Dugo se bankarski sektor smatrao muškim domenom, ali danas je to oblast u kojoj su žene na menadžerskim pozicijama, rukovode timovima, donose strateške odluke i jasno obaraju sve predrasude o krhkosti i emotivnosti u svetu finansija.
Kao društveno odgovorna kompanija koja se može pohvaliti činjenicom da od ukupnog broja zaposlenih čak 68 odsto čine dame, a da njihov broj nikako ne manjka ni na menadžerskim pozicijama, UniCredit Bank Srbija je tokom cele godine posvećena ravnopravnosti i obezbeđivanju jednakih mogućnosti za sve.
U UniCreditu žene su ravnopravne u ostvarivanju rezultata, uz poštovanje i prepoznavanje snage koja dolazi iz međusobnih razlika. Jednakost se oslikava i u tome što je u menadžment timu od 11 članova, čak šest dama. U narednim redovima pročitajte njihove priče iz sveta cifara
Aleksandra Rašić, direktorka Korporativnog bankarstva i članica Izvršnog odbora UniCredit Banke
Kakav je pristup UniCredit Banke razvijanju i održavanju odnosa s korporativnim klijentima? Na koji način Banka identifikuje i zadovoljava njihove finansijske potrebe?
Kroz višegodišnju posvećenu saradnju sa klijentima, razvili smo duboko razumevanje njihovih finansijskih potreba i postali strateški partneri. Pre svega, aktivnim slušanjem i otvorenom komunikacijom, identifikujemo njihove finansijske ciljeve i transformišemo ih u konkretna rešenja dostupna na tržištu. Pratimo najnovije trendove kada su proizvodi i procesi u pitanju i skladno tome digitalizujemo naše poslovanje kako bismo olakšali i pojednostavili saradnju sa bankom, i uštedeli vreme klijentima za tekuće bankarske aktivnosti.
Koristimo lokalno iskustvo i ekspertizu UniCredit Grupe, kako bismo klijentima ponudili savet i strukturirali finansijsku transakciju kod strateških odluka – investiranja u širenje poslovanja, izlazak na tržište kapitala, prodaje i/ili kupovine kompanija, unapređenje ESG principa poslovanja i drugih važnih odluka za budući razvoj poslovanja.
Kakav je vaš pogled na ključne trendove koji će uticati na korporativno bankarstvo u narednih nekoliko godina?
Izdvojila bih dva ključna trenda – digitalizacija proizvoda, usluga i procesa kako kod banaka tako i kod klijenta i potrebe za posebnom ekspertizom bankara kada je reč o podršci strateškim odlukama klijenata za razvoj njihovog poslovanja.
Digitalizacija usluga koje banka nudi na onlajn platformama će omogućiti brže i jednostavnije tekuće bankarske aktivnosti i ostaviti vremena klijentima i bankarima za strateške diskusije.
Podjednako važan trend jeste ekspertiza bankara da vode stratešku diskusiju sa klijentima i ponude najbolje savete i rešenja za finansijske potrebe daljeg razvoja poslovanja kompanija – savetovanje kod značajnih investicija, ulazak klijenata na tržišta kapitala, zatim kupovine ili prodaje biznisa, potrebnih ESG standarda za održivo poslovanje i najboljih izvora i strukture finansiranja razvoja poslovanja.
Banka koja ima izvrsne procese i eksperte – sagovornike u timu bankara, uvek će biti prvi izbor kod korporativnih klijenata.
Opišite vaš stil rukovođenja i kako motivišete tim da postiže vrhunske rezultate?
Trudim se da dobro upoznam tim sa kojim radim, da što više slušam, ali i izazivam na otvorenu diskusiju. Sam stil saradnje se menja u zavisnosti od zrelosti tima i prilika u kojima poslujemo. Ponosna sam na to što imam izuzetno iskusne i profesionalne saradnike, jer pretežno zajedno donosimo odluke, definišemo strategiju i postižemo kontinuirano dobre rezultate, a ujedno razvijamo organizaciju u kojoj poslujemo.
Za sada nas najviše motiviše ambicija da budemo bolji nego juče, a izazivaju konkurenti i kompleksno okruženje da budemo inovativni na svakom koraku.
Naravno, sjajan uspeh koji postižemo svake godine je dodatni vetar u leđa.
Sanja Radojčić Sobo, direktorka za Podršku bankarskom poslovanju i članica Izvršnog odbora UniCredit Banke
Kada se govori o procesima podrške bankarskom poslovanju, šta je trenutno u fokusu UniCredit Banke, kojim novinama u poslovanju i inovacijama biste mogli da se pohvalite?
Kontinuirano radimo na unapređenju bankarskih procesa, sa fokusom na klijente, u cilju povećanja njihovog zadovoljstva i olakšavanja interakcije koju imaju sa bankom. Digitalizacija nastavlja da nam bude prioritet. U skladu s tim, nedavno smo omogućili klijentima da putem portala eUprava „Moji podaci za banku“ banci dostave neophodne podatke za zaključenje ugovora o kreditnom proizvodu.
Takođe, različite nove opcije koje je implementacija digitalizacije donela su i mogućnost zaključenja ugovora o oročenom depozituili promene paketa računa na daljinu putem digitalnog potpisivanja kroz mobilnu aplikaciju, veću dostupnost klijentima kroz unapređenje mobilne aplikacije, kao i digitalizaciju platnih kartica, uključujući i snažan fokus na pojednostavljenje i povećanje efikasnosti u procesima.
Krajem prošle godine smo lansirali aplikaciju za mobilne keš kredite, a do kraja ove godine planiramo da omogućimo i onlajn odobrenje pozajmice po tekućem računu kao i otvaranje računa u našoj banci bez dolaska u filijalu.
Predočite nam ciljeve i planove koje banka ima za tekuću godinu, u oblasti podrške bankarskom poslovanju?
Digitalizacija će nam biti prioritet i u narednom periodu. Cilj nam je da digitalnu transformaciju ubrzamo koristeći se kako internim mogućnostima, tako i kroz saradnju sa spoljnim partnerima. Digitalizacija platnih kartica, bez fizičke izrade plastike će omogućiti njihovo promptno korišćenje, bez obaveze fizičkog preuzimanja istih u ekspoziturama.
Zatim, korišćenje veštačke inteligencije i modela podataka, koje će nam omogućiti kreiranje personalizovane ponude klijentima. Takođe, jedan od ciljeva jeste i unapređenje platnog prometa sa inostranstvom, kao i sprovođenje neophodnih aktivnosti u cilju najavljene regulatorne izmene u delu domaćeg platnog prometa kao i implementacije elektronskih menica.
Dodatno, plan je da se u ovoj godini digitalizacija proširi i na segment pravnih lica lansiranjem platforme za digitalno potpisivanje i razmenu dokumentacije. Svakako i ESG inicijativa je jedna od strateških odrednica za dalje poslovanje, te očekujemo da ćemo tokom ove godine usaglasiti naše procese u tom smeru.
Opišite vaš stil rukovođenja i kako motivišete tim da postiže vrhunske rezultate?
Uvek se trudim da budem dostupna kolegama, da budu svesni da mogu sa mnom da podele različite ideje, predloge i nedoumice, te da ćemo sve izazove zajedno rešiti. Takođe, otvorenost i transparentna komunikacija ciljeva i vrednovanje postignutih rezultata su bitne u cilju postizanja vrhunskih rezultata. .. Pomenula bih i posvećenost kao odliku svog vođenja, čini mi se da ona danas sve više, u jeku smanjenja pažnje usled previše novina, nekada i multitaskinga, postaje izazov da se započete inicijative završe do kraja uz trud svih članova tima. Uspešno završen posao je dodatna motivacija za nove poslove i izazove koji su pred nama.
Novim, ali i postojećim generacijama važno je da omogućimo da se dalje razvijaju u profesionalnom smislu. U okviru naše inicijative „Učenje i razvoj“ na predlog zaposlenih pokrenuli smo inicijativu „Save the hour for digital learning“ gde svakog četvrtka širimo znanja na različite teme iz oblasti digitalizacije. Na taj način osim uvida u tržište inovacije, kolege imaju mogućnost i da razmene iskustva i znanja, te da tako obezbedimo dodatnu motivisanost i posvećenost članova tima.
Ivana Ivić, direktorka za Razvoj ljudi i organizacione kulture i članica Izvršnog odbora UniCredit Banke
UniCredit Banka je jedina banka u Srbiji koja je nosilac prestižnog priznanja Top Employer. Šta u tom pogledu izdvaja UniCredit i koliko poslodavcu znači takva titula?
Trudimo se da kao poslodavac prepoznajemo potrebe naših ljudi i nove tržišne okolnosti, a ova sertifikacija je potvrda da smo godinama na pravom putu. Anketa pokriva šest domena ljudskih resursa koji se sastoje od 20 tema uključujući strategiju ljudi, radno okruženje, sticanje talenata, učenje, različitost, jednakost i inkluziju, dobrobit i još mnogo toga. Biti sertifikovan kao najbolji poslodavac pokazuje posvećenost organizacije boljem svetu rada kroz odlične kadrovske politike i prakse.
Ne samo da je prava čast poneti ovu prestižnu titulu drugi put, već je i pravi dokaz da gradimo okruženje koje je prepoznato da stvara vrednost za naše zaposlene. Kontinuirana briga o zaposlenima, kao i razvoj njihovih znanja i veština nužni su za naš zajednički napredak. Naša glavna misija jesu jednakost i iste prilike za sve, i to je ono što našu banku izdvaja.
Kulturne vrednosti organizacije su bitne za angažovanje zaposlenih. Šta u današnje doba velikih promena opredeljuje nekoga da bira da bude zaposlen u UniCredit Banci?
Danas, naravno uz posao koji je interesantan, stabilan i pruža fer kompenzaciju, zaposleni traže okruženje koje je inkluzivno u svakom pogledu: sloboda izražavanja mišljenja, razmena ideja, mogućnost za promenu pozicija u okviru same organizacije, prilike za učenje, usavršavanje, inoviranje, kao i rad na savremenim tehnologijama. Posebno se oseća sve veća potreba i za drugim vrstama benefita kao što su fleksibilno radno vreme, rad od kuće, psihološka podrška, podrška zdravlju i zdravom životu, fokus na porodicu i razvoj zajednice.
Dakle, zaposleni biraju da rade u UniCredit Banci jer ovde mogu da imaju svoj integritet, osećaju pripadnost i znaju da rade za kompaniju koja brine o njihovom zdravlju, balansu, porodici, okruženju i karijeri. A to su upravo i vrednosti naše kompanije – integritet, odgovornost i briga o zaposlenima.
Opišite vaš stil rukovođenja i kako motivišete tim da postiže vrhunske rezultate?
Nisam nikada razmišljala o stilu, ali rekla bih da timom ne upravljam, već razgovaram – dajem smernice i osnažujem ih da sami donose odluke. Najbitnije za svaki tim je da obezbedite sigurno okruženje, gde svako može da podeli svoje mišljenje. Za to je preduslov da redovno komunicirate strateške smernice kompanije, imate redovne timske sastanke i razmenjujete ideje, kao i da budete otvoreni za sugestije i pitanja. Naravno potrebno je definisati i očekivanja i rokove.
Svakom zadatku prilazim sa entuzijazmom i timu predočim benefite za nas kao tim i za organizaciju ako uspešno implementiramo neku ideju, završimo projekat, pa čak i kada moramo samo da popunimo tabelu. Uvek ostavljam u agendi naših sastanka prostor za lake teme, šalu, ali i najbitnije – pohvalu. Volela bih i nadam se da moji članovi tima imaju osećaj da sam uvek dostupna za njih i da razumem i čujem njihove brige, neslaganja, predloge i da ih možda neću uvek usvojiti, ali da ću ih uvek čuti.
Svetlana Bunčić, direktorka Identiteta i komunikacija i članica Menadžment tima
Bankarski sektor je pod strogim regulatornim zahtevima u oblasti komunikacija sa klijentima. Koliko je prostora za kreativnost i na koji način se usklađuje kreativnost u obraćanju klijentima, sa regulativom?
Zakonska obaveza, uredbe regulatora, ali i svi nepropisani moralni principi koji podrazumevaju odgovorno odnošenje prema svim klijentima i njihovoj finansijskoj dobrobiti, dolaze na prvo mesto i nisu ni na koji način u koliziji sa kreativnošću. I ne bi nikada smeli da budu ni kod jedne banke. Kreativnost u kreiranju kampanja i pravog modela komunikacije, upravo i podrazumeva da se iznađe originalan način da se prenese poruka, da se povežemo sa našim klijentima tako da nas klijenti primete i da se izdvojimo u odnosu na druge banke.
U marketingu i komunikacijama danas je ključna tema da dobro razumemo one sa kojima razgovaramo i da nađemo pravi način da i oni nas razumeju. Zbog toga se trudimo da stil komunikacije prilagodimo onima koji tu poruku čitaju, a da pritom ne izađemo iz okvira finansijske institucije koja čuva i sopstveni integritet, kao i integritet svojih klijenata.
UniCredit Banka je društveno odgovorna kompanija koja ulaže u zajednicu u kojoj posluje. Koji su osnovni postulati Banke u oblasti osnaživanja zajednice?
U UniCredit Banci znamo da dobrobit čitavog društva dolazi iz snage svakog njegovog pojedinačnog člana. Osnaživanjem pojedinca, kao i malih jedinica društva koje se okupljaju oko nekog zajedničkog interesovanja ili ideje, stvara se zdravo društveno tkivo koje omogućava široj zajednici da opstaje i raste na duži rok.
Prepoznajemo različite segmente, kao što su mladi bez radnog iskustva, ali i stariji koji su u riziku da izgube posao, ljude sa teškoćama ili manje društvene zajednice koje se nose sa predrasudama i isključenostima iz zajednice, potom male privrednike, startape, žene preduzetnice, ali i velike privrednike sa visokim ambicijama i mogućnostima za doprinos ukupnom privrednom rastu zemlje. Ukoliko bi svako od nas uspeo da ostvari svoj pun potencijal, kumulativni efekat na dobrobit čitavog društva bio bi nesaglediv. UniCredit Banka direktno, kao i kroz svoju UniCredit Fondaciju, aktivno radi na otključavanju potencijala čitave Evrope, i ništa manje u Srbiji u odnosu na ostale evropske zemlje.
Verujemo da je dostupnost kvalitetnog obrazovanja ključna poluga koja nas pokreće ka održivoj i stabilnoj budućnosti. Znanje je potrebno za razvoj privrede i ekonomije, za upravljanje biznisima, ali i za lični prosperitet i samoostvarenje svakog pojedinca. Zbog toga, više i iznad svega ulažemo u poboljšanje uslova i kvaliteta obrazovanja u svim zemljama u kojima Grupa posluje, adresirajući različite sporne tačke od zemlje do zemlje.
O konkretnim akcijama često pišemo i objavljujemo rezultate kao bismo inspirisali i podstakli i druge koji se još uvek nisu uključili, da se pridruže i daju svoj doprinos ovom pitanju koje prevazilazi sve razlike i suprotstavljene interese.
Opišite vaš stil rukovođenja i kako motivišete tim da postiže vrhunske rezultate?
Ne bih rekla da imam jedan stil rukovođenja, već da se on menja u zavisnosti od situacije u kojoj se nalazimo, tj. procene prioriteta za dati tim u datom trenutku, ali i da je moj pristup svakom članu tima drugačiji u zavisnosti od toga šta koga motiviše, koje aspiracije ili snage ima svako od nas u određenom momentu razvoja karijere. Ono što je ipak konstanta jeste da u svakom trenutku tražim sebi mane i načine da ih korigujem i prevaziđem, da grešku prepoznam i potražim novi metod da je ispravim.
Uživam u radu sa profesionalcima koji imaju ličnu ambiciju i intrinzičku motivaciju da stvaraju novu vrednost, kada rukovodilac može samo da da obrise vizije i prepusti se timskim dosezima.
Marija Kićović, direktorka Kontrole usklađenosti poslovanja banke i članica Menadžment tima
Jaka kultura etičkog poslovanja je ključna za održivo stabilno poslovanje. Na koji način promovišete etičko ponašanje i integritet među zaposlenima na svim nivoima Banke?
Pre svega, neophodno je da mi u okviru Compliance funkcije vodimo primerom i da se svaki dan pridržavamo najviših standarda u radu, kao i da kroz saradnju sa drugim funkcijama i jedni sa drugima promovišemo naše vrednosti. Podrška najvišeg menadžmenta uvek igra ključnu ulogu u razvoju etičke kulture jedne organizacije, a naša banka ima visoku svest na najvišim funkcijama da nije bitno samo postići ciljeve već i na koji način smo to uradili. U praktičnom smislu odgovor je vrlo jednostavan – kontinuirane obuke i ponavljanje najvažnijih tema i poruka dok ne postanu podrazumevano ponašanje za sve kolege.
Koliko je važno proaktivno prilagođavanje regulatornom okruženju za jednu banku i koliko je teško primeniti ažurno sve nove procedure u bankarskom poslovanju?
Naravno da je važno i izazovno. Nekada se brže menjaju propisi, a nekada se brže menja poslovno okruženje, pa propisi naknadno prate. Banka mora da se prilagodi i jednom i drugom i da predvidi sve okolnosti. Zato svaki pojedinac u Compliance i u drugim funkcijama u Banci koje rade na sličnim poslovima, mora da radi pre svega na svom ličnom usavršavanju, kako bismo uz pomoć adekvatnog znanja kao tim mogli da se brzo prilagođavamo promenama.
Opišite svoj stil rukovođenja i kako motivišete tim da postiže vrhunske rezultate?
U najkaćim crtama – otvorena komunikacija, podrška i razumevanje.
Ana Bogdanović, direktorka Interne revizije i članica Menadžment tima
Revizorski izveštaji su ključni alat za bankarsko upravljanje rizikom. Kako osiguravate da su izveštaji jasni, sažeti i pružaju korisne preporuke za poboljšanje?
Svaki izveštaj je „priča za sebe“. Naravno, polazna osnova je dobro definisana metodologija izrade izveštaja, koja se stalno unapređuje. Međutim, ona sama po sebi nije dovoljna. Naši izveštaji su naše sredstvo komunikacije i prevashodno služe da daju poruku šta su prioriteti. Stalno se usavršavamo u pisanju izveštaja, a kao poslednju praksu bih istakla sveobuhvatni program koji smo prošli u saradnji sa spoljnim saradnicima iz Velike Britanije, koji nam je pomogao da ih unapredimo, da budemo precizniji i više okrenuti korisniku. Na kraju, praksa je ključna, što više izveštaja napišete i pregledate, postajete sve bolji u tome.
Interna revizija ima savetodavnu ulogu, ali i ulogu u izveštavanju o svim odstupanjima u odnosu na internu i eksternu regulativu. Koliko je bitna realna nezavisnost i objektivna percepcija u tom pogledu?
Činjenica je da su nezavisnost i objektivnost u ovom pogledu ključne. Upravo bez takve osnove, prosto je nemoguće pružati usluge interne revizije. Bez njih, gubi se kredibilitet. Moje shvatanje nezavisnosti i objektivnosti je da ih morate steći i održavati, što zahteva jasnu i nedvosmislenu vezu između činjenica i rezultata revizije. Lepota nezavisnosti i objektivnosti je u tome da, pored toga što sprovodite revizije prema planu, vi dodajete vrednost tako što različiti stakeholderi žele da čuju vaše mišljenje i da se s vama konsultuju kada imaju nedoumice/dileme.
Opišite vaš stil rukovođenja i kako motivišete tim da postiže vrhunske rezultate?
Moje mišljenje i shvatanje je da su u pitanju različiti stilovi rukovođenja, pristupa ljudima i situacijama. Trudim se da rukovodim timom prema principu da timu, u zavisnosti od situacije, dajem ono što mu nedostaje. Nekada to znači da ih ohrabrujem da samostalno donose odluke, nekada ih konstruktivno preispitujemo zajedno, a nekada se dešavaju i situacije gde morate sami doneti odluku, za dobrobit tima.
Takođe se trudim da vodim tim sopstvenim primerom, da ih podstaknem da daju malo više od onoga što oni sami misle da mogu. Naravno, negujemo kulturu da imamo jasno definisane zajedničke vrednosti koje poštujemo i svaki dan radimo na tome da imamo okruženje u kome možemo diskutovati, davati povratne informacije, a da se članovi tima osećaju sigurno i da su deo celine, kako u lokalnoj banci, tako i šire, u matičnoj kompaniji.
“Ko je ko – Uspešne poslovne žene”