Gradonačelnik Beograda Aleksandar Šapić krije da glavni grad dobavljačima duguje osam milijardi dinara, izjavio je danas direktor Centra za lokalnu samoupravu (CLS) Nikola Jovanović. On je na konferenciji za novinare rekao i da je na tenderu za izbor novog privatnog partnera u javnom prevozu pobedio konzorcijum oko „Bg Bus Prevoza“, čiji autobusi bi trebalo da dobiju 84 linije. Ugovor za ovaj posao vredan 1,34 milijarde evra.
Jovanović je dodao i da bi u reformu Gradskog saobraćajnog prevoza trebalo uključiti i privatne i međunarodne kvalitetne prevoznike, kao i da „nema ništa protv javno-privatnog partnerstva, ali da bi to trebalo da budu kvalitetni prevoznici kao što je nekada bila Arriva“.
Tenderom koji je, prema njegovim tvrdnjama, „namešten“ – šteti se i drugim privatnim firmama.
„Mnogima od tih privatnika da bi ušli u ‘C&LC konzorcijum’ je tražena izvesna novčana naknada, o čemu su obavešteni mnogi akteri u gradu, a mnogi dobri privatni prevoznici nisu mogli da uđu u konzorcijum iako su bili spremni na razne kompromise – upravo zato što su ovi najgori uzeli najveći deo kolača od 84 linije i skoro 1,4 milijarde evra“, kazao je Jovanović.
Dodao je da je, kada se pogleda statistika izlazaka autobusa na ulice, manje izlazaka kineskih i turskih autobusa koji su novi, nego Solarisa koji su kupljeni pre više od deset godina.
Problem sa novim autousima jeste održavanje, rezervni delovi, kapaciteti sa vozačima, ali i garaže u kojima se parkiraju autobusi.
Jovanović je rekao da je da se za vrednost tendera koji je dobio konzocijum firmi „Bg Bus Prevoz“, znalo još pre mesec dana i da se ne zna po kom osnovu je ovakav konzorcijum dobio posao.
Dodao je da su izabrani prevoznici radili „jako loše“ kroz dosadašnje javno-privatno partnerstvo, pošto je ista firma bila zadužena i za liniju 511.
„Ovaj prevoznik se proslavio i brojnim drugim incidentima, paljenjima autobusa, drugim situacijama gde su bili direktno ugroženi životi putnika u autobusu“, kazao je on i pozvao Tužilaštvo da preispita ovaj slučaj.
Predsednik sindikata Centar Ivan Banković rekao je na konferenciji da je gradonačelnik „naterao privatne prevoznike da kupe nove autobuse“.
„To je tačno. Privatnici su ih kupili, ali su privatni prevoznici u takvom stanju da nemaju novac za pneumatike, održavanje i servisiranje vozila. To što ćemo dobiti nove autobuse koji neće biti servisirani i održavani adekvatno, nećemo odobiti ništa bezbedniji javni prevoz nego samo možemo da očekujemo da će se nastaviti niz nezgoda kao one koje su se dešavale u poslednjih nekoliko nedelja“, rekao je Banković.
Dodao je da ugovorom, osim novh vozila, privantici nemaju nikakvu obavezu u dalje ulaganje.
„Nemaju obavezu da ulože u kvalitet prevoza, veće stanadrde, da njihove garaže ne budu livade sa montažnim šupama, dakle sve ono što GSP ima, a GSP očigledno ne valja ovoj gradskoj vlasti i Šapiću, to privatni prevoznici neće imati“, rekao je Banković.
Podsetio je da vozači rade od 12 do 15 sati dnevno kod privatnih prevoznika, kao i da Grad Beograd i Sekretarijat „ne osećaju nikakvu odgovornost prema građanima“, kao i da nisu kontorlisali u poslednjih godinu dana prevoznike – niti ih sankcionisali.
Podsećamo, BIRN je jutros objavio da je konzorcijum koji vode kompanije „Bg Bus Prevoz“ i C&LC Group, čiji su vlasnici povezani sa Zvonkom Veselinovićem, jedini je ponuđač na tenderu za izbor novog privatnog partnera u javnom prevozu Beograda.
U ovom konzorcijumu, najveći broj autobusa ima kompanija C&LC Group, koja trenutno saobraća na liniji 511, od Sremčice do „Beograda na vodi“.
C&LC je do sada na beogradskim ulicama imao 31 autobus, a ukoliko Grad sklopi posao sa novim konzorcijumom, firma C&LC Group će postati privatni prevoznik sa gotovo najviše autobusa na ulicama srpske prestonice – 70 vozila.
Prvobitni rok za prijave je bio 26. avgust, ali je na zahtev privatnih prevoznika produžen do 5. septembra.
Odluku o izboru novog privatnog partnera donosi Sekretarijat za javni prevoz, a ugovor bi Grad i privatni partner trebalo da potpišu pošto Skupština Grada Beograda da saglasnost na konačni nacrt ugovora.
Osnovni uslov za učešće na novom tenderu bio je da prevoznik koji konkuriše raspolaže sa 497 autobusa, od kojih je oko 200 potpuno novo.
U međuvremenu, potpredsednica Stranke slobode i pravde (SSP) Ana Gođevac je danas ocenila da „tužilaštvo treba da obustavi (ovaj) tender“ jer se njime „nastavlja pljačka Beograda“.
„Kao što smo najavili, jedina ponuda za posao od preko 1,2 milijardi evra za privatne prevoznike, koja je danas pristigla, je od konzorcijuma ‘Bg Bus Prevoz’, koji se dovodi u vezu sa Zvonkom Veselinovićem“, navela je Gođevac, a prenela agencija Beta.
Po njenim rečima, od ukupno 135 gradskih linija, GSP će zadržati samo 25 ako se tender nastavi i to one koje su manje profitabilne, dok privatnici preuzimaju najunosnije rute.