Vlada Srbije vodi intenzivne pregovore sa čelnicima jedne velike japanske automobilske kompanije o izgradnji njene fabrike u našoj zemlji, piše portal Demostat, pozivajući se na neimenovane izvore. Investitoru koji bi gradio fabriku električnih automobila navodno se nude u Inđiji, kao i na još nekoliko lokacija.
Podsećanja radi, predsednik Srbije Aleksandar Vučić izjavio je krajem aprila da Srbija pregovara sa dva „fantastična proizvođača automobila“. Nakon toga, u medijima se spekulisalo da je jedan od njih nemački Folksvagen.
Kako su pisali mediji, nadležni u Inđiji već pripremaju 800 hektara zemljišta koje je namenjeno kompaniji iz automobilske industrije. Na sednici Skupštine opštine Inđija, održanoj 11. aprila, trebalo je da se glasa o izmeni i dopuni Prostornog plana opštine ali je taj predlog povučen na zahtev predlagača.
Predsednik opštine Inđija Vladimir Gak obrazložio je da je do povlačenja predloga došlo zbog zahteva potencijalnog investitora da u Prostorni plan budu unete detaljne informacije.
PROIZVODNJA ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA I DALJE NAJSKUPLJA U EVROPIKako se navodi, prema onome što je navedeno u pismu o namerama, potencijalni investitor bi trebalo da uloži milijardu evra i zbog toga će, kako pišu mediji, poljoprivredno zemljište u toj opštini biti prevedeno u građevinsko.
Ranije se nagađano da je potencijalni investitor u Inđiji, Folksfagen ali je Politika prenela kako ta nemačka kompanija nije zainteresovana da izgradi svoju fabriku u Inđiji.
Kako navodi izvor Demostata, pregovori sa velikom japanskom automobilskom kompanijom i potencijalna investicija uveliko zavise od toga da li će se litijum eksploatisati u našoj zemlji ali i od spoljnopolitičke orijentacije Vlade Srbije u narednom periodu.
FIJATU 48 MILIONA EVRA ZA PROIZVODNJU ELEKTRIČNIH AUTOMOBILAOno što automobilske kompanije motiviše za otvaranje fabrike za proizvodnju električnih vozila u određenoj zemlji je dostupnost sirovinske baze za baterije ali i subvencije, poput onih koje dobija italijanski Fijat u Kragujevcu, objašnjava sagovornik Demostata.
Prema njegovim rečima, u slučaju da u Srbiji ipak dođe do eksploatacije litijuma, bez obzira što je u ovom trenutku sa britansko-australijskom kompanijom Rio Tinto u potpunosti prekinuta saradnja na tom planu, Vlada će prednost u nabavci te sirovine dati onima koji su spremni da investiraju u pogone za preradu.
Kako se dodaje, nije cilj da litijum iz Srbije odlazi kao sirovina već kao proizvod, kao što je baterija za električni automobil ili vozilo. Sagovornik Demostata dodaje da ne treba zaboraviti ni zainteresovanost geopolitičkih konkurenata zemlja zapada, kao i Kine, za otvaranje proizvodnih pogona u Srbiji.
KRAJ PROIZVODNJE FIJATA 500L U KRAGUJEVCUEkonomski analitičar Branko Pavlović naglašava da otvaranje fabrike nekog velikog auomobilskog proizvođača isključivo zavisi od njegovih generalnih planova i tendencija za širenje poslovanja.
„Veoma je teško procenjivati kakvi su planovi velikih japanskih automobilskih kompanija ali ono što se može reći je to da su takvi giganti spremni da dođu na ove prostore pod uslovom da su se definitivno odlučili na poslovni proboj na tlu Evrope. U tom slučaju Srbija kao lokacija može da dođe u razmatranje“, ocenjuje Pavlović.
BMW: ELEKTRIČNIM AUTOMOBILIMA JE DOVOLJAN DOMET OD 600 KILOMETARAKako dodaje, jedna od prednosti koju naša zemlja ima, kada je reč o takvim investicijama, je dobra saobraćajna mreža.
„Treba naglasiti da je za automobilsku kompaniju ipak znatno značanija stvar postojanje fabrike za proizvodnju baterija. Međutim, i ta svar se može rešiti bez postojanja takvog postrojenja u zemlji u kojoj je otvorila proizvodni pogon, pribavljanjem baterija iz država koje su njihovi veliki proizvođači“, kaže Pavlović.
Kako podseća, baterije se pakuju i tankerima dostavljaju do kupaca, a postojanje rudnika litijuma može da bude određena prednost za odluku o investiciji poput izgradnje fabrike električnih automobila, ali ne previše velika i bitna.
TRKA U PROIZVODNJI ELEKTRIČNIH AUTOMOBILA: ŠTA „FOLKSVAGEN“ UČI OD „TESLE“?Predsednik Privredne komore Srbije Marko Čadež izjavio da bi potvrda najavljene investicije jednog od dva velika automobilska giganta bila najbolja vest.
Demostat dodaje kako je kontaktirao nadležne u toj instituciji koji su istakli da nemaju saznanja sa kojim proizvođačem država pregovara. Sa istim pitanjem redakcija se obratila i Vladi Srbije ali do predaje ovog teksta uredništvu Demostata odgovori nisu dobijeni.
Vlada Srbije je već odredila 48 miliona evra subvencija namenjenih za proizvodnju novog Fijatovog električnog automobila u Kragujevcu.
Desetak dana nakon objavljivanja te vesti, Fijat je saopštio da okončava proizvodnju svog modela 500L u Kragujevcu, kao i da otpušta većinu radnika.