Izvoz Kine je značajno usporio, a uvoz je iznenađujuće opao u novembru, prenosi Rojters. Ovakvi rezultati su zabrinjavajući za drugu ekonomiju sveta, jer samo za nekoliko nedelja Donald Tramp preuzima vlast, nakon čega, kako je najavio, Kini prete carine i preko 60 odsto. U isto vreme, nakon uvođenja carina Evropske unije od 45,3 odsto na uvoz kineskih električnih vozila, najveći kineski proizvođač baterija – CATL, otvara novu fabriku u Španiji.
Tramp je nedavno izjavio da planira uvođenje dodatnih 10 odsto na carine za proizvode iz Kine kako bi naterao Peking da spreči švercovanje hemikalija koje se koriste za proizvodnju fentanila, opasnog opioida, u SAD.
Ove pretnje uzdrmale su industrijsku proizvodnju Kine, koja godišnje izveze oko 400 milijardi dolara vrednu robu u SAD.
Zbog ovakvih najava povećanja carina, izvoznici su u oktobru ubrzano prebacivali zalihe u američka skladišta. Posledica toga bio je značajan skok kineskog izvoza, koji nije ostao na istom nivou i narednog meseca.
Kina se trenutno nalazi u najlošijoj poziciji u poslednjih devet meseci. U novembru, uvoz je opao za 3,9 odsto, a izvoz koji je porastao za 6,7 odsto, nije ispunio predviđene prognoze za rast od 8,5 odsto. Izvoz je u oktobru beležio rast od 12,7 odsto, šest odsto više nego u novembru.
Dok joj sa jedne strane prete Trampove visoke carine, napetost raste i sa Evropskom unijom koja je uvela carine od 45,3 odsto na uvoz kineskih električnih vozila, o čemu je Nova ekonomija već pisala.
Shodno tome, CATL – najveća kineska kompanija za proizvodnju baterija i Stellantis – evropska automobilska kompanija, investiraće 4,1 milijardu evra u izgradnju fabrike baterija za električna vozila u Saragosi na severu Španije.
Kompanije su dogovorile zajedničko ulaganje, u jednakom iznosu i očekuju da će početak radova krenuti do kraja 2026. godine. Kapacitet fabrike mogao bi da dostigne do 50 gigavatsati u zavisnosti od potreba tržišta.
Napori EU da privuče proizvođače baterija za električna vozila, imaju za cilj da EU smanji zavisnost od uvoza iz Azije i pobedi SAD u trci „zelenih“ subvencija. Međutim, zbog manje potražnje za električnim vozilima, EU se nedavno suočila i sa fijaskom Northvolta – švedske kompanije za prozvodnju baterija, koja je u novembru podnela zahtev za stečaj.
CATL već ima dve fabrike baterija u Evropskoj uniji, u Nemačkoj i Mađarskoj, i obe su u njenom potpunom vlasništvu. Zajednička fabrika CATL-a i Stellantisa bilo bi prvo kinesko ulaganje u zajednički projekat u ovoj industriji.
Da li je Kina zaista najbolji spoljnotrgovinski partner regiona?