Vesti iz sveta

15.04.2022. 10:56

Nova ekonomija

Autor: Nova Ekonomija

Zbog rata u Ukrajini polovni automobili teže stižu do kupaca

Foto: Nova ekonomija

Kupovina polovnih automobila već je bila teška i skupa 2021. godine, a kako stvari stoje, biće još teža ove godine, čak i zbog ruske invazije u Ukrajini, kažu stručnjaci za automobilsku industriju. Tržište polovnih automobila i dalje raste, ali se trgovci polovnim automobilima suočavaju sa nestašicom vozila. 

Jedan od glavnih razloga za trenutnu situaciju je kriza na tržištu novih automobila. Proizvođači počinju da ograničavaju proizvodnju vozila kako bi proizvodnja bila niža, ali stabilnija.

Ta promena u proizvodnji novih vozila usporava dotok automobila na tržište polovnih automobila. Vlasnici automobila zbog toga odlažu da prodaju svojih vozila ili ih uopšte i ne prodaju.

„Ljudima koji su zainteresovani za kupovinu polovnog automobila sada je dostupna jedna veoma ograničena i skupa ponuda polovnih automobila“, kaže Matas Buzelis, stručnjak za automobilsku industriju iz kompanije carVertical

Kako naglašava, ograničeno snabdevanje polovnim automobilima ne znači da kupci treba da se odreknu procedura koje ih štite od prevara, kupci polovnih autoimobila sada treba da provere istoriju svakog polovnog vozila, pošto je njihov izbor veoma sužen.

Trgovci polovnim automobilima sada možda kupuju sve što im se nudi i manje vode računa o stanju automobila. Rizik pri kupovini polovnog automobila koji je u lošem stanju sada je možda mnogo veći nego što je bio, recimo, pre godinu ili dve.

U 2021. godini cene polovnih automobila već su dostigle najvišu cenu svih vremena. Iako su se stabilizovale, pa i čak počele da padaju pred kraj godine, ruska invazija na Ukrajinu stvorila je do sada neviđenu situaciju na tržištu polovnih vozila u istočnoj Evropi.

MNOGI PROIZVOĐAČI AUTOMOBILA SMATRALI SU DA SU PROBLEMI VEĆ DOSTIGLI VRHUNAC I DA ĆE SE 2022. GODINE ISPORUKE VOZILA VRATITI NA NIVO PRE KRIZE. TI PLANOVI POTPUNO SU PROPALI ZBOG RUSKE INVAZIJE. AUTOMOBILSKA INDUSTRIJA SUOČAVA SA JOŠ VEĆOM KRIZOM, MNOGO TEŽE REŠIVOM.

Godinama su kupci polovnih automobila iz Ukrajine hrlili u Poljsku, Litvaniju, Slovačku i Mađarsku i kupovali starije automobile koji se u tim zemljama izbacuju iz upotrebe.

Sa druge strane, smanjen protok kupaca promeniće tržište polovnih automobila u zemljama koje se graniče sa Ukrajinom. Cene starijih automobila verovatno će pasti, jer trgovci pokušavaju da ublaže gubitke da bi se prilagodili trenutnoj situaciji.

Zadnjih meseci, tržište polovnih automobila suočilo se sa problemima jer je zbog otežane nabavke poluprovodnika, ugrožen lanac kupovine automobila. Sada se suočava sa problemima koje je izazvala ruska invazija u Ukrajini.

Foto: Nova ekonomija

UTICAJ RUSKE INVAZIJE U UKRAJINI

Prema Buzelisovim rečima, rusko tržište novih automobila ima značajnu ulogu u lancu snabdevanja automobilima, iako nije najveće na svetu.

Rusija izvozi dragocene komponente za automobilsku industriju. Nemačka se, na primer, oslanja na titanijum, gvožđe i paladijum iz Rusije.

Rusija je peti najveći proizvođač rude gvožđa u svetu i snabdeva evropske proizvođače čelika koji se sada suočavaju sa poskupljenjima i mogućim teškoćama u nabavci tog metala iz drugih izvora. 

Invazija Rusije imala je uticaj i na automobilsku industriju u Ukrajini, koja obezbeđuje kablovske instalacije za nemačke proizvođače autombila, poput BMW-a i Folksvagena.

Ukrajina je treći najveći proizvođač nikla i aluminijuma na svetu, a to su dva izuzetno dragocena resursa potrebna za akumulatorske i EV komponente.

Ukrajina proizvodi skoro 70 odsto gasa neona na svetu, koji je neophodan za komponente kao što su mikročipovi, za kojima već vlada nestašica, već mesecima.

Kako se dodaje, očekuje se veća tražnja za vozilima sa dizel motorima, jer ona troše manje goriva. Razlog takvog očekivanja vidimo na benzinskim pumpama, odnosno većim cenama goriva.

Takođe, očekuju se i veća ulaganja u električna vozila.

Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.

Pre slanja komentara, molimo vas da se upoznate sa pravilima komentarisanja i pravilima korišćenja sajta.

Sajt je zaštićen pomocu reCaptcha i Google. Google Politika Privatnosti i Google Uslovi Korišćenja su primenjeni.