Predloženim izmenama Zakona o vazdušnom saobraćaju operateri leteltica dobijaju mogućnost da izmene raspored radnog vremena članova posade u slučaju nepredviđenih okolnosti, uz ograničenje koje podrazumeva poštovanje propisanog odmora.
Vlada Srbije uputila je predlog izmena u skupštinsku proceduru, a dopune se predlažu u delu Zakona koji reguliše radno vreme člana posade vazduhoplova u komercijalnom letenju (konkretno član 199).
Trenutno u tom članu piše da je operater vazduhoplova dužan da članu posade vazduhoplova u komercijalnom letenju obezbedi odmor u trajanju od:
- najmanje 36 sati neprekidno (uključujući dve lokalne noći i lokalni dan), pri čemu između dva uzastopna odmora ne sme da prođe više od 168 sati,
- najmanje sedam lokalnih dana u kalendarskom mesecu (koji mogu da obuhvate i odmor iz stava 1, odnosno 36 sati neprekidno).
- najmanje 96 lokalnih dana u svakoj kalendarskoj godini (koji mogu da obuhvate odmor i iz stava 2, odnosno ovih sedam lokalnih dana u kalendarskom mesecu).
Predlog je da se nakon rečenice „najmanje 96 lokalnih dana u svakoj kalendarskoj godini“ doda deo koji kaže „a srazmerno vremenu provedenom na radu“.
Time se, kako piše u obrazloženju, precizira da se odmor koji je operater vazduhoplova dužan da obezbedi članu posade vazduhoplova u komercijalnom letenju obezbeđuje srazmerno vremenu provedenom na radu.
Pored toga, predviđa se dodavanje novog stava, kako bi se dala mogućnost operateru vazduhoplova da u slučaju potrebe posla, a usled nastupanja nepredviđenih okolnosti, obavesti članove posade o promeni rasporeda radnog vremena najmanje 12 časova pre početka dužnosti, vodeći računa o poštovanju propisanog odmora pre početka letačke dužnosti.
„U slučaju potrebe posla, a usled nastupanja nepredviđenih okolnosti, operater vazduhoplova je dužan da obavesti članove posade o promeni rasporeda radnog vremena, najmanje 12 časova pre početka dužnosti, vodeći računa o poštovanju propisanog odmora pre početka letačke dužnosti“, glasi novi stav čije se dodavanje predlaže.
Rešenje kako se navodi uzima u obzir posebnosti organizacije radnog vremena kod operatera vazduhoplova, kao poslodavaca, poteškoće u realizaciji reda letenja koje su izazvane nepredviđenim okolnostima na koje operater nema uticaja i koje za posledicu nužno moraju da dovedu do promena u rasporedu radnog vremena.
„Na ovaj način će se, između ostalog, omogućiti avio-prevoziocima da se lakše suoče sa poteškoćama u snabdevanju gorivom na evropskim aerodromima, a što se očekuje u narednom periodu usled rata u Ukrajini“, piše u obrazloženju.
Vučić tvrdi da je Er Srbija u našim rukama, dokaza za to (još) nema
Koji je razlog za izmene zakona?
Tokom prošle letnje sezone domaći avio-prevozioci su se suočili sa poteškoćama u realizaciji reda letenja, koje su bile izazvane nepredviđenim okolnostima van uticaja operatera vazduhoplova (npr. iznenadni tehnički kvarovi vazduhoplova, nagle promene meteo situacije i slično), piše u predlogu zakona.
To je dovelo do otkazivanja i kašnjenja letova i neprijatnosti za putnike i povećanih troškova avio-prevozioca.
„Iz tog razloga bilo je neophodno da se tekst zakona dopuni odredbama kojima se operateru vazduhoplova daje mogućnost hitne izmene rasporeda radnog vremena članova posade vazduhoplova u slučaju nepredviđenih okolnosti, uz ograničenje koje podrazumeva poštovanje propisanog odmora“, piše.
Cilj izmena/dopuna zakona je da se postigne bolja iskorišćenost letačke i kabinske posade domaćih avioprevozilaca, što će u krajnjoj liniji doprineti efikasnijem poslovanju domaćih avio-prevozilaca, smanjenju troškova i pružanju kvalitetnije usluge njihovim putnicima.