Javni poštanski operator Post Express je oslobođen plaćanja PDV-a, što predstavlja značajnu konkurentsku prednost u odnosu na druge kurirske službe, navodi se u analizi Komisije za zaštitu konkurencije. Ovaj kuriski servis Pošte bi trebalo da bude oslobođen PDV-a samo kada je u pitanju univerzalna usluga koja je od javnog značaja, ali ne i usluge specifične usluge dostave.
Sadašnja primena Zakona o PDV-u na tržištu ostalih poštanskih usluga ne omogućava jednake uslove svim učesnicima na tržištu, što se suprotno pravilima konkrurencije.
Komisija je zbog toga preporučila Ministarstvu finansija da preispita ovaj zakon i njegovu primenu.
Javni poštanski operator je ovlašćen za pruženje univerzalne poštanske usluge, kao i rezervisane usluge koja mu je poverena Zakonom i na čije cene Vlada daje saglasnost. U ovom slučaju, oslobađanje plaćanja PDV-a je sasvim opravdano, s obzirom na to da se radi o uslugama od opšteg interesa.
Međutim, za ostale poštanske usluge, u kojima se kurirske službe takmiče za potencijalne klijente i gde Post Express kao kurirski servis Pošte Srbije, sklapa ugovore sa različitim poslovnim korisnicima, fiskalni tretman svih poštanskih operatora trebalo bi da bude jednak.
To znači da bi sve ostale poštanske usluge (čije cene ne reguliše Vlada i koje nisu od opšteg interesa) trebalo da budu obuhvaćene sistemom PDV-a.
Komisija se poziva i na Predlog rezolucije Evropskog parlamenta o primeni Direktive o poštanskim uslugama iz 2016. godine i tumačenje Odbora za PDV (VAT Committee) iz kojih se izvodi zaključak da bi javni operator (Pošta) trebalo da plaća PDV za sve specifične usluge koje pruža.
Takođe, i primeri iz regiona ukazuju na istu praksu. Pošte u Hrvatskoj i Crnoj Gori oslobođene su PDV-a samo za javne i univerzalne usluge, dok se ostale poštanske usluge podležu plaćanju PDV-a.
Post Express je u trećem kvartalu 2021. godine koristilo blizu 32.000 pravnih lica koji su koristili ekspres usluge.
To je 55 odsto od ukupnog broja pravnih korisnika kojih je bilo nešto više od 57.300.
Post Express je imao i 29 odsto učešća u ukupnim prihodima.
Ovakvi nalazi mogu da ukažu na to da usluge Post Expressa znatno više koriste mala i srednja preduzeća, kao i da velika preduzeća koja se bave elektronskom trgovinom, usluge Post Expressa pretežno koriste za isporuku dokumenata.
Glavni razlog ovakve podele tržišta je rabatan politika poštanskih operatora.
Rabatna politika Post Express-a sadrži jasne kriterijume za pimenu popusta, dok kod ostalih operatora ne postoje jasni kriterijumi za primenu visine rabata, a čak se o njima nekada dogovora i usmenim putem.
Poštari sanjaju dan kada će se približiti prosečnoj plati
Netransparetna rabatna politika takođe može da ugrozi konkurenciju na tržištu, smatra Komisija.
Zbog toga se preporučuje i RATEL-u da donese podzakonski akt kojim bi se obezbedila transparentnost i neselektivnost cenovne i rabatne politike za sve kurirske službe u Srbiji.
Naime, iako poštanski operater prema zakonu nije u obavezi da objavljuje cenovnik na svom sajtu, već on treba bude istaknut u prostorijama i da se na zahtev dostavi korisniku, Komisija smatra da bi svi operatori treba da omoguće „dostupnost i verodostojnost svih informacija o cenama, vrstama usluga i uslovima pružanja poštanskih usluga“ na svojim sajtovima.