Meta hakera mogu da budu svi korisnici interneta, pa su sve mere sajber zaštite dobrodošle, kažu učesnici panela „Bezbedan sajt – bezbednija e-trgovina“, koji je organizovala Fondacija Registar nacionalnog internet domena Srbije (RNIDS). Stručnjaci podsećaju da sa rastom elektronske trgovine rastu i pretnje za bezbednost korisnika interneta.
„Svako ko ima sajt, prezentacioni ili e-prodavnicu, mora da ih zaštiti. Firma treba da misli o šteti koja može da nastane, o poslovnoj reputaciji koju može da izgubi, mora da zaštiti klijente. Veličina kompanije nije bitna, kriminalci ne biraju veličinu“, ocenio je Žarko Kecić rukovodilac Sektora IKT servisa RNIDS-a.
U bezbednost je prema njegovim rečima potrebno uložiti onoliko kolika je vrednost onoga što se čuva. Čak i prezentacioni sajt zahteva zaštitu od malvera, krađe podataka, zaštitu baze, ali i zaštitu domena i DNS-a, a dostupne metode za do su tri vrste zaštite nacionalnih domena (.rs/.срб).
Ipak, bezbednost nije prva stvar o kojoj preduzeća misle kada prave sajt, kaže Petar Kordić iz Live škole WordPress i dodaje da klijenti kada naručuju sajtove retko ili gotovo nikad ne pominju njegovu bezbednost i održavanje.
„Često me pozovu da se pozabavim sajtovima koji su napravljeni, a po nekoliko godina nisu održavani, od neaužurirane teme, do neažuriranih plaginova. Dešavalo se da neki podaci ne mogu da se povrate, ponekad čak ni baza ne može da se spase,“ upozorava Kordić.
Voditeljka TV Pink ostala bez angažmana za motivacione govore nakon pisanja Nove ekonomije
Stručnjak za sajber bezbednost: Nema kompjuterske opreme koja nije hakovanaNikola Radojčić iz kompanije Dechko Tzar/Braća burazeri kaže da su preduzetnici opterećeni dnevnim poslovanjem. U prodavnici brenda čiji je suvlasnik još nema onlajn plaćanje, pa ima jednu brigu manje o transakcijama.
Stručnjak za elektronska plaćanja i e-trgovinu, Aleksandar Birovljev, naglasio je da preduzeća ne treba da se plaše plaćanja onlajn karticama jer se danas u tim procesima upotrebljava takozvani payment link/payment gateway sistem, kao i 3D secure zaštita koja pruža dodatnu potvrdu i proveru da karticu koristi njen vlasnik.
On kaže da firme o svojim sajtovima treba da razmišljaju u skladu izrekom „Niko nije toliko bogat da kupuje jeftine stvari“, bilo da je reč o platformi, hostingu ili SSL sertifikatima. Birovljev upozorava da virtuelna prodavncia mora da se zaštiti isto kao ona iz realnog sveta na koju se stavlja katanac ili rešetka na ulaz.
Kako da bezbedno kupujete preko interneta?
Nema prava na internetu bez predstavnika tehnoloških kompanija