
Koliko će nas koštati gas?
Srpske vlasti su preko amandmana na budžet za ovu godinu uspele da izdvoje 1,4 milijarde evra za Naftnu industriju Srbije, a izdvajanja za gas koja tek čekaju Srbiju biće dodatni udarac fiskalnoj politici. U...

HBIS Group, vlasnik Železare Smederevo, u vrhu po profitu
Evropska komisija predložila je novo smanjenje kvota, ali i povećanje carina na uvoz čelika iz država koje nisu članice Evropske unije. Ovo bi moglo značajno da pogodi Železaru u Smederevu, pogotovo imajući u vidu da su i prethodne, slične mere, već uticale na pad proizvodnje.
Potpredsednik Evropske komisije Stefan Sežurne objavio je nedavno da EK pre svega, planira da prepolovi kvote za uvoz čelika. Ukoliko uvoz premaši te kvote, cariniće se dvostruko. U tom slučaju će carine biti uvećane sa 25 na čak 50 odsto.
Kvote će biti smanjene sa 820.000 na 410.000 tona – dakle upola.
Sežurne je rekao da EU ovu meru donosi kako bi “spasila svoju industriju čelika i zaštitila svoje proizvođače od rastuće kineske konkurencije”.
Ove mere mogle bi drastično da utiču na smederevsku Železaru, koja je inače u vlasništvu kineske kompanije New-Silkroad Holding.
Pomoćnik direktora Sektora za strateške analize, usluge i internacionalizaciju Privredne komore Srbije Bojan Stanić kaže za Novu ekonomiju da je očekivano da će nove mere imati negativan efekat, pogotovo kada se u obzir uzme da je Železara doživela pad proizvodnje i kada su prvi put uvedene kvote EU.
“Sada su planirane nove kvote, pa carina od 100 odsto na njih, dakle to će svakako da ima loš efekat. Pitanje je i dokle će kineski HBIC biti zainteresovan da finansira svoju ćerku firmu u Srbiji, koja je gubitaš”, kaže Stanić.
Upitan da li smederevska Železara može da nađe alternativna tržišta, Stanić kaže – teško.
“Oko 90 odsto izvoza Železare je prošle godine išlo u EU i region. Kada se to uzme u obzir, teško da tržište EU može da se zameni nekim drugim tržištem. Takođe, Železara je ovde i pravljena da bi bila blizu EU, kako bi se olakšao izvoz. Situacija nije dobra”, kaže Stanić.
Iako je ovo samo predlog, o kome države članice tek treba da glasaju, Stanić kaže da će država pregovarati o novim merama.
“Iz ovih mera su izuzete zemlje koje nisu članice EU, ali koje su članice evropskog ekonomskog prostora, poput Norveške, Islanda ili Švajcarske, ali mi kao država kandidat nismo. Mi kao kandidat za članstvo, ali i kao potpisnici Sporazuma o slobodnoj trgovini sa EU, imamo prostora za pregovore. Carine su tu, pa ako se pređe kvota, one će se platiti, ali ovoliko smanjene kvote, prepolovljene, mogu da ukroze konkurentnost Železare na evropskom tržištu”, zaključuje Stanić.
S druge strane, profesor Ekonomskog fakulteta Ljubodrag Savić smatra da posledice uvođenja carina i smanjenja kvota za Srbiju neće biti toliko značajne.
“Nismo mi ti koji sada imaju problem, to su Kinezi, jer su oni vlasnici Železare. Ovo, dakle, nije neka mera kojom EU hoće da našteti Srbiji, već je to isključivo obračun sa Kinom. Ja svakako ne očekujem dramatične posledice. Proizvodnja čelika na svetskom nivou je oko dve milijarde tone godišnje, od čega je oko polovina, dakle oko milijarda, kineska proizvodnja. U Smederevu se proizvodi oko milion tona, to je jedan promil. Proizvodnja je tamo u padu, ne rade svi pogoni. A od tih milion tona, polovina je za domaće tržište, dakle tek pola miliona tona se izvozi. Ludo je vreme, sada se svi, počevši od Trampa, obračunavaju na neekonomske načine”, kaže Savić.
Kako Savić objašnjava za Novu ekonomiju, carine jesu legitiman namet, ali je američki predsednik Donald Tramp počeo da uvodi carine koje idu i do 100 odsto, što prema njegovim rečima ne može da ima ekonomsku opravdanost.
“Zabrinutost kod mene postoji za oko 5.000 radnika koliko ih je zaposleno u Železari”, zaključuje Savić.
Predlog EK, pre nego što stupi na snagu, treba da potvrdi svih 27 država članica, kao i Evropski parlament. Ukoliko se izglasaju, mere će stupiti na snagu 1. jula 2026. godine. Tog dana, zapravo, ističu prve kvote i carine na čelik koje je 2019. uvela EU.
Samo godinu dana ranije, Železara koja je od 2016. u kineskom vlasništvu, ostvarila je rekordni profit. Međutim, od uvođenja kvota, krenuo je pad proizvodnje. Sa izuzetkom 2021. godine, otkako je EU uvela kvote, smederevska Železara poslovala je u minusu.
Preuzimanje delova teksta je dozvoljeno, ali uz obavezno navođenje izvora i uz postavljanje linka ka izvornom tekstu na novaekonomija.rs

Srpske vlasti su preko amandmana na budžet za ovu godinu uspele da izdvoje 1,4 milijarde evra za Naftnu industriju Srbije, a izdvajanja za gas koja tek čekaju Srbiju biće dodatni udarac fiskalnoj politici. U...

Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) saopštila je da je ove godine dostigla značajnu prekretnicu u Srbiji, uloživši više od 10 milijardi evra u zemlju od 2001. godine kroz skoro 400 projekata.U Beogr...

Više od 78 odsto vozača u Srbiji smatra da bi u slučaju značajnog rasta cena goriva, država trebalo da reaguje smanjenjem akciza, dok 11 odsto njih veruje da bi trebalo povećati subvencije za kupovinu elektr...

Sindikat pančevačke Rafinerije zatražio je obraćanje generalnog direktora NIS-a, a upitao je i kadrovsku službu ima li strategiju u vezi sa statusom zaposlenih. Kako saznajemo, zaposleni traže informacije u ...
PREMIUM sadržaji na platformi NovaEkonomija.rs Inforamcije koje imaju dodatnu vrednost
POGLEDAJ SVE