Srpska naftna kompanija NIS muči se da nabavi naftu od trgovaca u inostranstvu. U Srbiji njeni bivši klijenti traže alternativne dobavljače goriva jer su sankcije SAD koje čekaju na aktivaciju već uticale na poslovanje, rekli su za Rojters izvori upoznati sa ovim pitanjem.
NIS je u većinskom vlasništvu ruskog Gazprom njefta i Gazproma i kao takav je jedna od poslednjih preostalih ruskih naftnih operacija u Evropi i ujedno kompanija ključna za energetsku bezbednost Srbije.
NIS isporučuje oko 80 odsto benzina i dizela u Srbiji i 90 odsto ili više mlaznog goriva i mazuta, navodi Rojters.
Ali nedavne muke kroz koje prolazi NIS već predstavljaju naznaku šta bi moglo da se desi ako američke sankcije stupe na snagu.
NIS, koji obično kupuje naftu preko dugoročnih ugovora, otkazao je tender za 2025. godinu, navodi se na njegovom sajtu za nabavke.
Umesto toga, NIS vrši kratkoročne kupovine na spot tržištu od međunarodnih trgovačkih kuća koje su i dalje spremne da posluju sa NIS-om, rekla su dva izvora Rojtersu. NIS-ove promene u nabavci sirove nafte ranije nisu prijavljivane.
NIS je saopštio da je nedavno uspešno zaključio ugovor o kupovini nafte u skladu sa izuzećem i da nabavlja sirovu od više dobavljača. Nisu pružili više detalja.
„Kompanija prilagođava svoje poslovne aktivnosti novonastalim okolnostima“, rekli su.
Uvoz nafte NIS-a preko hrvatske luke Omišalj odakle se dalje transportuje do Srbije naftovodom JANAF, ove godine je u proseku oko 28.000 barela dnevno, prema globalnom dobavljaču podataka i analitike u realnom vremenu Kpler.
To je znatno manje od 40.000 barela dnevno u 2024. i 70.000 u 2023. godini.
U međuvremenu, dobavljači naftnih derivata OMV iz Austrije i Eko u grčkom vlasništvu, sada uvoze ključna transportna goriva za svoje maloprodajne mreže u Srbiji, umesto da ih kupuju od NIS-a, rekli su Rojtersu iz tih kompanija. O ovome ranije nije izveštavano.
OMV uvozi gorivo na dunavskim baržama iz svojih drugih evropskih rafinerija, rekli su iz kompanije, dok Eko isporučuje proizvode iz Grčke, rekao je zvaničnik kompanije, tražeći da ostane neimenovan.
Obe kompanije obustavile su kupovinu goriva od NIS-a zbog američkih sankcija, rekli su oni.
Ovakav uvoz bi teško mogao da pokrije potražnju za dizelom u Srbiji od 44.000 – 49.000 barela dnevno i potrošnju benzina od 14.000 barela dnevno zbog ograničenog kapaciteta i infrastrukture za barže, vagone i kamione, rekao je jedan srpski trgovac gorivom.
Iz NIS-a su za Rojters rekli da su „spremni da ispune sve ugovorne obaveze, uključujući i one sa korporativnim klijentima i velikim kupcima poput drugih naftnih kompanija“, dodavši da rafinerija nafte Pančevo radi normalno.
SAD još jednom odložile primenu sankcija NIS-u na 30 dana
Sad građani Srbije da bojkotuju pumpe OMV i Eko… Ubiraju zaradu na našem tržištu a bojkotuju našu rafineriju.
Svakako onaj ko uzima gorivo u Nisu nije normalan. Najlosije gorivo koje postoji je Nisovo msm da na svetu ne postoji vece smece od goriva od Nisa. To gorivo ne treba sipati ni u traktore a kamoli u nova vozila. Samo Molovo gorivo je cisto 10 puta nego nisovo. Omw i eko necu komentarisati.
Kakvi su Nam strucnjaci i Komentatori, Gradjani Srbije nece bojkotovati pumpe OMV I ECO , NEGO CE GURATI VOZILA , NA FLASE I KANTICE,,,,
ZATVORITI IM PUMPE ZA SVA VREMENA U SRBIJI.
Onaj ko misli ja je MOLovo gorivo bolje od NISovog ili neka druga pumpa,da je bolja od NiSovog.
Radio sam za firmu jednu iz Novog Sada.
Oni iz rafinerije baržama dovedu gorivo do Novog Sada.
A odatle kamionima dolazili svi redom.MOL,EKO,KNEZ,NiS,LUK…..
Tačnije ta firma je sa samo evrodizelom trgovala.
Tako je bilo 2012godine. Da li je još uvek ,ne mogu da tvrdim.