Šef kabineta predsednika Srbije Aleksandra Vučića, Ivica Kojić, imao je ulogu u projektu rekonstrukcije i adaptacije pruge ka Mađarskoj, otkriva Nova ekonomija. Kako se vidi iz mejlova koje je objavilo Više javno tužilaštvo u Novom Sadu, Kojić je obećao izvođaču radova da će ubrzati aktivnosti na ovom projektu.
„Trenutno još uvek postoje sledeći važni faktori koji ograničavaju napredak projekta i da li on može da se završi u roku, te Vas molimo da povećate stepen koordinacije“, navodi se u izveštaju koji je kineski konzorcijum CRIC/CCCC poslao Kojiću.
Osim Vučićevog šefa kabineta, mejl sa ovim izveštajem je adresiran i Generalnom sekretarijatu predsednika, Infrastrukturi železnica Srbije i firmi koja sprovodi nadzor.
„Nazvaću svakoga i ubrzaću sve aktivnosti“, odgovorio je Kojić izvođaču radova.
Mejl je Kojiću poslat 9. januara 2023. godine. Ovo je manje od mesec dana nakon što je predsednik Vučić tražio od izvođača radova da završi rekonstrukciju pruge godinu dana pre roka.
U mejlu Kojiću, kineski CRIC/CCCC poslao je dokument naslovljen „Izveštaj o glavnim pitanjima koja ograničavaju period trajanja projekta“.
U Izveštaju se navodi da će deonica Novi Sad – Subotica – državna granica biti završena do kraja 2024. godine „u skladu sa željama i zahtevima Njegove Ekselencije predsednika Vučića i Vlade Srbije“.
Međutim, postojala su pitanja zbog kojih su iz CRIC/CCCC tražili da se poveća „stepen koordinacije“.
Kineski izvođač je naveo pet faktora: Pitanje u vezi sa arheologijom na zemljištu koje će se koristiti za izgradnju pruge, pitanje eksproprijacije i rušenja, opštinskih pomoćnih puteva i tokova na području Subotice, izmeštanje gasovoda na četiri lokacije i – pitanje finansiranja dodatnih radova.
„Da bi se obezbedilo prevremeno otvaranje deonice Novi Sad – Subotica 2024. godine, potrebno je zatražiti od srpske strane da reši potražnju za finansiranjem od 65 miliona američkih dolara za dodatne radove u 2023. godini“, navodi se u Izveštaju koji potpisuje predstavnik konzorcijuma CRIC/CCCC Džou Sin.
Ceo izveštaj pogledajte ovde:
Na svaku od pet tačaka koje je pomenuo izvođač radova odgovorila je Slobodanka Katanić, menadžerka za razvoj i investicije u Infrastrukturi železnica Srbije.
Što se tiče finansiranja dodatnih radova, navela je da je upućen dopis Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
Informaciju da je predsednik Vučić tražio da se radovi ubrzaju celih godinu dana, i da je izvođač za to tražio dodatnih 65 miliona dolara, prvi je objavio Forbs.
Ali uticaj predsednika na projekat ne završava se jednim zahtevom izvođaču.
Nova ekonomija je prošle nedelje objavila da saradnica predsednika Vučića igra ulogu „iz senke“ u projektu železnice, saziva i vodi sastanke institucija koje su – za razliku od predsednika – nadležne za ovaj projekat.
Takođe, bivša v.d. direktorka Infrastrukture železnice Srbije Jelena Tanasković je pred tužiocem rekla da je ministar Goran Vesić rukovodio projektom rekonstrukcije železnice jer je tvrdio da se tako dogovorio sa Vučićem.
Do objavljivanja ove vesti Ivica Kojić nije odgovorio na pitanja Nove ekonomije o sopstvenoj ulozi u projektu.
Slučaj nadstrešnica: Vučićeva saradnica sazivala i vodila sastanke institucija o radovima na železnici
Rekonstrukcija železnice dospela je u žižu javnosti nakon obrušavanja nadstrešnice u Železničkoj stanici Novi Sad 1. novembra prošle godine, kada je poginulo 15 ljudi, a dve osobe su teško povređene.
Više javno tužilaštvo u Novom Sadu do sada je podiglo optužnicu protiv 13 ljudi, uključujući Vesića.
Nesreća je dovela do masovnih protesta i studentskih blokada, a prvi od zahteva iznetih na njima je objava celokupne dokumentacije koja se tiče rekonstruisanja železničke stanice.
Građevinski fakultet objavio koja dokumentacija nije dostupna javnosti za zgradu Železničke stanice u Novom Sadu
Konjic je veliko zlo.