Na trasi prve faze prve linije metroa (od Železnika do Pančevačkog mosta) biće srušeno 13 stambenih i 47 poslovnih objekta. Za sada nije poznat broj porodica koji žive u pogođenim objektima, niti njihov status, a nije poznat ni broj, ni status aktivnih poslovnih aktivnosti u pogođenim poslovnim objektima (vlasnici, zakupci).
Ono što je poznato od ranije je da će se metro stanica „Skadarlija“, koja se nalazi na ovoj trasi, graditi na prostoru između ulica Cara Dušana, Skadarske i Đorđa Jovanovića, a u okviru kompleksa pijace „Bajloni“. Pijaca će biti rekonstruisana, a objekti koji se sada tamo nalaze biće uklonjeni.
JKP „Beogradski metro i voz“ nedavno je raspisao tender za izradu Akcionog plana raseljavanja za prvu fazu linije 1 beogradskog metroa. Inače, prva faza prve linije metroa se sastoji od 14 metro stanica (od stanice Železnik zaključno sa stanicom Dunav) i pratećih objekata, između Železnika i Pančevačkog mosta.
Kako se vidi iz projektnog zadatka, koji je deo tenderske dokumentacije, od 13 stambenih objekata planiranih za rušenje, 12 se nalazi na Čukarici, a jedan na Paliluli. Od 47 poslovnih objekata koji treba srušiti 10 je na Čukarici, 31 u Starom gradu, pet na Savskom vencu i jedan na Paliluli. Generalno, ukupna površina zemljišta koju je potrebno „očistiti“ od objekata je 603.783 kvadrata.
Upravo su neki od zadataka u okviru izrade analize terenske posete radi dopune postojećih informacija o pogođenim objektima i subjektima, kao i sprovođenje socio-ekonomske ankete sa svim pogođenim subjektima (fizičkim i pravnim licima).
Analizom treba i da se utvrde ugroženi pojedinci ili porodice (na primer socijalno ugrožene porodice koje žive u bespravnim objektima ili objektima u vlasništvu javnih subjekata, kao i vlasnici nelegalnih poslovnih aktivnosti), kao i sve projektne aktivnosti koje će prouzrokovati fizičko raseljavanje porodica i izmeštanje ekonomskih aktivnosti.
Sa pogođenim subjektima je potrebno imati konsultacije, kako bi se uvažile njihove potrebe u cilju umanjenja uticaja povezanih sa raseljavanjem i izmeštanjem poslovnih aktivnosti.
Takođe treba da se utvrde praktične i sprovodljive mera za ublažavanje uticaja na sve pogođene subjekte (kompenzacija i pomoć), kao i da se uspostavi praktični žalbeni mhanizam za sva pitanja koja se tiču pribavljanja zemljišta, raseljavanja i izmeštanja poslovnih aktivnosti.
U dokumentaciji se navodi da zemljište koje se pribavlja (radi izgradnje metroa) obuhvata uglavnom građevinsko zemljište, ali delom i ono koje se koristi za poljoprivredne namene.
„Stambeni objekti su raznoliki i obuhvataju privatne kuće, legalne i nelegalne, sa pomoćnim objektima, ali i objekte koji služe za stanovanje jedne ili više porodica koji su u vlasništvu javnih ili društvenih preduzeća“, piše.
I poslovni objekti su, kako piše, raznoliki i obuhvataju benzinske pumpe, pojedinačne lokale različitih namena, poslovne komplekse sa brojnim lokalima, jednu gradsku pijacu sa tezgama i lokalima.
„Moguće je da će tokom izrade analize biti identifikovane dodatne površine zemljišta i objekti na njima (poslovni i stambeni), koje je neophodno pribaviti i ukloniti“, piše.
Pijaca Bajloni se uklanja pa rekonstruiše zbog gradnje metro stanice “Skadarlija”
Grad Beograd je u procesu razvoja metro sistema koji ima osnovnu funkciju da poveže mesta stanovanja sa mestom rada i školovanja i obezbedi bržu pristupačnost važnim tačkama na teritoriji grada, kao što su urbani centri, privredne zone, objekti izuzetne rekreativne i turističke atrakcije, navodi se u projektnom zadatku za ovaj tender.
„Projekat izgradnje Beogradskog metroa je složen i jedan je od najzahtevnijih projekata koji će se izvoditi u Beogradu. Tehnološki je veoma zahtevan poduhvat kako sa aspekta izgradnje tako i sa aspekta eksploatacije i održavanja. Beogradski metro će biti povezan sa sistemom BG voz, kao i sa ostalim vidovima javnog gradskog prevoza na području grada“.
Javno komunalno preduzeće Beogradski metro i voz (BMV) rukovodi projektom realizacije Beogradskog metroa. U toku je projektovanje i planiranje prve linije Beogradskog metroa, koja povezuje severni i južni deo grada, istočno od reke Save i južno od reke Dunav, uključujući istorijski centar grada.
Na početku prve linije, na području Makiškog polja započela je izgradnja glavnog depoa za metro sistem. Prva linija je dugačka oko 21 kilometara i imaće 21 stanicu. Međustanično rastojanje je oko 1000 metara.
Za potrebe projektovanja i planiranja, prva linija Beogradskog metroa je podeljena u dve faze.
Prva faza prve linije obuhvata ukupno 14 stanica: Železnik – Makiš – Žarkovo – Bele vode – Trgovačka – Požeška – Park Banovo brdo – Ada Ciganlija – Sajam – Gazela – Savski trg – Trg republike – Skadarlija – Dunav.
Radovi za projekat će se, kako se navodi, u velikoj meri sprovoditi podzemno, međutim, izgradnja svih pobrojanih stanica i još nekih pratećih projektnih komponenti, kao što su trafo stanice, šahtovi će se izvoditi nadzemno, uz neophodnost formiranja gradilišta na tim lokacijama.
Sve površine je potrebno pripremiti za radove a to podrazumeva pribavljanje zemljišta putem eksproprijacije ili administrativnog prenosa, kao i uklanjanje postojećih objekata na svim zahvaćenim površinama.
Poslove rešavanja imovinsko – pravnih odnosa, kao i uklanjanja stambenih, pomoćnih i poslovnih objekata na eksproprisanom/administrativno prenetom zemljištu, sprovodi Javno preduzeće Direkcija za građevinsko zemljište i izgradnju Beograda.
Za prvu fazu linije 1 beogradskog metroa, rešavanje imovinsko – pravnih odnosa se vrši na teritoriji četiri beogradske opštine: Čukarica, Savski Venac, Stari Grad i Palilula.