Osnivač internet portala Ventee-Prive.com, pionira takozvane blic prodaje (flash sale) preko interneta, ušao je u preduzetništvo 1985. godine, kada je imao 22 godine i kada kreiranje startapa nije smatrano modernim u Francuskoj. Danas njegova kompanija ima profit od 3,1 milijarde evra godišnje, a njegovo bogatstvo, prema časopisu Challenges, procenjuje se na 800 miliona evra
Žak Antoan Granžon važi za netipičnog preduzetnika, uglavnom zbog svog nonšalantnog ponašanja i rokerskog stila. U poslu nije nimalo nonšalantan, jer je uspeo da izgradi kompaniju koja posluje u oblasti elektronske trgovine i koja je prošle godine ostvarila profit u vrednosti od 3,1 milijarde evra. Njegova kompanija jedna je od tri privatne kompanije u Francuskoj koje su procenjene na više od milijardu evra.
„Nisam rođeni preduzetnik, samo sam neko ko je želeo da bude slobodan. Da bi bio slobodan, moraš da zarađuješ novac. Nisam želeo da imam šefa. Samo sam hteo da zaradim novac da mogu da odem sa devojkom na putovanje, u restoran i da imam lepa kola“, rekao je Granžon u intervjuu za Financial Times.
Njegov biznis model zasnovan je na osnovama bihejvioralne ekonomije. Vremenska ograničenja i iščekivanje ponude je način na koji Vente-Privee podstiče želju i impulsivnu kupovinu. Rasprodaja traje samo nekoliko dana i najavljuje se 24 sata unapred. Brendovi se pojavljuju samo dvaput godišnje.
„Kada ti je potrebno nešto, ideš na Amazon. Sa Vente-Privee, ne treba ti ništa ali ti nešto u glavi govori: hajde da odem na sajt i vidim ima li nečeg zabavnog ili da li mogu da kupim nešto jeftino“, način je na koji je Granžon opisao svoju poslovnu filozofiju za FT. Kompanija je u početku prodavala preko interneta samo brendiranu odeću, a onda su u ponudu dodavali asesoare, opremu za domaćinstvo, igračke, putovanja, sportsku opremu, zabavu i gastronomiju.
Sedište kompanije nalazi se u prostoru bivše štamparije francuskih novina Le Monde u Parizu, a prostor je ispunjen delima savremene umetnosti koja su deo privatne Granžonove kolekcije. Na balkonu njegove kancelarije nalaze se košnice gde proizvodi svoj privatni, Vent-Privee med.
U junu ove godine, Žak Antoan Granžon, slučajni preduzetnik, kako ga je nazvao Financial Times, predstavljao je Francusku na takmičenju za E&Y preduzetnika godine na svetskom izboru održanom u Monaku.
„Kompanija danas je rezultat istorije dobrih i loših odluka. Pogrešne odluke po pitanju širenja kompanije, pogrešnog izbora zaposlenih. Bez obzira na sve, bila je profitabilna od samog početka. Bez dugova i nezavisna. Nikada nismo uzeli bankarski kredit“, rekao je Granžon. Plan mu je da do 2020. godine podigne profit kompanije na pet milijardi evra godišnje jer je, kako kaže, njegova kompanija tek na početku.
Tatin poklon
Granžon je rođen 1962. godine u Marselju. Studirao je na Evropskoj poslovnoj školi u Parizu (EBS Pariz). Nakon završenih studija, odmah je krenuo u privatni posao. Inicijalne finansije bile su poklon Granžonovog oca, koji mu je tada dao 20.000 franaka (danas bi to bilo oko 3.500 evra). Zajedno sa prijateljem sa EBS, Žulijenom Sorbakom, osnovao je 1985. godine kompaniju Cofotex SA koja je bila specijalizovana za trgovinu na veliko. Kasnije, 1996. godine, kupili su staru štampariju magazina Le Monde, gde je napravio sedište Oredis grupe, nove kompanije za koju je osmislio, za tadašnje vreme, inovativni koncept, piše Bloomberg. Napravio je web platformu koja je bila posvećena privatnoj prodaji proizvoda poznatih brendova po diskontnim cenama, mnogo pre nego što je koncept elektronske trgovine uopšte stigao u Evropu. Zajedno sa sedam partnera razradio je ideju za internet portal koji će se baviti time i u januaru 2001.
Nastavak teksta možete pročitati u 45. broju štampanog izdanja časopisa „Nova Ekonomija“
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs