*Tekst je izmenjen u utorak, 5. marta, u 16:20 časova, današnjim odgovorom Agencije za bezbednost saobraćaja. Agencija je pisanim putem pojasnila da će se novi Pravilnik odnositi samo na električne trotinete, ne i na električne bicikle. Naslov i sadržina teksta su izmenjeni kako bi se izbegla dalja zabuna.
Laka električna vozila, žargosnki rečeno električni trotineti, od 5. aprila će moći da se „registruju“, odnosno njihovi vlasnici će od tog datuma moći da od institucija zatraže nalepnicu koja će pokazivati karakteristike vozila. Dva meseca kasnije, od 15. juna, samo laka električna vozila sa važećom „registracijom“ će moći da učestvuju u saobraćaju.
Novo pravilo je objavljeno krajem februara, u Pravilniku o načinu izdavanja, vođenja evidencija, izgledu i načinu postavljanja nalepnice za laka električna vozila.
Svako ko poseduje ovaj električni dvotočkaš moraće da podnese zahtev za izdavanje nalepnice, navodi se u prošlonedelnom Službenom glasniku.
U zahtevu za izdavanje nalepnice treba navesti lične podatke (ime i prezime, JMBG, datum rođenja, mesto rođenja), podatke o prebivalištu (mesto, poštanski broj, ulica i kućni broj, telefon, e-mail), kao i podatke o lakom električnom vozilu (marka, trajna nominalna snaga elektromotora, najveća konstruktivna brzina, masa praznog vozila).
Uz zahtev se mora dostaviti i tehnička dokumentacija za lako električno vozilo, iz koje se može utvrditi marka vozila, trajna nominalna snaga elektromotora, najveća konstruktivna brzina i masa praznog vozila.
Takođe, uz nju je potrebno dostaviti i fotokopiju ili očitanu ličnu kartu, popunjenu i potpisanu izjavu na posebnom obrascu, ali i dokaz o uplaćenoj naknadi na ime izdavanja nalepnice za laka električna vozila.
Na pitanje Nove ekonomije koliko će koštati ovaj postupak, iz Agencije za bezbednost saobraćaja do objavljivanja ovog teksta nismo dobili odgovor.
U pravilniku se navodi da, ukoliko se iz dostavljene dokumentacije ne mogu utvrditi karakteristike vozila, onda se mora obaviti ispitivanje lakog električnog vozila, kako bi se utvrdile njegove karakteristike uz naknadu za ispitivanje, o trošku podnosioca zahteva.
U Pravilniku nije precizirano ko je ovlašćen da obavlja ova ispitivanja.
Prilikom obrade zahteva, na tehničkoj dokumentaciji, koja je sastavni deo obavezne dokumentacije, upisuje se serijski broj nalepnice, datum izdavanja, potpis lica koje izdaje nalepnicu, dok će se dijagonalno preko prednje strane stavljati pečat sa oznakom „IZDATA NALEPNICAˮ.
U slučaju oštećenja ili uništenja nalepnice, po zahtevu se može izdati nova.
Kako će izgledati nalepnica?
Izdata nalepnica će biti pravougaonog oblika, višeslojne strukture, vidljiva u dnevnim i noćnim uslovima, samouništavajuća pri pokušaju uklanjanja, dimenzija 36×60 milimetara, punometalizirana, sivosrebrne boje, sa integrisanim difrakcionim optički promenljivim elementom, koji sadrži višestruke nivoe zaštite od pokušaja krivotvorenja.
U gornjem delu nalepnice nalaziće se logo Agencije za bezbednost saobraćaja, a u središnjem delu, oznaka za lako električno vozilo LEV, na ćirilici i na latinici, ispod nje brojčane vrednosti bez decimala u obliku: trajna nominalna snaga elektromotora (W), najveća konstruktivna brzina (km/h), masa praznog vozila (kg), jedna ispod druge.
U donjem delu nalepnice stajaće oznaka „ABS” i sedmocifreni serijski broj, bočno orijentisan. Sastavni deo nalepnice je kontrolni odsečak, sa oznakom „ABS” i serijskim brojem, koji se odvaja od nje tokom procesa izdavanja nalepnice.
Nalepnica treba da se postavi na lako uočljivo mesto, u gornjem delu nepomičnog stuba upravljača vozila, u zavisnosti od konstrukcije upravljača, a nakon što se postavi nalepnica, ona će biti i fotografisana kao i mesto na kojem je postavljena.
Prijem i obrada zahteva, izdavanje i postavljanje nalepnice vrši se na mestima koja Agencija za bezbednost saobraćaja utvrđuje na svom zvaničnom internet sajtu www.abs.gov.rs, po stupanju na snagu ovog pravilnika.
Krajem jula prošle godine, Vlada Srbije je usvojila Izmene i dopune Zakona o bezbednosti saobraćaja, u kojima se po prvi put pominju i odredbe koje se tiču lakih električnih vozila.
Zakonom je propisano da vozači, pored nalepnice na vozilu, treba da nose prsluk i kacigu, ne smeju imati slušalice u ušima dok voze, prevoziti druge, a za kretanje treba da koriste biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku ili pak kolovoz dodatno propisanim merama o čemu je Nova ekonomija već pisala.
NAKNADNI ODGOVOR AGENCIJE ZA BEZBEDNOST SAOBRAĆAJA
Poslednjim izmenama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima uvedena je definicija LAKOG ELEKTRIČNOG VOZILA koje predstavlja motorno vozilo sa najmanje dva točka, sa mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija trajna nominalna snaga elektromotora nije veća od 0,6 kW (kilovata), čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 25 km/h (kilometara na čas) i čija masa praznog vozila ne prelazi 35 kg (kilograma).
Žargonski rečeno trotineti su ovim izmenama prepoznati u našem zakonodavstvu i samo trotineti koji ispunjavaju navedene uslove moći će da se koriste na propisan način u saobraćaju i to samo kada poseduju odgovarajuću propisanu nalepnicu.
Važno je napomenuti da se pod terminom „laka električna vozila“ podrazumevaju isključivo trotineti sa po jednim točkom napred i nazad, bez mesta za sedenje i sa navedenim karakteristikama snage, mase i brzine dok se ne podrazumevaju bilo kakvi monocikli, bicikli, mopedi, samobalansirajuća sredstva, skejtovi i sl.
Na osnovu odredaba gore pomenutih izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, 1. marta 2024. godine donesen je Pravilnik o načinu izdavanja, vođenja evidencija, izgledu i načinu postavljanja nalepnice za laka električna vozila koji je objavljen u Službenom glasniku RS broj 16/24.
Prema odredbama navedenog Pravilnika stupanje na snagu je 8 dana od dana objavljivanja u Službenom glasniku RS, njegova primena počinje 5. aprila 2024. godine, a nakon 15. juna 2024. godine, u saobraćaju na putu mogu učestvovati samo laka električna vozila na kojima je postavljena nalepnica u skladu sa odredbama ovog Pravilnika.
Bicikli ne spadaju u laka električna vozila. Zakon definiše LEV kao „motorno vozilo sa najmanje dva točka, sa mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija trajna nominalna snaga elektromotora nije veća od 0,6 kW, čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 25 km/h i čija masa praznog vozila ne prelazi 35 kg“
Bicikli imaju mesto za sedenje.
Ajmo , „narode na dva tocka“,na struju,ili bez nje,da se dogovorimo,pa jednog ,lepog,radnog dana,vozimo po novim propisima,recimo,ulicom Kneza Milosa,ili Kralja Milana.propasce propisi za jedno jutro ili popodne.
Ovo je najobičnija budalaština izmišljena ,kao i većina drugih, da bi državni organi od građana „otimali“ novac za izmišljene takse, nalepnice, kazne i sl.👎
Šlem i prsluk štite vozača, naljepnica je dokaz da si registrovan kao vlasnik tog “ vozila“ i da u slučaju neke saobraćajke oštećeni može od tebe tražiti naplatu štete.
U suštini i treba te mopede registovati, mada bih ja pre uveo dozvolu za voznju elektricnih skutera, jer je kao i motor, a desava se da vidim decu na njima, tako da bih pre to regulisao. Krece se kao motor i ukoliko nema neko ko ga vozi predznanje moze da napravi problem, pogotovo sto kod nas nema biciklistickih traka gde se oni zasebno mogu kretati, vec voze po putu.
Sve to treba poregistrovati kada bahati roditelji kupuju djeci od 10 godina koja se voze po ulicama i učestvuju u saobraćaju. Treba nekom da podleti pod auto i šta onda. Druga stvar šetajte ljudi, zdravije je…
Da dodam, čl. 7 tačka 31)a Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, lako el. vozilo nema mesto za sedenje, te el. bicikli nisu u ovoj kategoriji. Fabrički el. bicikli se po bezbednosti ne razlikuju od klasičnih, čak su i malo sporiji, te zaista nema potrebe za registracijom
Ministarstvo poljoprivrede usvojilo je žalbe i ukinulo rešenja o pasivizaciji seoskih domaćinstava Predraga Veljkovića, Zlatka Kokanovića i Đoke Ćurčića, a predmeti su vraćeni prvostepenom organu na ponovni ...
Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić najavio je da će javni prevoz u Beogradu od 1. januara 2025. godine biti besplatan za sve, prenosi N1.„Od 1. januara 2025. godine sav javni prevoz u Beogradu biće ...
Japanski proizvođači automobila Nisan i Honda potvrdili su danas da razmatraju mogućnosti bliske saradnje, ali su demantovali da ti pregovori uključuju i spajanje u jedinstvenu kompaniju.Ranije danas nei...
Regulatorni institut za obnovljivu energiju i životnu sredinu (RERI) podneo je inicijativu za ocenu ustavnosti i zakonitosti odluke kojom su zgrade Generalštaba i Ministarstva odbrane u Beogradu izgubile sta...
NOVA EKONOMIJA
prtplatite se za čitanje premium sadržaja
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rsInforamcije koje imaju dodatnu vrednost
Koristimo kolačiće kako bismo osigurali da vam pružimo najbolje iskustvo na našoj veb stranici. Ako nastavite da koristite ovaj sajt, pretpostavićemo da ste saglasni sa tim.Ok
Bicikli ne spadaju u laka električna vozila. Zakon definiše LEV kao „motorno vozilo sa najmanje dva točka, sa mehaničkim upravljačem, bez mesta za sedenje, čija trajna nominalna snaga elektromotora nije veća od 0,6 kW, čija najveća konstruktivna brzina ne prelazi 25 km/h i čija masa praznog vozila ne prelazi 35 kg“
Bicikli imaju mesto za sedenje.
Ajmo , „narode na dva tocka“,na struju,ili bez nje,da se dogovorimo,pa jednog ,lepog,radnog dana,vozimo po novim propisima,recimo,ulicom Kneza Milosa,ili Kralja Milana.propasce propisi za jedno jutro ili popodne.
Hvala za ovu informaciju. Taman sam se zabrinuo da moram bajk registrovati, a da ga uopste ne vozim po gradu, samo u prirodi.
Pecenjara jedini siguran posao u Srbiji. Sta zna gedzo sta je trotinet…
Registruje se u Nemackoj.Pozz.
Ovo je najobičnija budalaština izmišljena ,kao i većina drugih, da bi državni organi od građana „otimali“ novac za izmišljene takse, nalepnice, kazne i sl.👎
Šlem i prsluk štite vozača, naljepnica je dokaz da si registrovan kao vlasnik tog “ vozila“ i da u slučaju neke saobraćajke oštećeni može od tebe tražiti naplatu štete.
Većih lopova nisam video.
Pranje para nigde u svetu i Eu se ne registruju
U suštini i treba te mopede registovati, mada bih ja pre uveo dozvolu za voznju elektricnih skutera, jer je kao i motor, a desava se da vidim decu na njima, tako da bih pre to regulisao. Krece se kao motor i ukoliko nema neko ko ga vozi predznanje moze da napravi problem, pogotovo sto kod nas nema biciklistickih traka gde se oni zasebno mogu kretati, vec voze po putu.
Sve to treba poregistrovati kada bahati roditelji kupuju djeci od 10 godina koja se voze po ulicama i učestvuju u saobraćaju. Treba nekom da podleti pod auto i šta onda. Druga stvar šetajte ljudi, zdravije je…
Hoće se bicikli i trotineti oduzimati stranim turistima? Recimo na Dunavskoj ruti pola vozi e-bicikle. Nisu registrovani sigurno?
Da dodam, čl. 7 tačka 31)a Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, lako el. vozilo nema mesto za sedenje, te el. bicikli nisu u ovoj kategoriji. Fabrički el. bicikli se po bezbednosti ne razlikuju od klasičnih, čak su i malo sporiji, te zaista nema potrebe za registracijom
Neka mi duvaju frulu!