sajber bezbednosti, budu oprezniji i identifikuju se sa problemom na ličnom nivou. Budući da najbolje učimo iz ličnog iskustva, došli smo do takozvanog edutainment koncepta – spoja edukacije i zabave kroz format escape room-a.

O sajber bezbednosti se dosta govori poslednjih godina i A1 se aktivno bavi ovom temom. Otvorili ste prvi sajber security escape room u Srbiji sa ciljem edukacije javnosti. Kako ste došli na ovu ideju?

Zaštita ličnih podataka korisnika je jedan od najvećih prioriteta telekomunikacionih kompanija, međutim ne postoje sistemi i rešenja koja mogu da pruže zaštitu u situacijama kada ljudi iz nepažnje ili neznanja proslede svoje lične podatke. Najčešći uzrok uspešnih sajber napada bude upravo ljudska greška. Shvatili smo da ljudi sajber bezbednost doživljavaju kao apstraktnu temu i nešto što se njima neće desiti. Želeli smo da iniciramo promenu navika i ponašanja tako da počnu da razmišljaju o sajber bezbednosti, budu oprezniji i identifikuju se sa problemom na ličnom nivou.

Budući da najbolje učimo iz ličnog iskustva, došli smo do takozvanog edutainment koncepta – spoja edukacije i zabave kroz format escape room-a. Umesto još jednog priručnika, kviza ili veb-stranice sa korisnim edukativnim sadržajem, pružili smo im priliku da se u intrigantnom fizičkom okruženju suoče sa sajber pretnjama i zabave sa porodicom, prijateljima ili kolegama. Potpuno besplatno.

Čime ste se vodili prilikom osmišljavanja i kakvo iskustvo ste pružili učesnicima?

Naša priča prati izvesnog Petra, koji je, zbog nepažnje i neznanja, izgubio digitalni identitet – pristup svojim nalozima, imejlu, bankovnom računu, šiframa… Hakerska grupa mu daje priliku da povrati svoje podatke dajući mu koordinate za stan u kom su sakriveni. Ukoliko ne uspe, biće zauvek izbrisan iz digitalnog sveta. Uplašen, Petar poziva svoje prijatelje da mu pomognu. Da bi pronašao njegove podatke, tim treba da shvati šta se desilo i koje pogrešne poteze je Petar povukao, za šta ima 50 minuta. Zadaci u sobi su vezani za najčešće sajber napade: phishing, socijalni inženjering, lozinke, onlajn bankarstvo, društvene mreže i ransomware. Svaki zadatak prate saveti kako da se konkretan sajber napad prepozna i koje su mere zaštite. Ako ste ikada posetili neki escape room, uzbuđenje i fokus dok rešavate logičke zadatke u timu su vam dobro poznati.

Kakve su bile inicijalne reakcije posetilaca na iskustvo u escape room-u „Izgubljeni Identitet“ i kako ste evaluirali njihovu sposobnost da primene naučene lekcije u svakodnevnom životu?

Već prve reakcije su prevazišle sva naša očekivanja. U prva 24 sata od početka komunikacije, više od 80 odsto termina za decembar je bilo rezervisano. Za 120 dana, koliko je pilot-faza projekta trajala, escape room je posetilo više od 4.100 ljudi – kako korisnika svih uzrasta, tako i preduzeća. Povratne informacije ispitanika pokazuju da 95 odsto njih smatra da im je iskustvo posete koristilo za bolje razumevanje zaštite ličnih podataka i načina zaštite.

Da li su ovakvi projekti budućnost edukacije na relevantne teme, kakva je sajber bezbednost?

Svakodnevno smo izloženi obilju sadržaja i ljudi danas pažljivo biraju kome će pokloniti svoje vreme i pažnju. Koliko god potrebe za edukacijom bile relevantne, treba izaći iz uobičajenih okvira, pogotovu kada su u pitanju teme koje javnosti nisu bliske, kakva je sajber bezbednost. To se posebno odnosi na mlađe generacije koje su navikle na interaktivne i vizuelno stimulativne sadržaje. U tom kontekstu edutainment pristup može da bude dobro rešenje, jer pruža priliku za angažovanje i motivaciju učesnika. Ljudi ipak najbolje pamte informacije koje uče kroz zanimljive i zabavne aktivnosti.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.