Da li ste ikad čuli da čitaoci finansiraju 90 odsto budžeta nekog medija, u kom umesto menadžera za marketing ili prodaju rade osobe zadužene za interakciju sa publikom?
Ovo je poslovni model o kom je Nova ekonomija razgovarala sa Arneom van der Valom, suosnivačem holandskog sajta Follow the Money („Prati trag novca“, www.ftm.nl), poznatog po istraživačkom novinarstvu.
Van der Val je nedavno boravio u Beogradu i govorio na konferenciji Media Talks, održanoj u okviru USAID-ovog Projekta jačanja okruženja za održivost medija u junu.
On je za Novu ekonomiju izjavio da čitaoci FTM pomažu tom portalu da dođe do informacija, uključeni su u izbor tema, dobijaju „nagrade“ za svoje angažovanje i, naravno, finansiraju rad sajta kroz pretplatu i donacije.
„Nemamo reklame na sajtu, naše jedine ’reklame’ su naši članci, to je sav naš marketing“, kaže van der Val, i dodaje da je broj pretplatnika porastao sa oko dve hiljade u 2016. godini na skoro 13.000.
Van der Val je bio urednik više časopisa koji su se bavili ekonomskim temama i istraživačkim novinarstvom, ali nakon finansijske krize 2008, koja je teško pogodila mejnstrim medije, okrenuo se internetu.
Bio je jedan od osnivača sajta Follow the Money 2010. godine, a 2016. uveli su sistem pretplate.
Pretplatnici mogu plaćati osam evra mesečno, 80 evra na godinu dana ili 150 evra na dve godine. U suprotnom, imaju mogućnost da besplatno pristupaju sajtu na mesec dana.
Na samom početku, broj pretplatnika (koje van der Val naziva „članovima“) je stagnirao zato što na FTM nisu dobro razumeli kako treba komunicirati sa publikom.
„Pravili smo greške, bili smo amateri na tom polju, naivno smo mislili da će neko postati ’član’ prosto ako im se sviđamo“, kaže on i dodaje:
„U onlajn izdavaštvu moraš neprestano da zavodiš ljude da postanu pretplatnici, a ono što smo primetili je da ako imaš interakciju sa ljudima oni više čitaju i povećava se šansa da će doći i ostati (na sajtu)“.
PROČITAJTE JOŠ:
SAZNAJEMO: Televiziji biznismena bliskog SNS-u milioni iz lokalnog budžeta
Izdavaču Informera tri miliona za reklamiranje od Državne lutrije
FTM je ponekad promovisao istraživanja na Fejsbuku, ali van der Val kaže da rezultat nije bio dobar: čitaoci bi došli na sajt, pročitali jedan besplatan članak i otišli dalje.
Stoga je FTM razvio više načina da se publika interaktivno uključi u rad sajta, oslanjajući se na tzv. „gejmifikaciju“, odnosno primenu pojedinih zabavnih elemenata koji se koriste u video igrama.
Na primer, kada neko postavi koristan komentar na sajtu, njegov profil bude označen malom značkom, i što više dobrih informacija daje to će drugi „članovi“ jasnije videti da je pouzdan i kompetentan izvor.
Od prošle godine, prema njegovim rečima, uveli su sistem po kom pretplatnici nominuju teme za izveštavanje i potom glasanjem sami biraju o kojoj će FTM pisati.
Njihovi čitaoci obraćaju im se i preko društvenih mreža, pišu im mejlove i dostavljaju savete za istraživanja.
„Ponekad samo nađemo plastičnu kesu sa dokumentima pred vratima naše kancelarije“, kaže van der Val.
Follow the Money je istraživao različite teme, kao što su uticaj energetskog giganta Šel na Vladu Holandije i poslovne prakse banaka u toj zemlji.
Dan nakon konferencije Media Talks 25. juna, FTM je objavio istraživanje o tome kako su se pojedine holandske kompanije koje pružaju zdravstvenu negu u kućama naglo obogatile za kratko vreme.
Svojim pretplatnicima FTM omogućava i da prate individualne autore, ako im je naročito interesantan rad nekog od njih, a pokrenuli su i popularan podkast.
Imaju dva urednika za društvene mreže i jednog urednika za interakciju sa publikom („engagement“), koji se bave komuniciranjem i izgradnjom odnosa sa čitalaštvom.
Kada je tokom predavanja upitan da li bi, da mora da bira, unajmio osobu za interakciju sa publikom ili osobu zaduženu za marketing ili prodaju, van der Val bez zadrške odgovara: „Za interakciju“.