Evropska unija ipak planira da dozvoli prodaju novih automobila opremljenih motorima sa unutrašnjim sagorevanjem i nakon 2035. godine, zbog prigovora koji su stigli iz Nemačke. Uslov će biti da ti potori koriste klimatski neutralna, sintetička, odnosno takozvana e-goriva.
EU je inače planirala da se zabrani prodaja vozila koja emituju CO2 (ugljen-dioksid) i koja koriste motore sa unutrašnjim sagorevanjem do 2035 godine, prenosi Rojters uz naglasak da odluka o motorima sa unutrašnjim sagorevanjem još nije konačna, budući da se sa Nemačkom o tome i dalje pregovara.
Kako se objašnjava, reč je o pokušaju Evropske komisije da reši spor sa Nemačkom koji je nastao zbog namere da se postepeno ukinu tradicionalni automobili.
Nacrt predloga Evropske komisije, kako se navodi, predlaže stvaranje nove kategorije vozila u Evropskoj uniji za automobile koji mogu da rade samo na ugljenično neutralnim gorivima, takozvanim e-gorivima.
Evropski parlament podržao zabranu novih benzinaca i dizelaša od 2035.
E-goriva se prave sintetezom, odnosno spajanjem takozvanih zarobolejnih emisija CO2 i vodonika koji je proizveden korišćenjem električne energije dobijene takođe bez CO2 emisija. Ona takođe mogu da budu u gasovitom i tečnom stanju.
U e-goriva spadaju e-kerozin, e-metan ili e-metanol. Ona oslobađaju CO2 u atmosferu kada sagore u motoru. Ali, kako se navodi, te emisije jednake su količini CO2 koja je uzeta iz atmosfere da bi se to gorivo proizvelo, što ga u celini čini ugljenično neutralnim.
Nova vozila sa unutrašnjim sagorevanjem, kako se dodaje, mogla bi da koriste samo ako imaju tehnologiju koja bi onemogućavala da koriste neka druga goriva koja emituju CO2.
Posle višemesečnih pregovora, zemlje EU i Evropski parlament usaglasile su se o novom zakonu prošle godine.
Međutim, nemačko ministarstvo saobraćaja iznenadilo je druge zemlje kada je tokom marta 2023. godine uložilo prigovore na zakon u poslednjem trenutku, nekoliko dana pre konačnog glasanja kojim bi on stupio na snagu.
Osnovni zahtev nemačkog ministarstva je da EU dozvoli prodaju novih automobila na e-goriva nakon 2035.
Studija koju je u utorak objavio Potsdamski institut za klimatska istraživanja pokazala je da bi svi planirani projekti e-goriva širom sveta proizveli dovoljno goriva da se pokrije samo 10 odsto njegove tražnje u nemačkoj avijaciji, pomorstvu i industriji hemikalija u narednih nekoliko godina.