Stelantis grupa, čiji je član i italijanska kompanija Fijat, najavila je da će početi proizvodnju električnih automobila u Srbiji do 2024. godine. Istovremeno, prestalo se sa proizvodnjom modela 500L u Fijatovoj fabrici u Kragujevcu, pa situacija više liči na zatvaranje jedne fabrike od koje se svojevremeno dosta očekivalo.
Ove godine ponavljale su se scene na ulicama Kragujevca, kao i ranijih godina, kada je u taj grad tek dolazio Fijat i kada su radnici takođe bili u strahu da će biti proglašeni tehnološkim viškom jer je gašena Zastavina fabrika automobila.
Stiče se utisak da je rad fabrike Fijat u Kragujevcu jedno od velikih, neispunjenih obećanja koje su građanima davali političari u Srbiji.
Pre nekoliko godina ukinuta je treća smena u fabrici, a poslednjih godina radnici su više bili na plaćenom odsustvu nego u fabrici.
Ogromne subvencije, koje je država, ujedno i manjinski vlasnik fabrike, davala Fijatu, nisu bile dovoljne da proizvodnja stane na zdrave noge.
Novi paket subvencija za proizvodnju električnog automobila u Kragujevcu težak je 48 miliona evra i kako je ranije preneo naš portal ne uključuje obavezu zapošljavanja novih radnika.
Čak, štaviše, prvo je 500 radnika je proglašeno viškom, da bi se kasnije ispostavilo da je taj broj skoro duplo veći, čak 950, prema rečima predstavnika Fijatovih radnika, Đorđa Milojevića.
Kako je objašnjeno, taj broj se uvećao jer se za privremeni rad u Fijatovim fabikama u inostranstvu prijavilo malo radnika iz Kraguevca.
Njima je to inače nuđeno kao opcija za zadržavanje posla, dok se u Kragujevcu ne počne sa najavljenom proizvodnjom električnog modela 2024. godine.
Finansijska podrška države ne zaustavlja se kroz subvencije za novi model električnog asutomobila, jer se svim radnicima koji prihvate odlazak u inostranstvo nude bonusi u iznosu od 11.000 evra prilikom odlaska i 6.000 evra prilikom povratka u Srbiju, uz garanciju da će zadržati posao u Kragujevačkoj fabrici.
Većina Fijatovih radnika iz Kragujevca, kako kažu u sindikatima, nije želela da prihvati ponudu te kompanije i ode na privremneni rad u jednu od Fiajtovih fabrika u Slovačkoj, Italiji, Poljskoj i Nemačkoj.