
Koliko će nas koštati gas?
Srpske vlasti su preko amandmana na budžet za ovu godinu uspele da izdvoje 1,4 milijarde evra za Naftnu industriju Srbije, a izdvajanja za gas koja tek čekaju Srbiju biće dodatni udarac fiskalnoj politici. U...
Aktivisti iz Novog Sada, koji brane Šodroš pozvali su policiju i sve druge bezbedonosne službe da ne pomažu ugrožavanje ustavno-pravnog poretka Srbije na prostoru Ribarskog ostrva, Šodroša i Kameničke ade u tom gradu.
Kako je preneo portal 021, na Šodroš gde aktivisti mesecima dežuraju, stigle su policijske snage u opremi za razbijanje demonstarcija.
Prethodno su radnici kineske kompanije CRBC (China road and bridge corporation) došli sa namerom da ograde buduće gradilište, u čemu ih sprečavaju aktivisti.
Aktivisti smatraju da projekat izgradnje saobraćajne infrastrukture koji je planiran na Dunavcu i Šodrošu ne rešava problem opterećenog saobraćaja u Novom Sadu, krši procedure, domaće i međunarodno zakonodavstvo.
Takođe, smatraju da pomeranje nasipa i otimanja Dunavca i Šodroša fizički ugrožava grad od potencijalnih poplava.
Aktivisti poručuju da oni nisu za bezakonje, niti za konflikt sa policijom, već za sprečavanje ugrožavanja grada, kršenja zakona i obmanjivanje građana u interesu privatnih investitora.
„Sa druge strane jesmo da se grad razvija u opštem interesu građana, da se razvoj radi po zakonu i prema interesima građana koji finansiraju javna preduzeća“, piše u saopštenju.
Kako podsećaju, prema Ustavu Srbije, građani imaju pravo na zdravu životnu sredinu, blagovremeno i potpuno obaveštavanje o njenom stanju.
„Svako, a posebno Republika Srbija i autonomna pokrajina, odgovorni su za zaštitu životne sredine. Očuvanje ove vodoplavne zone je jedino što trenutno ne košta egzistencionalno ugrožene građane, gradski, pokrajinski i republički budžet“, dodaje se u saopštenju.
KOJI SU ARGUMENTI AKTIVISTA?
Aktivisti su još jednom ponavili i svoje argumente i stavove, zbog čega i protestuju protiv projekata koji, kako naglašavaju ugrožava životnu sredinu:
1. Infrastruktura koja prati plan izgradnje mosta prema Planu detaljne regulacije iz 2021. godine (ukomponovana u novi Generalni urbanistički plan grada Novog Sada iz 2022. ) nije obilaznica jer prolazi kroz Novi Sad, a ne oko njega. Vijaduktom u dužini od 1387 metara, koji prethodi mostu, degradiraće se kvalitet južne deonice Bulevara Evrope i drastično povećati cenu „mosta“.
2. Javnosti nije prikazan arhitektonski projekat mosta i kompleksne prateće putne infrastrukture, a sa time u vezi ne postoji građevinska dozvola koja bi omogućila početak bilo kakvih radova na terenu. Javnost takođe ne zna koliko će koštati ovaj projekat, iako se o tome više puta „licitiralo“ u javnosti.
3. Urbanizacija brodogradilišta na Ribarskom ostrvu i pretvaranje u stanogradnju je do 2035. godine protivna Prostornom planu Srbije iz 2021. godine koji na tom mestu predviđa brodogradilište. Kršenje Prostornog plana je ozbiljan prekršaj prema državi, a taj problem nisu izazvali aktivisti već neusklađenost državnih organa.
4. Grad koji nema novca da građanima obezbedi grejanje i najavljuje restrikcije struje, nema luksuz da gradi most koji ne rešava problem saobraćaja u Novom Sadu i koji nije funkcionalna obilaznica, dok se istovremeno jedna obilaznica već gradi preko Dunava nizvodno od grada. Taj drugi most, u Petrovaradinu, već spaja autoput sa Fruškogorskim koridorom koji je daleko prioritetniji, još kompleksniji i skuplji od ovog u produžetku Bulevara Evrope.
5. Strateška procena uticaja na životnu sredinu za plan generalne regulacije mosta i prateće infrastrukture nije urađena, nije urađena ni za projekat mosta, što je obaveza po zakonu.
6. Dunavac i Šodroš su besplatna i prirodna odbrana Novog Sada od poplava. U svetlu velike nadolazeće ekonomske krize, velikog rata u istočnoj Evropi i klimatskih promena, nedopustivo je ovakvo bespotrebno rasipanje novca građana i zaduživanje za komplikovan građevinski poduhvat i pomeranje nasipa, kako bi se džepovi prebogatih investitora još više napunili, a građani oterali u još veću prezaduženost.
7. Biro Bernske konvencije otvorio je prijavu u vezi sa ugrožavanjem Dunavca i Šodroša potencijalnom izgradnjom mosta podnetu od strane NVO „Svet i Dunav“. Doneta je odluka da se do marta 2023. godine dostave dodatni podaci u vezi sa ugrožavanjem priobalja Dunava u Novom Sadu. To podrazumeva da do tada ne bi smelo da bude radova na ovom projektu. Bernska konvencija je ratifikovana u Srbiji kao zakonski akt.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Srpske vlasti su preko amandmana na budžet za ovu godinu uspele da izdvoje 1,4 milijarde evra za Naftnu industriju Srbije, a izdvajanja za gas koja tek čekaju Srbiju biće dodatni udarac fiskalnoj politici. U...

Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) saopštila je da je ove godine dostigla značajnu prekretnicu u Srbiji, uloživši više od 10 milijardi evra u zemlju od 2001. godine kroz skoro 400 projekata.U Beogr...

Više od 78 odsto vozača u Srbiji smatra da bi u slučaju značajnog rasta cena goriva, država trebalo da reaguje smanjenjem akciza, dok 11 odsto njih veruje da bi trebalo povećati subvencije za kupovinu elektr...

Sindikat pančevačke Rafinerije zatražio je obraćanje generalnog direktora NIS-a, a upitao je i kadrovsku službu ima li strategiju u vezi sa statusom zaposlenih. Kako saznajemo, zaposleni traže informacije u ...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE