Vesti iz izdanja

01.06.2025. 06:00

Autor: Nova ekonomija

Više izbora za više korisnika

Konsolidacija telekomunikacionog tržišta

Fragmentacija odlazi u prošlost. Srbiji je bio potreban iskorak iz zatvorenog i ekskluzivnog modela distribucije sadržaja. Konsolidacija to omogućava — uz veću ponudu, jaču infrastrukturu i jednostavnije korisničko iskustvo. I što je najvažnije: korisnici su ti koji prvi osećaju korist

Do juče ste morali da birate između dve pretplate da biste pratili sve omiljene lige. Danas, zahvaljujući konsolidaciji tržišta, sav sadržaj je na jednom mestu — više sadržaja, manje komplikacija. Akvizicija SBB-a od strane e& PPF Telekom Grupe (vlasnik Yettela), kao i preuzimanje sportskog sadržaja Sport Kluba-a od strane Telekoma Srbije, nisu samo poslovne transakcije koje menjaju vlasničku strukturu — one menjaju svakodnevno iskustvo korisnika i definišu novu fazu u razvoju tržišta digitalnih usluga.

Do sada je pristup kvalitetnom sadržaju bio fragmentisan i nepravedan prema korisnicima. Arena Sport kanali su bili dostupni korisnicima Yettela i Telekoma, dok je Sport Klub bio ekskluzivan za SBB. Ljubitelji sporta, koji su želeli da prate sve značajne lige i turnire — od domaće lige, UEFA takmičenja, La Lige, preko NBA, do Formule 1 — morali su da imaju dve odvojene pretplate. To nije bila ni praktična ni priuštiva opcija, već simptom tržišne polarizacije.

Danas, situacija se drastično menja. Konsolidacija donosi korisnicima konkretne, svakodnevne koristi: svi relevantni sportski sadržaji se sada nalaze na jednom mestu — Arena Sport kanalima, koji su postali dostupni i korisnicima SBB-a. Na taj način ukida se dvostruko plaćanje i konačno se realizuje koncept „sve na jednom mestu“. Ovi nalazi bazirani su na analizi koju je sprovela konsultantska firma Vision Partners, fokusiranoj na kvantifikaciju korisničkih benefita usled konsolidacije na tržištu telekomunikacija u Srbiji.

Pored sporta, konsolidacija je donela i značajno širenje ukupne ponude sadržaja. Korisnici SBB-a su odmah dobili pristup dodatnim 45 TV kanalima, dok će Yettel korisnici, koji su već imali pristup Arena kanalima, uskoro dobiti i 19 kanala iz portfolija United Media grupe, čim se završi modernizacija njihove platforme. Ali ova promena prevazilazi sadržaj. Konsolidacija donosi dubinske sistemske benefite:

  • Finansijska ušteda: Korisnici koji su do sada plaćali duple pretplate sada dobijaju sav sadržaj u okviru jedne usluge.
  • Pojednostavljenje korisničkog iskustva: Jedan račun, jedna tehnička podrška, jedno korisničko sučelje.
  • Veća dostupnost u ruralnim područjima: Zahvaljujući OTT servisima i mobilnom internetu, kvalitetan sadržaj sada dolazi i do krajeva zemlje gde optička mreža još nije stigla.
  •  Fleksibilnost u paketskim uslugama: Korisnici sada mogu da kombinuju internet, televiziju, fiksnu i mobilnu telefoniju u jedinstvenom paketu (triple ili quad play), sa mogućnošću jednostavne nadogradnje i prilagođavanja prema potrebama domaćinstva.
  • Prostor za nova ulaganja: Konsolidacija donosi veću korisničku bazu, što omogućava značajnije sinergije i opravdava veća ulaganja u infrastrukturu (optika, 5G), OTT funkcionalnosti i moderan korisnički interfejs. Yettel već modernizuje svoju TV platformu, slično kao što je Sky modernizovao svoju platformu, nakon spajanja, sa Comcastvom tehnologijom. Ova modernizacija stvara tehničke preduslove za uvođenje United Media kanala.

 

PRIMERI KONSOLIDACIJA ŠIROM EVROPE

Ovo nije izolovan slučaj. Slične konsolidacije između telekomunikacionih i kablovskih operatera širom Evrope pokazale su da integracija donosi konkretne koristi za krajnje korisnike — kroz širenje ponude, objedinjene pakete i savremeniju tehnologiju:

  • Comcast i Sky (SAD/EU, 2018): Comcast je preuzeo Sky radi pristupa milionskoj bazi korisnika u Evropi i modernizovao uslugu uvođenjem Sky Q platforme. Koristeći Comcastovu tehnologiju, korisnici su dobili napredne funkcionalnosti, bolje povezivanje i integrisano gledanje sadržaja. Ova konsolidacija takođe je omogućila Comcastu pristup pravima prenosa engleske Premijer lige, kao i drugih velikih evropskih fudbalskih liga — što je dodatno ojačalo poziciju platforme i povećalo njenu relevantnost za sportski sadržaj — model koji danas sledi i Yettel.
  • Sunrise i UPC (Švajcarska, 2020): Nakon što je Sunrise telekom preuzeo vodećeg kablovskog provajdera UPC, unapređeni su triple i quad-play paketi. Konsolidacija je omogućila korisnicima stabilniju infrastrukturu, više sadržaja i jednostavno upravljanje svim uslugama kroz jednu platformu.
  • Vodafone i Unitymedia (Nemačka, 2019): Spajanjem mobilne i kablovske mreže, Vodafone je proširio GigaTV platformu na širu korisničku bazu. Korisnici su dobili konvergentne pakete koji kombinuju TV, internet i mobilnu telefoniju, uz bogatiji sadržaj i povoljnije uslove.
PODACI POKAZUJU DA PAKET INTERNET + FIKSNA TELEFONIJA + TV BELEŽI KONSTANTAN RAST, ŠTO POTVRĐUJE DA KORISNICI ŽELE OBJEDINJENE USLUGE — ALI POD USLOVIMA KOJI SU FER, TRANSPARENTNI I PRISTUPAČNI

U tom kontekstu, Srbija je danas u tranziciji — iznad proseka istočnoevropskih tržišta kao što su Bugarska i Poljska, ali ispod zapadnih zemalja poput Portugala i Belgije kada je reč o penetraciji konvergentnih usluga (triple-play i quad-play). Ipak, potencijal za rast je očigledan. Podaci pokazuju da Internet + fiksna telefonija + TV paket beleži konstantan rast, što potvrđuje da korisnici žele objedinjene usluge — ali pod uslovima koji su fer, transparentni i pristupačni.

Konsolidacija omogućava upravo to — tržište u kome više nema veštačkih barijera ni ekskluzivnih dogovora, već zdrava konkurencija zasnovana na kvalitetu ponude i korisničkom iskustvu. Modeli iz EU pokazuju da upravo ovakva transformacija vodi ka većem stepenu zadovoljstva korisnika i efikasnijem tržišnom razvoju.

Poruka je jasna: fragmentacija odlazi u prošlost. Srbiji je bio potreban iskorak iz zatvorenog i ekskluzivnog modela distribucije sadržaja. Konsolidacija to omogućava — uz veću ponudu, jaču infrastrukturu i jednostavnije korisničko iskustvo. I što je najvažnije: korisnici su ti koji prvi osećaju korist.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Ostavite odgovor

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.