Startapi iz Srbije prikupili su 325 miliona evra investicija tokom 2021. i 2022. godine. Analitičari smatraju da taj podatak ukazuje na zrelost i potencijal startap ekosistema koji u Srbiji trenutno broji preko 600 preduzeća.
Kako je preneo portal IT Industrija, to pokazuju podaci The State of Adria Tech izveštaja koji je objavio slovenački fond, Sillicon Gardens.
Ipak, navodi se da se startap preduzeća iz Srbije u iostraživanjima još nisu poredila sa zemljama iz regiona.
Potpunija slika o razvoju tog oblika preduzetništva kao i o stanju tehnološkog sektora biće poznata kada se obave dodatna istraživanja.
U Srbiji inače ima preko osam aktivnih razvojnih startap centara koji zapošljavaju hiljade ljudi.
METODOLOGIJA ISTRAŽIVANJA O STARTAPIMA
Istraživači su odlučili da startap podvedu pod određenu državu ukoliko je bar jedan od osnivača njen državljanin, a u slučajevima gde osnivači potiču iz više država koje su obuhvaćene izveštajem, gledalo se u kojoj zemlji se nalazi glavni deo tima.
Za raspodelu rundi investiranja korišćena je sledeća skala: Pre-seed (do milion evra), Seed (1–4 miliona), Serija A (4–15 miliona), Serija B (15–40 miliona), Serija C (40–100 miliona), Megaserija (preko 100 miliona evra).
U top pet domaćih kompanija, izveštaj izdvaja HTEC, Tenderly, Tempus Finance, Connect The Dots i Flyaway.
Većina od 24 startapa koji su uzeli investiciju u ovom periodu razvija SaaS proizvod (78,3 odsto), dok su najzastupljenije Fintech, Enterprise software, marketinška i regruterska industrija.
U pogledu investicija, dominiraju VC fondovi (venture fondovi), sa udelom u ukupnom broju investicija od čak 87,5 odsto.
Međutim, u pogledu vrednosti samih investicija, VC fondovi imaju udeo od 52,9 odsto, dok 38,2 odsto pripada privatnom kapitalu.
Oko 82 odsto investicija dolazi iz Sjedinjenih Država, i taj kapital otišao je u 42 odsto startapa, dok je na drugom mestu Evropska unija sa 16 odsto investicija po vrednosti, koje su raspodeljene na 38 odsto startapa.
Domaći startapi planiraju 3.000 novih zaposlenih ove godine
Međutim, kako izveštaj navodi, većina tih investicija zaobilazi Srbiju.
Prema zvaničnom sedištu, startapi se izdvajaju u tri grupe: SAD (25 odsto), U (33 odsto) i Srbija (42 odsto), pri čemu startapi sa sedištem u SAD uzimaju najveći broj investicija (56 odsto), potom oni iz Srbije (28 odsto), i na kraju iz EU (15 odsto).
U poređenju sa ostatkom Adria regiona, slika izgleda drugačije, pa je tako Hrvatska na prvom mestu sa 1.86 milijardi evra raspoređenih na 88 investicija, potom Slovenija sa 1,25 milijardi i 209 investicija, te Srbija, sa 325 miliona evra i 24 investicije.
Većinu rasta regiona predvode takozvani startapi jednorozi, koji su učestvovali sa najvećim brojem investicija i koje izveštaj navodi kao pokretače ekosistema.
Podaci o sakupljenim sredstvima se zasnivaju na rintervjuima, crowdsourcing-u (dobijanju podataka od neodređene skupine ljudi), kao i javno dostupnim informacijama.
Domaći startap LeadDelta prikupio više od 800.000 dolara kapitala