Kilometraža na polovnim automobilima često se falsifikuje, a svake godine na hiljade vozača nasedne na prevare i kupi vozilo sa nameštenom kilometražom. Pored visoke cene, takvi automobili često donose i nepredviđene troškove održavanja.
Najčešće štelovani automobil u Srbiji tokom 2024. godine bio je Volkswagen Golf, pokazuje istraživanje kompanije carVertical. Kod ovih automobila, u 9,2 odsto pregledanih modela zabeleženo je sumnjivo manipulisanje čitačem kilometara. Kilometraža je vraćena, u proseku, za čak 56.000 kilometara.
Odmah iza Golfa su Peugeot 508 (7,1 odsto) i Audi A3 (7,1 odsto). Peugeot 508 beleži prosečno smanjenje od 95.000 kilometara, dok je kod modela Audi A3 ta brojka još viša i iznosi u proseku 113.000 kilometara. Ovi veoma traženi modeli često su meta prevara s kilometražom, što se može pripisati njihovoj popularnosti i višoj vrednosti na tržištu polovnih vozila. Kako su ovi automobili traženi i u drugim evropskim zemljama, veliki broj njih je verovatno uvezen u Srbiju, gde im je zatim smanjena kilometraža radi lakše prodaje.
„Nije lako dokazati da je kilometraža nameštena, pa se prevaranti osećaju kao da su iznad zakona. Zato je provera istorije vozila ključna kako bi se izbegli automobili s lažiranom kilometražom. Često se dešava da ni trenutni vlasnik nije svestan da je kilometraža falsifikovana pre nego što je kupio vozilo, što može dovesti do neprijatnog iznenađenja kada to otkrije potencijalni kupac“, objašnjava Matas Buzelis, stručnjak za tržište automobila u kompaniji za podatke o automobilima carVertical.
Briše se i po pola kilometraže
Još neki od modela sa često vraćanom kilometražom su Audi A3 (113.000 km), Škoda Superb (113.000 km) i Audi A6 (106.000 km). Ako oglas navodi da vozilo ima 100.000 pređenih kilometara, stvarna brojka može biti i dvostruko veća.
„Izveštaj o istoriji vozila jasno pokazuje kada je kilometraža vraćena i za koliko kilometara. Zahvaljujući tome, kupci mogu bolje da procene stvarno stanje i vrednost vozila“, objašnjava Buzelis.
Nijedan auto nije zaštićen od falsifikovanja kilometraže
Prema istraživanju, Renault Kadjar (3,7 odsto), Opel Corsa (3,7 odsto) i Opel Insignia (3,5 odsto) ističu se kao pouzdaniji izbor s manjim procentom vraćene kilometraže. Ipak, i prilikom kupovine ovih modela preporučuje se oprez. Renault Kadjar je u proseku vraćen za 52.000 kilometara, Opel Corsa 78.000 kilometara, a Opel Insignia 64.000 kilometara.
Istraživanje pokazuje da je verovatnoća falsifikovanja kilometraže kod Volkswagen Golfa gotovo tri puta veća u poređenju s modelima Opel Insignia i Renault Kadjar. Međutim, nijedno vozilo nije u potpunosti imuno na manipulaciju kilometražom. Ovaj problem pogađa i novije i starije automobile, zbog čega je važno da kupci temeljno provere svako vozilo koje planiraju da kupe.
Inače, ovim istraživanjem su obuhvaćeni izveštaji o polovnim automobilima koje su kupili korisnici kompanije carVertical u periodu od januara 2024. do decembra 2024. godine. Kompanija posluje u 30 država i prikuplja podatke iz preko 900 međunarodnih baza podataka.
Prodaja Teslinih automobila pala širom Evrope: U Nemačkoj za godinu dana prodaja manja za 59 odsto